Gratis levering i DK ved køb over DKK 499
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage
Altid 14 dages returret
Gratis levering i DK ved køb over DKK 499
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage
Altid 14 dages returret

Klassisk med trefork

Den 5. september 2015 er spændingen på Chateau Chantilly i Frankrig på sit højeste. Der afholdes auktion, og der er helt særlige forventninger til det nummer, der bydes på netop nu. Budene er oppe over 20 millioner kroner, og de stiger stadig. Genstanden for opmærksomheden er en bil. Ikke en hvilken som helst bil, men en fuldstændig unik en af slagsen. Den er klassisk og alligevel vildt futuristisk i sine linjer, såvel udenpå som indeni. Instrumentbrættet befinder sig for eksempel inde i rattet. En trefork pryder bilens køler.
Maserati
En knaldrød Maserati 250F single seater fra 1954 med det kendte trefork-logo på køleren.

Maserati

Budene stiger stadig langsomt men sikkert. Stemningen er intens. Og endelig falder hammeren. 3,7 millioner US dollars eller 25 millioner kroner skal der lægges, og en liebhaver kan glæde sig over at eje en Maserati Boomerang fra 1972. Den eneste, der nogensinde er bygget, særligt fremstillet til biludstillingen i Torino i 1971. Det vidste han nok. Måske vidste han ikke, at netop denne enestående model, er en slags grandfætter til noget så almindeligt og udbredt som VW Golf. For såvel Maserati Boomerang som VW Golf, er skabt af designeren Giorgetto Giugiaro. Boomerangen så som skrevet tidligere verdens lys som konceptbil til biludstillingen i 1971. Herefter gik Maserati i gang med at gøre den klar, til også at kunne køre til biludstillingen i Geneve i 1972. Den blev forsynet med en 4.7 liters V8 motor med 310 hk: Topfarten var 300 kilometer i timen. En af tidens hurtigste.

Når det gælder almindelige familiebiler, rangerer de italienske af slagsen ikke højere end så mange andre. Men når det gælder racerbiler i luksusklassen, ligger de i den absolutte top. Ferrari, Lamborghini – og altså også Maserati. Alle vel ret sjældne gæster i det danske gadebillede, men det gør dem bestemt ikke mindre eksklusive af den grund. I gaden, hvor jeg bor, holder der alle mulige slags biler, selvfølgelig flest almindelige familiebiler. Men man er aldrig i tvivl, når man hører den kraftfulde brummen. Det er en Maserati, der starter. De fleste af os, selv 2 dem med Audi og BMW, ser lidt misundeligt til, når naboen selvsikkert sætter sig ind i sin Maserati Quattroporte med treforken på køleren, starter den kraftfulde motor og forsvinder rundt om hjørnet til lyden af lækker, lækker bil.

Maserati
Maserati Boomerang fra 1972 – one of a kind.

En familievirksomhed

I 1926, for godt 90 år siden, trillede den første rigtige Maserati, en Tipo 26, ud fra Maseratibrødrenes magiske værksted. Klar til at konkurrere med en af den tids andre hurtige biler, nemlig Bugatti. Tipo 26 var den første bil med Maseratiemblemet, treforken, kendt som symbol på guden Neptun, der herskede over verdens syv have. Logoet er skabt efter model af Neptunstatuen på Piazza Maggiore i Maseratibrødrenes fødeby Bologna, i det nordlige Italien. Her fødte Rodolfo Maseratis kone hele syv sønner, som alle på nær en – og det var så ham, der skabte emblemet – skulle komme til at gøre karriere i bilindustrien. De havde talent for motorer og fart. Den ældste Carlo brød en hastighedsrekord i år 1900. På en motorcykel, han selv havde designet, og gjorde karriere som både mekaniker og testkører. Desværre døde han allerede som 29-årig. Hans bror, Alfieri, viste sig dog at have nogle af de samme talenter som Carlo.

Maserati
Alfieri Maserati, grundlægger af Maserati, iført kørehjelm, ca 1930.

Han og endnu en bror, Ettore, arbejdede for Isotta Fraschini, et motorkompagni, indtil Alfieri i 1914 besluttede at blive selvstændig. Han startede eget firma i Bologna og arbejdede sammen med sine brødre først og fremmest for racerbilfirmaet Diatto, der havde lavet biler siden 1885.

Men snart var det slut med at lave biler for andre. I 1926 så den førstefødte, Tipo 26, dagens lys, og Alfieri kørte den selv til debutløbet, som han i øvrigt vandt.

I 1927 kom Alfieri alvorligt til skade ved en ulykke og måtte opgive selv at køre. Han døde i 1932, efter at have givet Maserati endnu en succes med modellen C2800. I 1931 ændrede Alfa Romeo og Bugatti cylinderstørrelse, og det fik Alfieri til at øge sin cylinder fra 65 mm til 69 mm og i øvrigt skabe en mere aerodynamisk konstruktion. Resultatet, C 2800, var ualmindelig vellykket og slog banerekord allerede på sin jomfrutur.

Maserati
Pink Floyd-trommeslager og bilentusiast Nick Mason i sin Maserati 250F.

Familien trækker sig ud

Begravelsen af Alfieri Maserati blev et tilløbsstykke og et symbol på den respekt, der var omkring familien og dens biler. I 1937 solgte Maseratibrødrene deres aktier til familien Orsi, men beholdt stadig en tilknytning til firmaet, der nu voksede og flyttede fra Bologna til Modena. Efter nogle år forlod Ettore, Ernesto og Bindo endelig Maserati og Modena og solgte deres aktier for at vende tilbage til Bologna, hvor de startede Osca (Officine Specializzate Construzioni Automobili). De ville køre ræs og lod Orsifamilien om at lave biler.

Og det gjorde de. De fortsatte med at sende den ene fantastiske Maserati på markedet efter den anden. I 1950erne kom 250F, en af de mest fascinerende racerbiler og elsket af nogle af tidens største kørere, heriblandt den legendariske Stirling Moss. Det var også ham der kørte en anden af Maseratis successer, Tipo 61, også kaldet Birdcage, til sejr på bilens allerførste ræs. Øgenavnet, der betyder fuglebur, stammer fra konstruktionen af bilens stel, som bestod af ca. 200 stålrør, et aerodynamisk design, der gjorde bilen hurtig og let. Den vandt aldrig Le Mans, men dominerede Nürburgringens tusindkilometersløb i 1960 og -61. Bilen var et teknologisk vidunder med et design, der dannede udgangspunkt for utallige kommende modeller. Til gengæld blev der kun produceret 16 Birdcages i alt.

Maserati
En Maserati på banen i Portugisisk Grand Prix 1958.

Nu også personbiler

Med 3500GT flyttede Maserati sig fra racerbanerne til gaderne. I perioden 1957-1964 blev der fremstillet 2.200 eksemplarer af den smukke bil, dels som cabriolet, dels i coupéversionen. En enkelt køber skilte sig imidlertid ud. Det var Shahen af Persien (Iran), der foretrak 3500 med en Maserati 450S V8 racermotor. Denne specialversion fik navnet 5000GT. Aga Khan, Fiats grundlægger Gianni Agnelli og bildesigneren Ferdinando Innocenti var også blandt køberne af den eksklusive og sjældne Maserati 5000 GT.

Nu var Maserati for alvor inde på markedet for personbiler. I 1962 kom Sebring-modellen, som var USA-versionen af 3500GT, så Ghibli og kort derefter Quattroporte. Ordet betyder 4 døre. Maseratierne havde hidtil været sporty 2-dørsbiler – og Maseratis Quattroportemodeller vakte opsigt.

Det er da også Quattroporte, der siden hen er blevet filmverdenens mest foretrukne Maserati. I Godfather-filmene ses en Quattroporte III, mens Quattroporte V har været med i film som The Dark Knight Rises, Ocean’s Thirteen, The Punisher og i op til flere TV-shows.

Maserati i modvind

I 1968 overtog Citroen Maserati-aktierne fra Orsi familien, og i 1971 kom den futuristiske Bora på gaden. Herefter opgraderede Citroen Quattroporte og Merak, men bilernes store, benzinslugende motorer harmonerede dårligt med den oliekrise, der indtrådte i 1973 og sendte benzinpriserne på himmelflugt. Den 23. maj lukkedes produktionen ned, og alt tydede på, at Maseratis dage var talte. Men så dukkede en argentiner ved navn Alejandro De Tomaso op. I 1976 købte han Maserati og bragte det legendariske brand tilbage på banen. Han lancerede Kyalami-modellen samt tredje generation af Quattroporte.

I 1993 købte Fiat Maserati, som dermed kom ”i stald med” Ferrari. 1950-erne var Maserati og Ferrari de bitreste modstandere i Formel 1. Nu blev de en slags brødre. Men Maserati-brandets fremtid var sikret. Bilen fik fodfæste på det eftertragtede amerikanske marked med modeller som Quattroporte, Gran Turismo og Grancabrio.

Maserati
Maserati Gran Turismo 2015.

I dag er Maserati en af markedets store producenter af luksusbiler med en årlig produktion på mere end 35.000 biler, og Maserati har et håb om at lokke kunderne væk fra sikre valg som Audi, BMW og Mercedes og over i Maseratis komfortable sæder. Det er ikke mindst Ghibli modellen, der skal lokke dem. Og lokkemidlerne er, som en dansk anmelder skriver, den karakteristiske trefork i snuden, gællerne i forskærmene, en buldrende V6 biturbomotor og en svungen hoftelinje. Med andre ord: stil. Stil, stil og atter stil. Forrige år annoncerede firmaet, at man ville introducere en model ved navn Levante, som skulle blive Maseratis allerførste SUV, og som er skabt til at konkurrere med sine tyske fætre, og med den gik Maserati mainstream.

Men der er stadig en særlig aura over Maseratinavnet. Firmaets CEO, Harald Wester, udtaler, at brand’ets fremtid ligger i, som han kalder det, adorable handcrafted imperfection, yndig håndlavet uperfekthed. Med de ord lægger han afstand til de tyske konkurrenter. ”They are fucking boring”, siger han. Bilen, som skal leve op til den håndlavede uperfekthed, er Maserati Alfieri, opkaldt til firmaets grundlæggers ære. Alfierien er et koncept, en drømmebil, der rummer alle brand’ets ikoniske udtryk. Den kommer på gaden i 2019 eller 2020, og dens linier og dens lyd vil få verdens bilelskere til at drømme.