Porsche Singer

En større kærlighed til den klassiske Porsche model findes næppe i samme udstrækning. HVER ENESTE DETALJE BLIVER OMHYGGELIGT RESTAURERET, før køretøjet igen er parat til at indtage det 21. århundrede i et nyt og mere tidssvarende udseende – dog med stor respekt for det originale ydre.

Feinschmeckeri i verdensklasse

Rob Dickinsons vej til berømmelse blev dannet som sanger og guitarist i 90’er-bandet Catherine Wheel. Men han har altid haft en passion for biler, og han studerede bildesign på universitet i England. Nu ud­lever han selv drømmen som grundlægger og kreativ direktør for det californisk baserede bildesignfirma ’Singer Vehicle Design’. Dickinson valgte at døbe sit firma ’Singer’, da det bygger på en kombination af alle hans idéer og den attraktive klang af en optimeret 911-motor.

Biler og musik har været de to vigtigste ting i Dickinsons arbejdsliv og den kreative proces, han oplevede i sin musikalske karriere, er identisk med den, der grundlagde hele ’Singer’-projektet. Nemlig ønsket om at udtrykke og lancere hans idéer så smukt som muligt. Den foretrukne model til at gennemgå en vaskeægte Rob Dickinson ’rock ’n roll’-ombygning er en klassisk 964 Porsche 911 fra 1990-1994. Den besidder den ideelle kombination af de klassiske linjer fra den oprindelige 911, og er endvidere udstyret med det karakteristiske luftkølende 911 træk, der kan spores tilbage til 911’erens fødsel i 1964. Samtidig bliver alle vitale områder såsom bremserne, affjedringen og styretøjet moderniseret.

Musikkarrieren har indtaget bagsædet

Firmaet ’Singer Vehicle Design’ har været Dickinsons altoverskyggende prioritet i de sidste tre år, og han har koncentreret sin kreative og arbejdsmæssige tid omkring firmaet. Hans forelskelse i biler begyndte i 1970 på en familieferie til Frankrig, hvor han spottede en 911 Targa på motorvejen. Han var derefter ’hooked’ for evigt.

Senere hen, da Dickinson voksede op, begyndte han at studere ’Automotive Design’ på Coventry University, og efter­følgende arbejdede han for bilmærket Lotus sammen med McLaren-designeren Peter Stevens og Julian Thompson. Men selv i sådan en fantastisk atmosfære, syntes ’rock ’n roll’ at være mere dragende for den yngre Dickinson, og han tilbragte de næste 15 år med en guitar rundt om halsen og rejste overalt i verden sammen med bandet Catherine Wheel. Langsomt, som årene gik, blev prioriteterne dog vendt på hovedet, og Dickinsons lidenskab for bildesign fik overtaget. De sidste tre år er musikken blevet nedprioriteret, og i stedet er alle de kreative kræfter lagt i hans barndomsdrøm – firmaet ’Singer Vehicle Design’.

Det syv mand store team, der arbejder fast på værkstedet, består af forskellige mekanikere med hver deres speciale. Udover selve ’Singer’-fabrikkens personale har de også et tæt samarbejde med deres kvalificerede samarbejdspartner ’Cosworth’ i Sydcalifornien, som assisterer dem med alle de nødvendige detaljer.

Chic Klenodie i nye klæder

Singer Vehicle Design’ forsøger at fastholde en illusion, der skal skabe en endelig version af en sportsvogn, som i flere sammenhænge er udråbt som den ’vigtigste’ sportsvogn nogensinde. Kunderne, der forsøger sig med en ombygning af deres elskede vintage Porsche, kan roligt sige, at de ejer den mest grundigt manipulerede udgave af et stykke ægte bilhistorie.

Singers’ arbejde fremkalder den karakteristiske 911 ’road racing era’, der huserede i begyndelsen af 1970’erne, dengang rangerede Porsche 911 højt på alverdens racerbaner.

Dickinson og hele ’Singer’-teamet sigter efter de klassiske perioder inden for bildesign, der fremkalder en følelse af, at fange et øjeblik fra fortiden og føre det med ind i nutiden med en ekstra forfinelse af diverse detaljer, såsom superletvægtskulfiberkarosseri og andre topmoderne elementer.

Processen, fra når den ældre Porsche ankommer til ’Singer’ teamets kærlige hænder, sker ved, at bilen bliver total-strippet, så der til sidst kun står skroget tilbage. Derefter starter hele udviklingen med at skabe en ældre bil i nye klæder – et forløb, der kan tage alt fra 2-5 måneder, alt efter hvor meget ’lir’ kunden ønsker udført på sin elskede klassiker.

Rob Dickinson og resten af holdet bag succesen ’Singer Vehicle Designs’ arbejde bliver udført, så den kan opfylde de meget høje krav, der naturligvis også inkluderer en del omkostninger. Men resultatet er heller ikke at forklejne. En ’old-school’-sportsvogn, men bygget, med den samme pålidelighed som et schweizisk ur, der indeholder flere niveauer af ydeevne, funktionalitet og pålidelighed beslægtet med en moderne Porsche. Værsgo og nyd!

De mindste detaljer, lige fra det indvendige interiør til selve motoren, bliver kun accepteret i en ’Singer’- model, hvis det er af den ypperst kvalitet.

Kort om Rob Dickinson

Han er kendt som en Britisk musiker og singer/song­writer, der tidligere var en del af bandet ’Catherine Wheel’. I dag er han gået solo. Dickinson er kreativ direktør og grundlægger af bilværkstedet ’Singer Vehicle Design’.

Ideen om en ikonisk bil, der bliver restaureret og udvidet med alverdens moderne teknologi, og samtidig respekterer det originale. Denne genfødte klassiker er relevant for nutiden og henvender sig til et helt nyt publikum, der aldrig oplevede den originale udgave. Rob Dickinson