Evighedsmaskinen har tanket op

Det er umuligt at holde styr på alle de varianter, som Porsche 911 er produceret i. Targa, Carrera, Turbo, GT3, GT2 eller RSR, blot for at nævne nogle. Eller udgaverne til færdselspolitiet. Konstruktionen med hækmotor giver en relativ sportslig bil, kombineret med mulighed for bagsæder i kabinen. Tanken er netop en sportsvogn til daglig brug, en arbejdshest der også er klar på sjov. Og nu sidder vi så i en Porsche 911 Carrera S 992. Helt klassisk udgave af bilen. 3 liters turbomotor, baghjulstræk og transmission med automatgearet PDK, der også tilbyder skift via pads bag rattet. Da nøglen er drejet, starter instrumenteringen op digitalt, dog undtaget omdrejningstælleren, der stadig fungerer analogt, og sidder i midten lige foran os. Sådan skal det være på en sportsvogn, og derfor er der ingen grund til at ændre det for ændringens skyld. Tak Porsche! Af Rasmus Thomsen
Porsche 911
Smuk i aftensolen. En silhuet af sportsvognen, der er blevet et uendeligt ikon. Foto: Uppercars

Porsche 911

Endnu hurtigere

Præstationerne er igen blevet snittet til, så de 100 km/t nås efter 3,5 sekund, når bilen er udstyret med sports chrono pakken. Den sekscylindrede boxermotor leverer 450 hk, men mere imponerende er bundtrækket, der lyder på 530 nm fra 2.300 omdrejninger. Topfarten er over 300 km/t, og accelerationerne er fantastiske op til de 180 km/t. Porsche har arbejdet målrettet med vægtfordelingen, for at modvirke udskridningerne med hækken, hvilket til nogen grad har båret frugt. Det mærkes, at vægten ligger lavt, men i svingene er tyngdepunktet i hækken tydeligt, ligesom det også er gældende under accelerationerne.

Omvendt så kommer det til fordel under nedbremsningerne, hvor stabiliteten, og effektiviteten er som de absolutte supersportsvogne. Køreprogrammer styres som vanligt med en drejeknap på rattet, og er udvidet med et regnvejrsprogram, der slår til automatisk når himlen åbner sine sluser. Det skete henover Sjælland, hvorefter programmet slog til med mærkbare modifikationer af effekten.

Porsche 911
41-årige Rasmus Thomsen er testkører af kraftige sportsvogne og motorcykler. Foto: Uppercars

Banebil?

Hvis vi drejer ind på de smukke, bakkede danske landeveje og sætter undervogn samt køreprogrammet i ypperste sportsmode, begynder en fin underholdning. Der er rigtig god føling med bilen, vi kan påvirke og mærke den. Det er her selve ideen med Porsche 911 kommer til udtryk, nemlig en bil som både har daglig anvendelighed, og udpræget sportslighed. I forlængelse heraf tilbyder Porsche de meget populære trackdays, hvor ejerne for alvor kan afprøve grænser på lukket bane, hvilket absolut tilføjer en yderligere dimension til købet. Men, såfremt der ikke er behov for at bruge de to ydmyge bagsæder i det daglige, og hjertet virkeligt brænder for kompromisløshed, er der grund til at bladre enten fremad eller bagud i kataloget.

Porsche 911
Det ydre har stadig tydelige aner til den første model for over 50 år siden. Foto: Uppercars

For samme budget kan der fås en ypperlig, gennemført topudgave af den fænomenale centermotorbil 718 GTS, mens et – udgangspunktet taget i betragtning – lidt større beløb vil kunne veksles til den deciderede racerbil 911 GT3. Når fløjlshandskerne først tages af til banekørslen, vil begge modeller være markant bedre egnet til formålet.

Porsche 911
Porsche´s klassiske instrumentering. Med omdrejningstælleren ligefor, cementeres statussen som sportsvogn. Foto: Uppercars
Porsche 911
Modelbetegnelsen går smukt i et med hækken. Men dybest set er den ikke nødvendig. Foto: Uppercars

Evigt moderne eventyr

Alternativer eller ej så er der med lancering af Porsche 911 992 tilføjet endnu et kapitel i et eventyr, som bilelskere verden over kan læse igen og igen. For jo, der findes supersportsvogne med bedre køreegenskaber. Men evnen til at bære to små unger på bagsæderne, samtidig med den moderate plads til bagage i forrummet, kan ingen matche. Vi kan fortsætte med varianterne, som også tæller cabriolet og naturligvis transmission med permanent 4-hjulstræk. Ikke kun hos Porsche men i den overordnede betragtning af bilernes univers har 911 gennem mere end 50 år vist sin berettigelse som en institution. Det ved de på fabrikken i Stuttgart, og derfor kommer der ingen revolutioner. De fastholder en løbende udvikling og forbedring af deres mest markante model, der endnu engang viser sig som herskeren af den klasse, den selv skabte.

Porsche 911
Foto: Uppercars

Porsche 911 Carrera S Facts

Motor: 6 cylindret, turboladet boxermotor, 2.981 ccm slagvolumen
Effekt: 450 hk / 530 nm
Præstationer: 0-100 Km/t 3,5 sek., topfart 308 km/t
Pris: fra 2.255.890 incl. moms og afgifter