Kawasaki ZX-6R

I 90´erne rasede et krigerisk inferno, hvor de japanske motorcykelfabrikker kæmpede om at levere den heftigste vare i forskellige kubikklasser. Kun få overlevende er tilbage, blandt dem Kawasaki ZX-6R, et af klenodierne fra den svundne tid. 2019 udgaven er motorcykel, så de små nakkehår rejser sig. Af Rasmus Thomsen / Uppercars.
Kawasaki-zx-6r

Og der står hun så i solen. Kawasaki ZX-6R. I de rigtige farver, lysgrøn og sort, med tydelige firmalogoer. Den genkendelige racersilhuet og kåbe, som årene er gået, har fulgt den aerodynamiske udvikling. Ved lanceringen i 1995 blev den hurtigt stemplet som endnu en riskoger eller bambusraket, der var den åndshovmodige, nedsættende term for Japanernes sportsmotorcykler. Men 24 år senere, er ZX-6R ikke blot still going strong. Den er ganske enkelt going stronger, med udgangspunkt i dens inderste dna. For der er stadig tale om en kompromisløs sportsmaskine, der går planken ud, samtidig med den har taget den moderne udviklings teknologi til sig. Resultatet er enestående.

Kawasaki-zx-6r
Lille, lynende hurtig. Ninja er yderst rammende

Modificeret motor

Stringent set hører den faktisk ikke hjemme i 600´klassen, for i bestræbelserne på at få mere bundtræk er slagvolumen hævet til 636 ccm. Notorisk har netop denne type maskiner været kendt for at skulle op i nærheden af det røde felt for at yde god effekt, og det er i nogen grad stadig udgangspunktet. Der er stadig ikke decideret bundtræk, men effektudviklingen er blevet langt mere proportional. Ved 6.000 omdrejninger begynder den for alvor at tage fat, for efterfølgende at levere 71 nm træk ved 11.000, og toppe ved 13.000. Her ydes 136 hk, hvilket nogenlunde svarer til effekten fra en 1,5 liters benzinmotor i en stor mellemklassebil. Ved 16.000 starter det røde felt, samtidig med motoren giver den karakteristiske summen.

Kawasaki-zx-6r
Den imponerende motor. 136 HK, fra blot 636 cm

Updateret teknik

Som komplimentering af det bredere arbejdsområde er gearingen justeret mere tæt, hvorefter kombinationen med quickshift, skift opad uden brug af kobling eller lette på gassen, fungerer perfekt. Vi kan fortsætte listen med ram-air, der øger effekten, den aerodynamiske kåbe som gør stabiliteten højere, samt ikke mindst en styring så skarp, vi føler der lægges skinner ud foran os. Samtlige af disse elementer, motor, teknik, mekanik, aerodynamik går i et under accelerationerne, hvor det er svært at beherske sig indenfor fartgrænserne, endsige under de 200 km/t. Et sjovt komma er faktisk, at Kawasaki producerer dele til fly og rumraketter, hvilket skulle betyde deres motorcykler har den ultimative aerodynamik. Når du har siddet på ryggen af ZX-6R, så tror du på det.

Kawasaki-zx-6r
Enkel instrumentering. Bemærk det røde felt - 16.000 omdrejninger

Ninja i hjertet

Det her er ingen sofacykel, og muligheden for langtur er begrænset, ligesom bagsædet mest er til pynt. Ved 120 km/t begynder vi at svæve ind over tanken, så der kan køres længere stræk uden ømme håndled eller stiv nakke. Sådan er den bygget, ligesom det øvrigt felt fra dengang, et felt der desværre næsten ikke eksisterer mere. Det er en skam, for Kawasaki ZX-6R står som en helt unik oplevelse, der virkeligt går ind under huden, et stykke legetøj for voksne mænd, der er svært at give slip på. En stjerne på himlen, der lyser skarpere og skarpere. For den motorcykel de engang hånligt kaldte bambusraket, har taget den ondeste revanche!

Kawasaki-zx-6r
Slank, aerodynamisk krop

Data:

  • Kawasaki ZX-6R
  • Motor: 636 ccm, 4 cylindret rækkeformation.
  • Effekt: 136 HK, 71 NM.
  • Pris: Fra 154.990 dkr.