Porsches geniale paradoks

Porsche 718 er i brede kredse stemplet som den billige, sekundære udgave af 911. Men virkeligheden er en anden, og Porsche har skabt et nærmest grotesk paradoks i deres egne hænder: for den lille fighter er ganske enkelt bedre end sin ikoniske storesøster. Den danske testkører Rasmus Thomsen, giver her et teknisk indblik i en sportsvogn, der uden sammenligning er historiens mest undervurderede. Og som Porsche fra i år satser væsentligt mere på. Af Rasmus Thomsen - Foto: Getty Images & Uppercars
Porsche 718

Porsche 718

Det er fire år siden, jeg første gang havde en Porsche 718 i mine hænder. Dengang var det med ærgrelsen over ikke at skulle teste den rigtige model, i form af 911 Carrera. For slet ikke at tale om alle de skæve smil og ydmygelsenved at vise sig i denne discountmodel. Siden dengang har adskillige 718´ere været i mine hænder, og konsekvent affødt en cementering af Porsches største dilemma, samt en gedigen kåring af egen status som den mest undervurderede sportsvogn nogensinde. For Porsche 718 er substantielt en langt bedre bil, uanset om det er cabrioletversionen Boxster eller coupéen Cayman. Årsagen skal ikke findes i teknisk opreklamerede detaljer, eller andre inferiøre marketingstunt, men i den helt basale konstruktion.

Ved konventionelle personbiler er konstruktioner som Sedan, 3-dørs, hatchback helt centrale for brugbarheden af køretøjet. Ved sportsvogne hedder termerne frontmotor, hækmotor og centermotor. De tre kombineres med konstruktioner som coupé eller cabriolet (ofte kaldet spyder). Faktisk ganske sammenligneligt med hvor stenen placeres i skotøjsæsken.

Porsche 718
Specielt med manuelt gear er omdrejningstælleren vital for køreren. Her bliver det til en racerbil.

Vægt og vægtfordeling

Porsche 911 Carrera-serien har motorens placering i bagenden også defineret hækken. Med stenen bagest i æsken kan det hurtigt mærkes, hvordan bagenden har tendens til at skride ud, når æsken drejes, mens det tilsvarende gør det trægt at styre med stenen placeret forrest. Når vi så endeligt placerer den i midten, mærkes stabiliteten i stor kontrast til før. Dermed også synliggjort i vores egne hænder hvor vital denne facet er for sportsvognes køreegenskaber. Den 2-sæders 718 har centermotor, dermed optimal vægtfordeling. Den ikoniske 911 har bagsæder, som følge deraf hækmotor, populært sagt placeret i bagagerummet.

Porsche 718
Farvespil. Porsche er kendt for deres katalog af udstyr. 718 kan også velsignes.

Netop fordi sidstnævnte er Porsches signaturmodel, der afspejler fabrikkens inderste dna i form af sportsvognen, der også kan bruges til daglig, er det ikke muligt at ændre konstruktionen. Og hermed opstår det ganske finurlige paradoks, hvor den lille, perfekt afbalancerede fighter, afdribler sin storesøster. Dette er defineret ved offensiv banekørsel, hvilket dog er en prima indikator for underholdningsværdien på landevejen.

Porsche 718
Cockpit. Sport Chrono pakke er at anbefale som udstyr.

Perspektivet fra toppen

I vurderingen af 718 overfor 911, er det afgørende at sondre mellem 911 Carrera-serien, og topmodellerne i form Turbo, GT3, og RSR versionerne. Turbo og GT3´erne har hækmotor, hvorfor de stadig på vægtfordeling halter efter 718. Herefter slutter festen dog. For for selvom balancering og råstyrke ikke umiddelbart kan sammenlignes, er forskellen i effekten så vidtgående, at disse storesøstre er sjovere. GT3´eren, hende der i RS udgave kan køre direkte ind på en racerbane og deltage i et FIA GT3 racerløb. Turbo´en, hende der i 500 exclusive udgaven, på dead-a-head målinger er blandt supersportsvognene. Endelig har Porsche kombineret effekt og balancering i banebilen 911 RSR. Fra Stuttgart hedder det sig, at der er byttet om på placering af gearkasse og motor, eller motoren sidder lige foran bagakslen. Men det er slet og ret en centermotor, hvilket bekræfter fabrikkens dilemma, der understreges af, at den ikke defineres som en sådan.

Porsche 718
Den aerodynamiske silhuet.

2020 byder på det nye felt

I år er der sket væsentlige ændringer i 718´modelserien, de nu i højere grad bærer præg af den sportslige, ufiltrerede køreroplevelse. Det sker, når GTS-versionerne får udskiftet deres 2.5 liters turbo med 4.0 liters sugemotor.Desuden er det for indeværende kun er muligt at vælge manuelt gear. Med GT4 og Spyder udgaverne omfatter paletten nu hele 10 forskellige grundmodeller. Det er en markant udvidelse både i forhold til det eksisterende antal, men også i en sammenligning med 911, der ligeledes er delt i to forskellige felter, både hvad angår pris og præstation.

I dag starter 718 ved godt 900.000 på danske afgifter, mens den topper ved knap 1,8 mio. Hertil lægges det vanlige beløb for ekstraudstyr, som hurtigt runder 300.000 kroner, hvis ikke det dobbelte. De nye modeller antyder blot, at Porsche nu har anerkendt deres egen succes, og vil dyrke den geniale køremaskine, de har skabt. Det glæder vi os til at se resultatet af.