Thomas Bundgaard

Vi tog på Sydhaven i Aarhus en dejlig sommerdag for at mødes med Thomas Bundgaard, cykelrytter og indehaver af Velofit. Øverst oppe under taget i en gammel fabriksbygning har Thomas indrettet en sand cykelhimmel. Her er kaffe, cykeltøj, reservedele og en udsigt fra en anden verden. Thomas driver i disse lokaler sin virksomhed, Velofit, som hjælper alle former for cyklister med at forbedre såvel deres velvære på cyklen som deres resultater. Læs med herunder og se filmen. Vi forsikrer jer om, at I vil blive klogere og inspireret. Og så får I også historien om et firdobbelt brud på skuldebladet.
Missing image alt text

Hvad tænker du om den gensidige respekt som cyklister og bilister må udvise hinanden?

Jeg synes respekten er mere eller mindre udeblivende. Der er en rigtig dårlig stemning ude på de danske landeveje lige for tiden, og der har der været i nogle år efterhånden. Og jeg synes egentligt at det bare er blevet værre og værre. Så der skal ske et eller andet! Jeg synes, at man som cykelrytter og bilist skal starte med sig selv. Vi kan gøre en forskel i forhold til at hanke lidt op i os selv. Som cykelrytter skal man overholde færdselsreglerne, man skal lade være med at cykle over for rødt, på fortovet og i modsatte side af vejbanen.

Det er med til at skabe en super dårlig stemning i trafikken. Det irriterer og provokerer bilisterne, selvom det måske ikke altid er til farer for nogen. De danske cykelstier er i forfald rundt om i landet, men man skal altså huske at bruge dem, så vi ikke er til unødvendig gene for bilisterne. Bilisterne skal tænke over, at de er de hårde i trafikken, og de skal køre derefter. Jeg er stor tilhænger af det nye lovforslag, som skal sikre, at bilister skal have minde 1,5 meters afstand til en cyklist, når bilisten overhaler.

Video

Hos Velofit hjælper du cykelryttere af alle støbninger med at blive bedre. Hvad kan man selv være opmærksom på?

Man skal være utrolig opmærksom på sine kontaktpunkter med cyklen. Det er der, man har mulighed for at justere. Har man smerter i relation til kontaktpunkterne som hænder, albuer eller skuldrer i forbindelse med cykelstyret, så er det her man skal gøre en ekstra indsats. Er det i ryggen, er det sadlen, man skal have fat i. Det må ikke gøre ondt, når man cykler. Eller det skal i hvert fald gøre ondt de rigtige steder, såsom lår og lunger, når man cykler til, det er klart. Men har man ondt i led, så er der noget at gøre.

Missing image alt text

For at hjælpe sig selv kan man sørge for at holde sig i god form. Har man siddet ned i otte timer på jobbet, kan det godt være, at det ikke er den bedste idé at sætte sig ud på cyklen og sidde der også. Det kan det godt være, men det kræver lidt forberedelse. Lav lidt simpel gymnastik, stræk musklerne ud. Generelt er udstrækning og styrketræning en rigtig god ting. Det burde man tage med ind i sin hverdag. Ikke den store forkrommede træningspakke, men gode øvelser, som bevæger kroppen igennem, inden man sætter sig op på cyklen.

Missing image alt text

Vi besøgte dig i dine lokaler på Sydhaven. Snart skifter du adresse til Mejlgade. Hvad er dine forventninger til det skifte?

Jeg håber meget på at flytningen kan være med til at skabe et helt unikt og lækkert miljø for cykelryttere og aktive personer. Et miljø, som indbyder til gode snakke, hvor der kan udvikles gode events. Det er mine forventninger til den nære fremtid. Vi får også en café med god kaffe fra Sigfreds og brød fra Birchs. Vi skal gøre det simpelt, og så skal vi have nogle fede og lækre produkter. Og så skal der selvfølgelig være bike-fit og personlig træning. Velotons, vores cykelhold, skal også have start herfra.

Missing image alt text

Kan du fortælle en om vild oplevelse?

En af de dårligste oplevelser jeg har haft på cykel, var mit styrt for næsten tre år siden, hvor jeg kørte UCI landevejsløb i Skive, og var rigtig uheldig at ryge hårdt ned. Det var ikke min skyld faktisk. Jeg sad godt fremme i feltet, og jeg kan huske, at jeg sad lige bag Mads Wurtz, som dengang kørte for Team Trefor, og han havde super gode ben den dag. Vi kørte i medvind med 60-65 km/t. Lige pludselig kommer der en nordmand op på min højre side og skærer mig af og tager mit forhjul, og så ryger jeg ellers bare hårdt ned på skuldre og hofte. Heldigvis blev jeg ikke ramt af nogle af de andre ryttere, men jeg var godt nok nervøs for at få hele feltet i nakken. Jeg ligger der på asfalten, og kommer op at sidde.

Jeg har vanvittig ondt i min skulder. Løbslægen kommer over og banker på mit kraveben, som heldigvis ikke var brækket. Han siger, at jeg godt kan prøve at komme op at stå. Jeg tager fra med armen og fornemmer hvordan min skulder er på vej på gennem trøjen; så et eller andet var der altså galt! Det viser sig, at jeg har brækket skulderbladet fire steder, ledskålen og albuen med. Det komplicerede mit arbejde en hel del derefter, da jeg lever af at bruge mine hænder.

Missing image alt text

Er det nødvendigt at investere 80.000 kr. i en ny cykel for at komme igang?

Nej, det er det bestemt ikke! Jeg synes, når man nu kigger på ny cykel, så synes jeg, det er en rigtig god idé at gå efter de store mærker. Der kan man nævne Cannondale, Specialized, Trek og Giant. De store mærker. Jeg vælger de store mærker, fordi de bruger den absolut nyeste teknologi. De små rammer behøver ikke være nær så stive, som de store rammer, fordi det er mindre ryttere, som kører på dem. De mindre cykelfabrikanter bruger ikke nær så mange penge på at udvikle og teste. Derfor skal man som regel holde sig til de store mærker. Så skal man heller ikke lade sig narre af cykler med dyre komponenter.

Missing image alt text

Det vigtigste på en cykel er rammen! Den skal være stiv og let og rar at køre på. Hjulene er også rigtig vigtige; ikke for tunge, men stive og lækre at køre på. Her er der også sammenhæng mellem pris og kvalitet. Sidst kommer komponenterne, som ikke har lige så stor betydning; det er ikke ligegyldigt, men det er bestemt ikke lige så vigtigt. Derudover skal man have nogle sko, som sidder godt, gode cykelshorts, som sidder tæt med en god pude. Og man skal sørge for at have en god cykelhjelm, som ikke er for tung. Som nybegynder skal man gå efter komfort; det er rigtig vigtigt.

Vi siger et stort tak til Thomas for den flotte introduktion til cykelrytterens verden. Vi håber, at vi har inspireret nogle af jer til at komme ud på landevejene. Og husk, møder I Thomas, så lad være at skære ham af!