REBELLENS REBEL

Udgangspunktet skaber tårnhøje forventninger. Lamborghini Huracán EVO RWD er, som navnet indikerer, en baghjulstrukken version af centermotorsportsvognen Huracán, der siden lanceringen i 2014 har været blandt de mest succesfulde på markedet. Lamborghini har siden udviklet varianten Performante, og fra den udspringer EVO, og herfra igen EVO RWD. Der er altså tale om en evolution med udgangspunkt i en af nyere tids bedste sportsvogne, hvor denne version udelukkende trækker på baghjulene. Det er tilbage til rødderne, som italienerne selv har udtrykt det, og det er for alvor en bil til sjov i gaden. Og lad det være sagt med det samme – den er udstyret med flere køreprogrammer, der gør det muligt at drifte sidelæns, lave hjulspin eller blot vugge lidt med hækken af bilen.
Tilpasset motor
Motorens substantielle udgangspunkt er det samme som dens 4-hjulstrukne søster – 5.204 ccm slagvolumen i V10-konfiguration. Det er der som sådan heller ingen grund til at ændre på, da der er tale om en af bilverdenens mest succesfulde konstruktioner. Ingen turbo eller kompressorladning, men ren indsugning, en fantastisk lyd, for endeligt at kulminere ved 8.000 omdrejninger i et kontrolleret, frygtindgydende brag. Til forskel fra den 4-hjulstrukne version er motoren dog modificeret og yder 610 hk og 560 nm. Det sender os til 100 km/t. på 3,3 sekunder, og 200 på 9,3. Der er både faktuelt og kvalitativt forskel, lad det være kaldet mangler over for søsteren. Accelerationerne er mærkbart langsommere, ligesom vejgrebet ved hastigheder over 150 km/t. er ringe som følge af den reducerede drivlinje. Når det er sagt, er der stadig overordnet tale om en ekstremt lækker, potent og enestående sportsvogn. Og lad os så gå til underholdningsværdien i baghjulstrækket.

Lamborghini, inderst inde
Gennem de københavnske gader kræver det disciplin at dy sig. Hækudskridningen kontrolleres eminent af elektronikken og giver opmærksomhed til en bil, der i forvejen ikke hører hjemme i diskretionens afdeling. Samtidig er det en rejse tilbage i tiden, hvilket Lamborghini heller ikke lægger skjul på er ideen med modellen. Og det er absolut også den følelse, vi har. Samtidig er det rene baghjulstræk velegnet til banekørsel, hvor programmerne til drifting, sidelæns kørsel, virkeligt kommer til sin ret. Nok er vejgrebet bedre i en 4-hjulstrukken, men underholdningsværdien og autenticiteten ved baghjulstræk er absolut ikke at undervurdere. Baghjulsudskridningerne, hvinende dæk, og de små sus i maven. Det er umuligt ikke at kapitulere og definere det her med en gemen, fortærsket og slidt kliché i form af en vaskeægte drengerøvsbil. Og ingen kan levere det bedre end Lamborghini.

Interessant pris
Det kan virke en anelse komisk, endsige arrogant, at tale om en attraktiv pris i forhold til en bil, der uden ekstraudstyr koster 3,7 mio. kroner. Det ændrer ikke ved, at prisen er niveauet under de øvrige Huracán-modeller, samtidig med der i samme prisniveau findes alternativer, som ganske givet må se sig udfordret. Blandt dem er eksempelvis Porsche 911 Turbo-serien, der bemærket er en anden type bil med langt bredere anvendelse, og dermed er Huracán RWD at definere som et spændende og potent alternativ. Lamborghini er i øvrigt kendt for at levere deres biler med et ret fornuftigt niveau af udstyr, hvorfor den samlede pris kan holdes inden for de fire mio. kroner. Uden for diskussion er det rigtig mange penge for en bil. Men ser vi på danske afgifter, og der er tale om en kraftig, 2-sæders centermotorsportsvogn, er prisen overskuelig – tilsvarende er underholdningsværdien yderst overvældende.



