Fra Bologna. Med #Lambolove.

Lamborghini ser sig ikke om, eller dukker nakken. Fabrikken designer og konstruerer sportsvogne ud fra dens temperament, passion og egoisme. Huracán Spyder er endnu et facit af denne ligning. Af Rasmus Thomsen / Uppercars
Lamborghini

Startknappen er som at kigge på det inderste gen i Lamborghini´s DNA. Designet er identisk med missilaffyringen på et jagerfly, hvor den røde sikring først skal løftes, inden den ultimative handling iværksættes. Sådan er det også her, og efter nogle sekunder bliver fristelsen for stor til at lade være, hvorefter motor og teknologi starter op. Når toppen tages af ses bilens design for alvor, herunder den aerodynamiske udformning i forhold til de to sæder, der ikke blot er design, men en reel funktion ved de højere hastigheder. Netop luftstrømmen har i øvrigt været blandt ingeniørernes fokusområder, hvilket absolut fornemmes. Det tager lige de første kilometer at vænne sig til cockpittet, der et umanerligt lækkert – blinklys / lys, sprinkler/visker og køreprogrammer integreret i rattet, og shiftpads i rigtig størrelse, mens det digitale display hurtigt indstilles til omdrejningstæller i midten. Med køreprogrammet sat på sport ligger den enestående Italienske Autostrada foran os.

Lamborghini
Cockpit. Bemærk startknappen med sikring og de store shiftpads.

Motor. Intet andet.

Et substantielt punkt, hvor Lamborghini adskiller sig fra konkurrenterne er motoren. Hvor turbo er standard i de fleste andre sportsvogne, er det her den rene vare. I stedet er slagvolumen øget, så den har 5.204 ccm i en V10 konfiguration. Nøgternt, så koster fraværet af turbo effekt i bunden af omdrejningsspektret. Overfor dette står, at der i begyndelsen af accelerationerne slet ikke er brug for mere moment, da de elektroniske styresystemer dæmper den. Omvendt, så er effektens brøl, den hurtige udvikling og riv på toppen en dimension, der ikke bare skaber fremdrift, men med sitren gennem kroppen cementerer følelsen af at sidde i en sportsvogn. Der leveres 610 hk og 560 nm i trækket, hvilket bringer os til 100 på 3,1 sekund, og 200 på 9,3. Udover præstationerne, den uimodståelige effekt, er motorens lyd fantastisk. Den sprøde knurren agerer uendelig symfoni.

Lamborghini
Aerodynamik, her indsugning til motoren.

Cabriolet mærkes

Med permanent 4-hjulstræk og fin vægtfordeling er det en køremaskine af en anden verden. Gang på gang er det imponerende hvor skarpt der kan drejes i kurverne, uden det mindste hvin fra dækkene. Det er her centermotorsportsvognene adskiller sig fra almindelige biler, selvom der i forhold til de øvrige søstre i Huracán serien, er forskel. Helt naturligt, fordi en cabriolet er tungere, samt mindre effektivt afstivet. Der er god acceleration op til 230 km/t, hvorefter den begynder at flade ud. Ved nedbremsning fra lige under de 300 km/t mærkes lidt slør. Til sammenligning flader en Huracán Performante først ud ved 280 Km/t, og bremser stabilt ved samme fart. Det er fysikkens love, og prisen for at nyde det åbne tag. Det understreges, at foregående sammenligning er i yderområdet af belastninger, hvilket kan være udgangspunktet når der er tale om banebrug, eller kørsel med fokus på disse præstationer. I så fald er coupé versionerne mere oplagte. Men indenfor intervallet 0-200 km/t, er der effekt og nedbremsning, der stort set matcher coupéerne.

Lamborghini
Lamborghinis markante linjer er bevaret.

Unikke designmuligheder

Designet er altid er subjektiv vurdering, men i dette tilfælde er det dog svært at benægte hvor smuk en silhuet der er, i særdeleshed med taget nede. Lidt rørende er det, hvor genkendeligt Lamborghinis klassiske linjer fremtræder. Luftindsugning, ventilering til bremser underbygger den aggressive attitude, farvespillet på vores testbil med lilla karosseri og knaldgule bremsekalibre ville i andre tilfælde være vulgært, men fremstår her som eksklusivt og sofistikeret. Det fortsætter i cockpittet, hvor de gule syninger går igen som mønstre i sædet. Hvor andre mærker ofte sværger til en eller to farver, så er Lamborghini mere mangfoldig, og ses i et utal af lakeringer. Ingen af dem er for vulgære eller overdrevne, men hver især cementerer en fabrik der bygger sportsvogne udenfor konventionerne, og tør gøre det, som de fleste ikke har formatet eller modet til. Det sker med Kærlig hilsen fra Bologna. Hashtag #Lambolove.

Lamborghini
Farvevalg og design når det er kunst.

Lamborghini Huracán Spyder:

  • Motor: V10, 5.204 ccm slagvolumen.
  • Effekt: 610 hk, 560 nm træk.
  • Præstationer: 0-100 3,1 sekunder.
  • Topfart 325 km/t.
  • Pris: Efter forespørgsel hos relevante importør.
Lamborghini