Den ultimative racer
Porsche vintage for liebhavere
Tre af de dyreste
Det var en Porsche 956, der ramte de 10 millioner US dollars. Bilen er en gruppe C sports-prototype racerbil, designet af Norbert Singer og bygget i 1982 af Porsche for FIA World Sportscar Championship.
Et anden kostbart vilddyr i Porschefamilien er 917/10 med tilnavnet ”The Destroyer”. Bilens design udstråler styrke og repræsenterer en fuldstændig overvældende kraft. Den er skabt til Can-Am, en løbsserie i 1970erne, hvor der ingen grænser fandtes, og Porsche 917/10 doblede med sin særlige motorkonstruktion antallet af hestekræfter på banen og nærmede sig 1000 af slagsen. Det er rå kraft, vildskab på 4 hjul, og auktionspriserne har været helt oppe at ringe på 6 millioner US dollars.
Også Porsche 550 når skyhøje priser. Bilen er ikonisk. Det var en Porsche 550 Spyder, filmstjernen James Dean kørte og forulykkede i tilbage i 1955. James Dean blev en legende, og det blev bilen, der kostede ham livet, også. Sammenlignet med de biler, man mødte på de amerikanske highways dengang, var Porsche 550 en lille bitte bil, og da Dean ramte en meget større Ford Tudor på vej i et venstresving, var der intet at gøre. Little Bastard, som Dean kaldte sin Porsche, rummede ikke megen beskyttelse for filmstjernen. Den originale Little Bastard ville nok indbringe et astronomisk beløb på auktion, men også andre Porsche 550 koster penge. 5-6 millioner US dollars eller op omkring 40 millioner kroner.
Og de andre drømmebiler…
En rigtig darling er Porsche 356 Speedster fra 1950erne. En særlig afart, Carrera modellen med den helt særlige Fuhrmann motor, er særlig eftertragtet. Denne motor sås første gang i en anden værdifuld variant, 550 Spyderen. Porsche 356 A GS/GT, som den også benævnes, er kun blevet produceret i 151 eksemplarer og derfor i særklasse værdifuld for samlere. En af samlerne er den amerikanske komiker Jerry Seinfeld, som efter sigende ejer 47 Porscher. Han har for nylig sat netop denne bil til salg.
911 – gennem 7 årtier
Porschen over alle Porscher er og bliver dog 911. Der er rigtig mange, der mener, at Porsche 911 er den eneste rigtige Porsche. Den første 911 så dagens lys i 1963, og siden da er der blevet produceret over en million af dem. 911eren er blevet produceret gennem 7 årtier, og den har bevaret sit navn gennem hele forløbet. Trods løbende ændringer er designet grundlæggende det samme, og det kan være svært at se, hvor gammel en 911 er. Porsche 911 efterfulgte den højt elskede 356, som bestemt ikke var let at komme efter, men da den dukkede op på biludstillingen i Frankfurt, var den et hit. Den 6-cylindrede boxermotor havde 130 hestekræfter, hvilket gav bilen en topfart 210 km/t, et faktum, der førte 911eren direkte ind i sportsvognenes superliga. Blandt de mange varianter af 911 er en serie på kun 15 helt særlige racerbiler til den amerikanske løbsserie International Race of Champions eller IROC i 1974. Bilen var skabt over en 911 RSR, motoren var en 3 liters boxer med en ydelse på 315 hk, og en gigantisk hækvinge, som først året efter kunne ses på blandt andet gademodellen Porsche 930 Turbo.
Den første 911 Cabriolet så dagens lys i 1982 og var Porsches første cabriolet siden 1964, hvor den sidste 356 Cabriolet blev produceret. I versionen med 3.2 liters motor og tilnavnet Carrera er den et eftertragtet samlerobjekt. I 1997 kom en ny karrosseriserie til 911eren, og i den forbindelse fik bilen en vandkølet motor i stedet for den luftkølede, der var en arv fra WV boblen og fra 356eren, og som gav Porsche dens helt særlige lyd. Derfor er de sidste årgange 911 med luftkølet motor, kaldet 993, særligt eftertragtede og kræver en solid pengepung, selv for de mest basale versioner.
Hvis 911 er den rigtige Porsche, så er den mest rigtige af dem nok en Porsche 911 RS fra 1973, en lettere og hurtigere udgave af 911, som kan få det til at gibbe i enhver Porscheelsker. Bilen var vægtoptimeret med tyndere rudeglas og lynhurtig med en kraftig boxermotor på 2.7 liter, der af mange er blevet betragtet som direkte livsfarlig på våd vej, men som kører fantastisk på tør vej.
Farlig
Det er bestemt ikke alle, der har overlevet turen i den legendariske sportsvogn. De første årgange af Porsche 911 Turbo blev kaldt “enkemageren”. En bil med mildt sagt uforudsigelige køreegenskaber, som kombineret med et pænt antal pludselige hestekræfter på grund af den store turbotøven gjorde den til lidt af en risiko for dem, der vovede pelsen. Ikke desto mindre er 70 procent af alle de biler, Porsche har produceret, stadig at finde på verdens landeveje. Så man må sige, at der er tale om en sejlivet bil.
911 for samlere
Porsche 911 fås i utallige varianter og især ældre, sjældne modeller er i høj kurs. Størrelsen på kofangerne ændredes i 1970erne. Frem til 1973 var de spinkle, men nye sikkerhedskrav tvang Porsche til at gøre dem kraftigere. I dag er 911 med de originale, spinkle kofangere eksempelvis meget eftertragtede.
Men også nyere varianter er samlerobjekter. Porsche 911 Speedster fra 1989 er et godt eksempel. Et andet eksempel er Carrera GT, som kun blev produceret i knap 1300 eksemplarer i årene 2004-07, kom med en V10 motor, som egentlig var udviklet til Formel1, der gjorde den til en veritabel superbil. Den er et investeringsobjekt, hvor der er mulighed for en stor værdistigning. Det samme gælder bilerne i 997-serien, hvor nogle allerede har status af klassikere.
Sjældenhed
I rækken af Porsche modeller, står 914 som den til dato mest specielle bil i sortimentet. Ingen anden Porsche model er gået så grundigt i glemmebogen som 914. Bilen blev til i et samarbejde med VW. Porsche manglede en efterfølger til 911eren, mens VW manglede en efterfølger til Karmann Ghia Coupé. Resultatet kom i to versioner, en lidt svagbrystet VW-model med 4 cylindre, og en kraftigere Porsche med 6, sidstnævnte med navnet 914. Bilen var med centermotor og targatop. På trods af et relativt højt antal producerede biler, skal man lede godt og længe efter et eksemplar på danske breddegrader, og i det hele taget solgte den økonomisk opnåelige 4-cylindrede VW-model bedst.
Historien
Historien om Porsche kan sammenlignes med den om Pinocchio, der ville være en rigtig dreng, eller den om det lille tog, der vidste, at det nok skulle komme over bakken. I starten en underdog, men i dag en af verdens førende bilfabrikker takket være stædighed og en målrettet indsats. En indsats, der startede på racerbanen.
Bilmærket Porsche blev grundlagt i 1948 af Ferdinand Porsche og hans søn, der også hed Ferdinand (Ferry) Porsche. Ferdinand senior havde arbejdet for Daimler-Benz og havde også designet den klassiske Folkevogn, boblen, tilbage i 1938. Det var imidlertid den yngre Porsche, der stod bag firmaets første sportsvogn, den legendariske 356. Ferry skabte de første prototyper på ruinerne af faderens VW boble-værksted. Selvom der kun var 40 heste under hjelmen (den bagerste) i form af en lidt opgraderet folkevognsmotor, fik bilen hurtigt fans på grund af sin manøvredygtighed og sin komfort.
I midten af 1950erne kom Porsche med deres egne motorer og med mere kraftfulde versioner af 356eren, og i 1964 kom så den ikoniske Porsche 911.
I 1970erne var Porsche på kanten af fallit, og man var overbevist om, at den legendariske 911’er havde nået enden af sit potentiale. Især frygten for de høje amerikanske standarder for trafiksikkerhed og emissionskontrol gjorde, at Porsche introducerede en serie modeller med en særlig konstruktion med motoren foran og gearkassen bagi, også kaldet ’transaksel’. De havde allerede udviklet den 4-cylindrede 924 til Volkswagen, som dog sprang i målet i sidste øjeblik. Porsche købte projektet tilbage, og bilen blev en stor succes fra introduktionen i 1976. To år senere kom 928 med firmaets første V8 motor. Den skulle egentlig have erstattet den legendariske 911, men trak i stedet nye kunder over fra luksuriøse coupéer som Mercedes SEC og BMW 6-serie. 924’eren udviklede sig til 944, 944 turbo og til sidst 968.
I 1995 var Porsche igen i økonomiske vanskeligheder, og valgte at skrotte de dyre, håndbyggede modeller og udelukkende fokusere på videreudviklingen af den hækmotoriserede 911 og deres nye guldæg, Boxsteren med motoren i midten. I 2002 gik Porsche med stor succes ind på SUV markedet med modellen Porsche Cayenne, og kunderne kunne igen få en V8 i deres Porsche. Senest er Panameraen og Macan kommet til, begge store salgssucceser.
Skabt til ræs
Porsche er en racerbil og har været det lige fra begyndelsen. Porsche har vundet 24.000 racerløb rundt om i hele verden, heraf ca. 50 klassesejre på Le Mans. Ingen racerbil har vundet så mange løb som Porsche 911. Porsche er ikke bare en fræk bil, det er faktisk også en bundsolid bil. 70 procent af alle de Porscher, der er blevet produceret, kører stadig rundt på verdens veje.
Porsche på museum
Selvfølgelig findes der et Porsche museum. Det ligger i Stuttgart, i bydelen Zuffenhausen, som nabo til Porsches hovedkvarter. Museet åbnede i 2009 og den ambitiøse bygning har kostet 730 millioner kroner.