Evighedsmaskinen har tanket op
Porsche 911
Endnu hurtigere
Præstationerne er igen blevet snittet til, så de 100 km/t nås efter 3,5 sekund, når bilen er udstyret med sports chrono pakken. Den sekscylindrede boxermotor leverer 450 hk, men mere imponerende er bundtrækket, der lyder på 530 nm fra 2.300 omdrejninger. Topfarten er over 300 km/t, og accelerationerne er fantastiske op til de 180 km/t. Porsche har arbejdet målrettet med vægtfordelingen, for at modvirke udskridningerne med hækken, hvilket til nogen grad har båret frugt. Det mærkes, at vægten ligger lavt, men i svingene er tyngdepunktet i hækken tydeligt, ligesom det også er gældende under accelerationerne.
Omvendt så kommer det til fordel under nedbremsningerne, hvor stabiliteten, og effektiviteten er som de absolutte supersportsvogne. Køreprogrammer styres som vanligt med en drejeknap på rattet, og er udvidet med et regnvejrsprogram, der slår til automatisk når himlen åbner sine sluser. Det skete henover Sjælland, hvorefter programmet slog til med mærkbare modifikationer af effekten.
Banebil?
Hvis vi drejer ind på de smukke, bakkede danske landeveje og sætter undervogn samt køreprogrammet i ypperste sportsmode, begynder en fin underholdning. Der er rigtig god føling med bilen, vi kan påvirke og mærke den. Det er her selve ideen med Porsche 911 kommer til udtryk, nemlig en bil som både har daglig anvendelighed, og udpræget sportslighed. I forlængelse heraf tilbyder Porsche de meget populære trackdays, hvor ejerne for alvor kan afprøve grænser på lukket bane, hvilket absolut tilføjer en yderligere dimension til købet. Men, såfremt der ikke er behov for at bruge de to ydmyge bagsæder i det daglige, og hjertet virkeligt brænder for kompromisløshed, er der grund til at bladre enten fremad eller bagud i kataloget.
For samme budget kan der fås en ypperlig, gennemført topudgave af den fænomenale centermotorbil 718 GTS, mens et – udgangspunktet taget i betragtning – lidt større beløb vil kunne veksles til den deciderede racerbil 911 GT3. Når fløjlshandskerne først tages af til banekørslen, vil begge modeller være markant bedre egnet til formålet.
Evigt moderne eventyr
Alternativer eller ej så er der med lancering af Porsche 911 992 tilføjet endnu et kapitel i et eventyr, som bilelskere verden over kan læse igen og igen. For jo, der findes supersportsvogne med bedre køreegenskaber. Men evnen til at bære to små unger på bagsæderne, samtidig med den moderate plads til bagage i forrummet, kan ingen matche. Vi kan fortsætte med varianterne, som også tæller cabriolet og naturligvis transmission med permanent 4-hjulstræk. Ikke kun hos Porsche men i den overordnede betragtning af bilernes univers har 911 gennem mere end 50 år vist sin berettigelse som en institution. Det ved de på fabrikken i Stuttgart, og derfor kommer der ingen revolutioner. De fastholder en løbende udvikling og forbedring af deres mest markante model, der endnu engang viser sig som herskeren af den klasse, den selv skabte.
Porsche 911 Carrera S Facts
Motor: 6 cylindret, turboladet boxermotor, 2.981 ccm slagvolumen
Effekt: 450 hk / 530 nm
Præstationer: 0-100 Km/t 3,5 sek., topfart 308 km/t
Pris: fra 2.255.890 incl. moms og afgifter