Den HURTIGSTE MAND på fire hjul

Hans entré på den internationale motorscene skete med en topfart på næsten 350 km/t. Hans debut i sin McLaren Formel 1- racer var ganske enkelt fænomenal: Efter sæsonens sidste Grand Prix på Autodromo Carlos Pace-banen i São Paulo sluttede han som nummer to. Blot et enkelt point skilte ham fra blive verdensmester i sin første sæson bag rattet i verdens vildeste ræs. I dag – med fem VM-titler i baggagen – har Lewis Hamilton i dag nærmest opnået kult-status i Storbritannien. AF CLAUS VESTERAGER MARTINUS FOTO: GETTY IMAGES.
Lewis Hamilton
Lewis Hamilton er med fem VM-titler blevet fantastisk populær i Storbritannien

Lewis Hamilton

Året var 1991. Den seks-årige Lewis Hamilton har givetvis været ekstatisk. For hans far havde lige foræret ham hans første bil: En radiostyret racer med en lille elektrisk motor i størrelsesforholdet 1:12. At knægten rummede kimen til en fremtidig Formel 1 kører afslørede han, da han året efter sluttede som toer ved det nationale BRCA Championship. Et ræs, hvor han viste baghjul til en lang række mere erfarne og ikke mindst voksne kørere.

En præstation der prompte fik hans far til at investere i en Go-Kart. Og næsten hver weekend tog de to ud til Rye House Kart Track i udkanten af Hoddesdon i Hertfordshire. En lille soveby 60 km nord for London. Her fræsede han asfalten sort. Han fortæller, at hans far stillede sig ved et af hårnålesvingene for at se, hvor de andre kørere begyndte nedbremsningen inden, de fortsatte gennem svinget. Så listede han lidt længere frem, og bad Lewis om først at bremse der. Næste omgang gik han endnu længere frem…

Kunsten er naturligvis at komme sikkert ud gennem svinget med så høj hastighed som overhovedet muligt. Og dén kunst har Lewis Hamilton taget med sig på Formel 1 banerne. I modsætning til mange andre kørere lader han gerne bagenden af sin Formel 1-racer skride en anelse ud, når han presser den ud af et sving. En teknik, der er trænet til perfektion i årene på go-kart-banerne.

En Go-Kart-kører sidder ganske få centimeter over asfalten. Kørerne har fuld føling med go-kartens bevægelser, og hvor godt et greb de små dæk har i banen. En Formel 1-racer er i princippet en forstørret go-kart. Vildere. Flere hestekræfter. Og en topfart på op mod 350 km/t. Måske er det netop, derfor Hamilton har haft så fænomenal succes på Formel 1- banerne de sidste 12 år.

Lewis Hamilton
Hamilton’s Formel 1-racer. Det fulde navn er Mercedes AMG F1 W09 EQ Power+.

Hamiltons interesse for motorsporten blev for alvor født i de små vævre go-karts. Og han var allerede som ti-årig stensikker på, at han ville køre ræs på professionelt niveau. Så overbevist var han, at da han ved et tilfælde stødte på chefen for McLaren Formula One Team, Ron Dennis – uden omsvøb fortalte ham, at han ville køre for McLaren en dag.

Det siger lige så meget om Hamiltons overbevisning som hans talent, at hans forudsigelse faktisk blev til virkelighed. Som blot 13-årig blev han tilknyttet McLaren og Mercedes Benz’ ’Young Driver Support Programme’. Og så gik det ellers stærkt for Lewis Hamilton. Efter at have vundet det Britiske Formula Renault mesterskab, Formel 3 Euroseries og GP2 mesterskabet, blev Hamilton en del af McLarens F1 hold i 2007, og havde sin F1 debut 12 år efter hans første møde med Ron Dennis.

Lewis Hamilton
Fem gange har Hamilton stået øverst på sejrsskamlen med VM-trofæet i hænderne. Titlerne har gjort arbejderdrengen fra Midtengland til mangemillionær med masser af bling og privat jetfly.

Fænomenal debut

I 2007 fik han sædet i McLarens Formel 1-racer. Hans debut blev fænomenal: Efter 17 Grand Prix'er havde Lewis Hamilton samlet 109 point sammen. Fire gange stod han øverst på sejrsskamlen, mens han fem gange tog sig af andenpladsen. Blot et enkelt point mere betød, at det blev finske Kimi Räikkönnen, der dét år kunne kalde sig verdensmester.

Men allerede året efter måtte finnen se sig distanceret af Hamilton, der i ’08 vandt sin første VM-titel. En præstation han gentog i 2014, 2015, 2017 og 2018. I en sportsgren, der er præget af store pengemænd, og hvor mange kørere rent faktisk køber sig til et sæde i en formel 1-racer, er det enestående, at en ung knægt med Hamiltons baggrund har kunnet køre sig til tops.

For det var ikke penge, der var mest af i hans barndomshjem. Derimod var passionen for motorsport stor. Og naturligvis talentet. Men endnu vigtigere var det, at drømmen og viljen til succes var til stede. Set i dét lys, er det måske heller ikke så mærkværdigt, at han er opkaldt efter den legendariske amerikanske atletikstjerne Carl Lewis. Faktisk er hans fulde dåbsnavn ’Lewis Carl Davidson Hamilton’. Med en lidt fortærsket kliché er Lewis Hamilton den første arbejderknægt, der har siddet bag rattet i en Formel 1-racer. Hans opvækst i den lille by Stevenage nord for London, i en lille lejlighed i et nedslidt kommunalt byggeri, er så langt fra det liv, han lever i dag, som man næsten kan komme.

Lewis Hamilton
NAVN: Mercedes AMG Patronas W09 EQ Power+ DIMENSIONER: Bredde: 2.000 mm. – Akselafstand: 3.726 mm – Højde: 950 mm – Vægt: 733 kg. MOTOR: 1,6 liters forbrændingsmotor, seks cylindre, effektbegrænset til 15.000 omdrejninger per minut. Motoreffekt: 950-1.000 hk. ELMOTOR: Leverer op til 120 kw. – svarende til ca. 160 hk GEAR: 8 fremadgående og 1 bakgear. Semiautomatisk. Chassis: Støbt af kulstoffibre.

I barndomsårene måtte hans far (hans forældre blev skilt allerede da han var to år gammel) ofte have både tre og fire job for at betale enhver sit – og leve sin egen og børnenes passion for motorsport ud. Lewis’ halvbror Nicolas er også racerkører i British Touring Car Championship. Han lider af cerebral parese, hvorfor han kører i specialdesignede biler.

Skiftet

Selv om hans track-record indikerer succes på succes, er det ikke altid gået lige efter bogen. Hamiltons stærke kørsel i de første sæsoner blev afløst af en årrække med udtalt titel-tørke. Hans liv havde ændret sig dramatisk fra den forholdsvis fattige barndom til liv i overhalingsbanen. Og kritikken af hans dårlige resultater (en lang række fjerde og femtepladser), den manglede evne til at skubbe sin kollega Sebastian Vettel ned fra podiet og en livsstil med en udtalt rapper-attitude, smart hår, popstjerne-kærester og bling-bling øreringe, var ikke sen til at dukke op i boulevardpressen og blandt motorjournalister.

Men skiftet fra McLaren til Mercedes AMG Petronas i 2013 ændrede tingene i positiv retning. I hvert fald på banen. Makkerskabet med Nico Rosberg ser ud til at passe Hamilton bedre. Allerede året efter genvandt han VM-titlen. Og det har han så i øvrigt gjort lige siden – bortset fra 2016-mesterskabet, der blev vundet af hans holdkammerat Nico Rosberg.

Lewis Hamilton
BLÅ BOG • Fulde navn: Lewis Carl Davidson Hamilton • Land: England • Alder: 29

God’s Speed

Fem VM-titler er ikke kommet af sig selv. Et stort hold af teknikere og mekanikere står bag Hamilton’s præstationer på banen. Et faktum som han forstår at værdsætte. Alligevel er det nogle få øjeblikke, der i hans bog definerede 2018-sæsonen:

  • Det tyske Grand Prix, hvor hans nærmeste konkurrent – Sebastian Vettel i Ferrariraceren – skred ud i slutningen af svinget, hvorpå Hamilton kunne tage føringen og vinde løbet.
  • Det italienske Grand Prix, hvor Ferrari-holdet ikke havde mulighed for at viderebringe instruktioner til kørerne. Det betød, at Hamilton kunne overhale Vettel allerede på første omgang og igen vinde løbet.
  • Singapore Grand Prix, hvor Hamilton leverede en ’once-in-a-lifetime’ omgangstid i kvalifikationsrunderne. En tid, der gav ham Pole Postition på en bane, hvor Mercedes-holdet traditionelt har haft det svært.

 

Især Ferrari’s fejl på Monza-banen i Italien er ifølge Hamilton afgørende for, at det lykkedes ham og Mercedes-holdet at vinde VMtitlen sidste år. “Det må have været et forfærdeligt slag i ansigtet for hele Ferrari-holdet, at de bommede på Monza-banen. Men vi lænede os ikke tilbage og hvilede på laurbærrene. Vi skulle stadig gøre arbejdet færdigt i Singapore. En bane hvor Ferrari plejer at køre os ud af banen. Ingen kunne have forudset, at vi ville vinde i Hockenheim, Monza eller Singapore. Det var en kollektiv hold-indsats, der gav os sejren,“ sagde Hamilton i et BBC-interview.

Men det var ikke fejl i Sebastian Vettels kørsel, der gav Hamilton den femte VM-titel. Det var hans egne meritter:

Lewis Hamilton fik pole position på Silverstone- banen på en dag, hvor Ferrari ellers så ud til at have den hurtigste bil. I Tyskland kørte han flere sekunder ind på Vettel på en regnvåd bane inden hans nærmeste konkurrent kørte af “Jeg har opnået mere end, jeg drømte om. Men jeg er stadig sulten efter mere” banen. Han vandt det ungarske Grand Prix selv om Mercedes-raceren ikke var lige så hurtig som Ferraris. Hans eksemplariske kørsel i det italienske Grand Prix og en utrolig kvalifikationsrunde i Singapore var prikken over i'et. Alt sammen var det de definerende øjeblikke, der tilsammen udgjorde en fantastisk sæson.

Lewis Hamilton
FORMEL 1 • Debut: 2007 • Grand Prixer: 133 • Sejre: 24 • Pole positions: 34 • VM-titler: 5 (2008, 2014, 2015, 2017 og 2018) • Teams: McLaren (2007-12), Mercedes (2013- )

“Det handler om at være til stede i nuet. Når det eksempelvis regner i Budapest, tror jeg, det er let for andre at tænke: Pokkers. Det gør det meget sværere for os alle. Men det er som er se på glasset som halv-tomt. Jeg ser det som en mulighed for mig selv. De andre var faktisk hurtigere på den tørre bane. Men jeg kunne gøre en forskel på den våde, hvis jeg ramte dagen,“ fortæller Hamilton.

Han har altid skabt sådanne øjeblikke i sin kørsel. Men han indrømmer gerne, at der var flere af dem i 2018- sæsonen. “Helt afgjort. Men hvad du ikke ser på tv-skærmen er, at jeg har en stor gruppe af mennesker, jeg kan trække på for at få mulighed for at præstere det ypperste. De er mit værktøj, min soldater – eller hvad du nu vil kalde dem.“

Lewis Hamilton
RESULTATER: • 2018: 1 • 2017: 1 • 2016: 2 • 2015: 1 • 2014: 1 • 2013: 4 • 2012: 4 • 2011: 5 • 2010: 4 • 2009: 5 • 2008: 1 • 2007: 2

“Hvis jeg ikke havde de fyre på det rigtige tidspunkt og de korrekte positioner, ville jeg ikke være i stand til at performe optimalt. Jeg har altid haft dét, der skulle til i mig. Men hvis holdet fejler eller ikke gør alting korrekt, kan jeg heller ikke få låst bilens potentiale op. Det er derfor, at hver sejr er en kollektiv sejr.“ Hvis teknikken og støtten fra hele holdet ikke slår til, ja, så forlader Hamilton sig på de højere magter. Han er religiøs. Og ifølge ham selv beder han hver eneste dag. “Men jeg beder ikke for at vinde,“ siger han. “Jeg beder heller ikke om held. Jeg beder kun om at få lov til at yde mit bedste i dag. Giv mig mulighed for at udleve mit fulde potentiale i dag. Jeg ved, at jeg kan være den bedste. Men der kan altid komme noget i vejen – og jeg ved, at du ikke altid er den bedste.“

Troen, et godt hold og ikke mindst et fantastisk talent har måske også været med til at tøjle hans trang til at være midtpunktet på natklubber, bling-bling og hurtig udskiftning af model-kærester på stribe. Han er roligere og mere fokuseret end i årene, hvor han på McLaren-holdet kæmpede om Formel 1 sædet med Sebastian Vettel. Ikke mindst har det måske haft betydning for hans kørsel i 2018-sæsonen, hvor eksperter har hæftet sig ved hans stort set fejlfrie kørsel. I modsætning til Vettel.

Virkelighedens Jet-set

Men selvom noget tyder på, at Hamilton har fundet en indre ro, så er det ikke helt slut med at slå ud med armene. Med en anslået nettoformue på lidt over én milliard kroner, er jet-set-livet noget, der til en vis grad defineres af Lewis Hamilton. Og han går ikke af vejen for at bruge en god sum penge på at gøre livet så behageligt som muligt. Når hans kolleger fra Mercedes AMG Patronas holdet stiger på firma-jetten for at transportere sig rundt de forskellige Grand Prix’, ja, så går Hamilton ombord i sit privat-fly. Måske den ultimative bling-bling for en 34-årig mangemillionær, der (ikke) helt tilfældigt er verdens hurtigste mand på hjul.