Tigeren fra Stuttgart

Da Porsche præsenterede sin første SUV-model, var der mange af mærkets tilhængere, som var ved at få kaffen galt i halsen. Men Porsche Cayenne har helt fra starten været en massiv succes, og følges nu af den mindre Porsche Macan. Det var ikke kritikere der manglede dengang i 2002, hvor Porsche Cayenne blev præsenteret. Kunne en sportsvognsfabrikant som Porsche virkelig bygge en SUV? Svaret var nu et temmelig massivt ’ja’. I 2013 fremstillede Porsche 162.000 biler og mere end 80.000 af dem var SUV-modellen Cayenne.

Porsche Cayenne

Det var den daværende chef for Porsche, Wendelin Wiedeking, som i sin tid tog beslutningen. Det betød også at Porsche midlertidigt stoppede sin indsats i international motorsport, som det legendariske 24-timers løb på Le Mans. Alle ressourcer skulle ganske enkelt fokuseres på at skabe den nye Cayenne. Det vil ikke være forkert at drage en sammenligning mellem Wiedeking og Steve Jobs fra Apple. Da Jobs i sin tid stod overfor at skulle præsentere den første iPad, spurgte en journalist, om Apple havde lavet nogle kundeundersøgelser. Journalisten blev forfærdet da Jobs svarede, at han ikke mente, der var nogen grund til at spørge kunderne om den slags, for det kunne de ikke svare på alligevel. Wendelin Wiedeking har sandsynligvis haft det på samme måde. “Havde man spurgt kunderne, om de havde lyst til en SUV fra Porsche, ville mange af dem have svaret nej,” sagde han i et interview dengang. “Da de samme kunder stod overfor den nye Porsche Cayenne, kunne de ikke vente med at bestille en.” Nu bliver Cayenne så fulgt op af Macan, der er den første kompakte SUV fra Porsche og samtidig starten på en helt ny modelrække. At skabe en SUV, der også er en Porsche, er ingen nem opgave. Den nye Macan skal ikke bare levere en høj grad af komfort, et lavt forbrug og anvendelighed i hverdagen, men samtidig sætte nye standarder i klassen for køredynamik – også der, hvor asfalten hører op.

Macan kommer i tre versioner

Det sportslige DNA er tydeligt i designet på enhver Porsche, og det gælder naturligvis også Macan. Formgivningen er inspireret af Porsches øvrige modeller som den nye 911 og superbilen 918 Spyder. Det forener klassisk elegance med moderne dynamik samt det solide udtryk, der forventes af en bil, som er ’Made in Germany’. Macan kommer til verden side om side med Cayenne på Porsches topmoderne fabrik i Leipzig. Her er der investeret 500 millioner euro i en ny produktionslinje, som skal fremstille 50.000 eksemplarer af Macan om året.

Fra starten bliver der tre versioner at vælge imellem. Macan S er udstyret med en 3-liters biturbo V6 med 340 hk, og klarer 0-100 km/t på 5,2 sekunder samt en topfart på 254 km/t. Som resten af Macan-programmet er den 7-trins PDK-transmission standardudstyr sammen med permanent firehjulstræk. Macan S Diesel forener præstationer og sparsommelighed. Den 3-liters V6 turbodiesel har et gennemsnitligt forbrug på 16,3 km/l og en CO2-udledning på blot 159 g/km. Topmodellen er Macan Turbo, der er klassens hurtigste og mest magtfulde. En helt ny 3,6-liters biturbo V6 leverer 400 hk, hvilket giver en tophastighed på 266 km/t, mens 0-100 km/t er overstået på blot 4,6 sekunder. Det er faktisk hurtigere end selv Porsche 911 Carrera med 350 hk, men alligevel klarer Macan Turbo et gennemsnitligt forbrug på 11,2 km/l.

Kører som en Porsche

Selve navnet er indonesisk for tiger, hvilket understreges af, at Porsche har gjort alt hvad de kan, for at få Macan til at køre som en Porsche. Der er blevet arbejdet hårdt med at skabe den lave kørestilling, som er typisk for Porsches sportsvogne, samt detaljer som multifunktionsrat med skiftepaler på bagsiden til PDK-transmissionen. For slet ikke at nævne den luftaffjedring, som Porsche Macan er ene om at kunne tilbyde i klassen. Akkurat som fælge i helt op til 21 tommer, for at give det maksimale greb i underlaget. En SUV skal dog også kunne klare sig, når asfalten hører op. Derfor har Macan et avanceret offroad-system, som aktiveres ved at trykke på en knap på midterkonsollen. Offroad-programmet kan benyttes med op til 80 km/t, og sørger for, at alle elektroniske systemer optimeres for at give mest mulig greb i underlaget. Samtidig hæver luftaffjedringen undervognen 40 millimeter, så den maksimale frihøjde er 230 millimeter. En SUV som bare ser ud, men ikke kan køre offroad når det kommer til stykket, ville ganske enkelt ikke være Porsche.