Når KUNST og VIDENSKAB går hånd i hånd
Pagani's Superbiler
Det er ikke lige en bil, du ser på en varm sommerdag på Strandvejen. Faktisk vil det være noget af et særsyn, hvis du i det hele taget får øje på bilen i Danmark. I hvert fald på danske plader. For ifølge Danmarks Statistik er der ikke indregistreret så meget som én eneste Pagani superbil i Danmark. De nærmeste forhandlere af Pagani Zonda eller Pagani Huayra ligger i London og i Stuttgart. Og Brand Manager Andrew Skey fra Dörr Group mindes ikke, at de nogensinde har leveret et eksemplar af den italienske superbil til en dansk kunde.
Måske heller ikke så underligt, når man betænker, at 2018-udgaven af Pagani Huayra i basis udgaven koster mere end 15 mio. kr. Hertil skal så lægges en sum på næsten 10 mio. kr. til registreringsafgiften. Med den pris kan det heller ikke undre, at den største koncentration af salgssteder ligger på den arabiske halvø.
Ultimative løsninger
Hvis man skal imponere en saudiarabisk prins tilstrækkeligt til at smide 15 mio. kr. på bordet for en bil, skal den kunne noget helt særligt. Og det kan Pagani’s superbiler. Tag bare 2018-udgaven af Pagani Huayra Roadster. Motoren er et 6-liters kraftværk fra Mercedes AMG, der leverer 764 hestekræfter ved 5.500 omdrejninger i minuttet. Gearboksen har syv fremadgående gear og et bakgear. Chassiset er skabt i et særligt materiale, der er opfundet af Paganifabrikken: Carbon-Titanium. Kort fortalt handler det om kulstoffibre, der er vævet sammen med titanium tråde.
Det er med til at forklare den ekstravagante prissætning. Og hvis det ikke er nok, så overvej lige følgende: En Pagani Huayra er skruet sammen med omkring 1.400 bolte. Og hver bolt er fremstillet af titanium til en stykpris på omkring $80 – eller godt 500 danske kroner.
Alene boltene til en Roadster løber altså op i små 700.000 kr. Med andre ord: Det er detaljerne og håndværket, der tilsammen skaber Pagani’s superbiler. Som bilskaberen Horacio Pagani selv har udtrykt det: ”Mange beskriver mig som om jeg er et exceptionelt menneske. De ser på min forretning og tænker: Det er resultatet af super-kræfter. Men det er resultatet af metode, stædighed og stringens,” siger Pagani. Lidt af en underdrivelse, der mindsker betydningen af hans talent, hårde arbejde og passionen for at skabe nogle af verdens bedste biler.
Dedikation
Og passionen har Horacio Pagani haft siden sine ungdomsår, hvor han bevæbnet med en Gillette barberkniv og et par stykker sandpapir formgav superbiler i Balsa-træ. Allerede som 20-årig skabte han den – til dato – eneste åbne racerbil, der kørte ræs i de argentinske F2 væddeløb. Og med dette noget tyndbenede Currriculum Vitae immigrerede han til Italien med kun to cykler og et telt, som han og konen overnattede i efter ankomsten til støvlelandet.
Et introduktions-brev fra en af Pagani’s venner – den argentinske Formel 1-kører Juan Manuel Fangio – åbnede døren til en af de mest navnkundige italienske bilproducenter, nemlig Lamborghini i Bologna. Selv om ansættelsen hos Lamborghini kun var kortvarig, blev den på sin vis startskuddet til Pagani Automobili.
Horacio Pagani udviklede en enestående ekspertise i de komposit-materialer, der anvendes til at bygge superbilernes chassiser. Det førte ham til Modena Design, den innovative brug af carbon-titanium fibre og i sidste ende til hans første superbil: Den fantastisk smukke Zonda. Hvilket i øvrigt fik Lamborghini-fabrikkerne til at forsøge at genansætte Pagani, da de indså hvilket talent, de havde ladet glide dem af hænde.
Resten er i og for sig bare historie. Den lille fabrik i udkanten af San Cesario sul Panaro små 10 km. uden for Modena, hvor Zonda’er og Huayra’er bid for bid håndbygges, blev for lille og er nu udvidet. Desuden er der nu også et værksted, hvor ældre Pagani-superbiler bliver restaureret og opdateret.
Og Horacio Pagani er stadig en del af produktionen med titel af chefdesigner. En Pagani Zonda eller Huayra er et billede på et moderne mesterværk, hvor kunst og videnskab går hånd i hånd. Successen handler i høj grad om nye materialer og motorer, der yder det maksimale. Men det handler også om detaljerne: Den omhyggelighed hvormed læderet i den fineste kvalitet monteres på paneler og interiør. Skærme, motorhjælme og døre, der prøve-monteres igen og igen. Eller den kliniske renhed, der hersker i lakerings-afdelingen. Alt sammen elementer, der er så gennemførte og grundige, at selv Rolls-Royce ville blive jaloux. Den årlige produktion ligger på omkring 40 biler.
Enkeltheden råder
De fleste nye biler i dag er forholdsvis anonyme: Standardløsninger, sikkerhedsanordninger og indbyggede GPS-skærme. Alle nye biler ligner hinanden på samme måde, som Facebook har været med til at skabe et ensformigt design på stort set alle sociale medier.
Det gælder ikke Pagani’s automobiler. Her er det enkeltheden, der bestemmer designet. Og det bliver det bestemt ikke mere kedeligt af. Tværtimod. Fire materialer går igen, når Pagani’s Huayra bliver håndbygget på fabrikken i Modena: Aluminium, titanium, kulfiber og læder.
Instrumenthuset er fræset ud af et enkelt stykke aluminium. Hele instrumentbrættet er skabt af et enkelt stykke kulfiber. Alle disse letvægtsmaterialer er valgt, fordi de kan være hule og stadig bevare deres rigiditet, hvilket blandt andet betyder, at air-condition systemet ikke behøver særskilte rør. De kølige eller varme luftstrømme kan flyde frit i disse hulrum. Selv aluminiumspedaler og sæde-beslag i kulfiber er der kælet for. Historien vil vide, at det skyldes, at Horacia Pagani ønsker om at skabe en god visuel oplevelse, hvis du ligger på knæ for at fiske en tabt mønt ud under sædet!
Det er detaljernes rigdom, der præger interiøret. Eksempelvis ville Pagani have, at læderet i bilen skulle være lige så blødt som en dametaske. Og dét uden at gå på kompromis med kravet om, at læderet skulle kunne holde til hverdagsbrug af bilen. Summen af alle detaljer er dét, der betinger en salgspris på 15 mio. kr. – uden afgifter.
Pagani ZONDA
Pagani Zonda C12 var den første superbil som Horacio Pagani skabte på sin nye fabrik uden for Modena i 1999. Formgivet som en hyldest til Mercedes Sølvpile. En reference til de legendariske Mercedes racerbiler, der fra 1920- 30-erne dominerede motorsporten. C12-udgaven har en 12-cylindret Mercedes AMG-motor, der yder 394 hestekræfter.
Målet for Pagani var at skabe en bil, der var essensen af kunst og videnskab. Sidenhen har Pagani Automobili sendt ni andre udgaver af Zonda’en på markedet. Den sidste fik navnet Pagani Zonda Revolución og blev præsenteret i 2013. Der blev blot bygget fem eksemplarer af den næsten 18 millioner kroner dyre bil. Til gengæld er teknikken forholdsvis holdbar: Den Zonda, der har kørt længst, har kørt omkring 400.000 km. Det er fabrikkens testbil. Den, der har kørt længst privat, har kørt omkring 180.000 km.
Pagani HUAYRA
Arvtageren til de berømmede Zonda-modeller fik modelnavnet Huayra. Navnet refererer til en sydamerikansk vind-gud. Det udtales i øvrigt ’H-wire-ah’.
Pagani Huayra beskrives nogle gange som et miks mellem det 21. århundredes teknologi og kunst fra det 16. århundrede. Måske fordi detaljerne er så gennemførte. Interiøret består af kun fire materialer: Læder, kulfibre, aluminium og titanium. Det billede, der møder føreren, er i hvert fald alt andet end middelalderligt. Det er lysende ure og målere. Det er glimtende kontrolskærme og GPS-udstyr. Og det blødeste læder, du kan forestille dig på sæderne. Bilens motor, der fortsat kommer fra Mercedes AMG, er på 6 liter og yder over 700 hestekræfter. Oversat betyder det, at de 100 km/t nås på under 3,5 sekund. Topfarten er angivet til 370 km/t.
Moderne bilers CO2 udslip skal i 2020 ned under 95 gram pr. kørt kilometer. Det skal man nok ikke vente, at Huayra’en kommer: Den er ikke den mest miljøvenlige med sine 300 gram CO2 per kilometer. Af særlige kendetegn er den markante vind-bremse, der skydes op, når bilens hastighed skal tvinges ned fra topfarten på de 370 km/t. Der er udover basismodellen indtil videre produceret to andre udgaver af Huayra’en, nemlig Huayra B.C (Opkaldt efter Benny Caiola, der var Pagani’s første kunde) og Huayra Roadster. Roadster’en er introduceret for at levere en lettere bil end coupéudgaven. Der skal bare bygges 100 eksemplarer af Huayra Roadster. Priserne starter på ca. 8.2 mio. kr. Topprisen er på hele 18,5 mio. kr. Inden dansk registreringsafgift.