Motorcyklernes første punktum

Kawasaki H2 er så vidt vides markedets først maskine med kompressor. Resultatet er effekt og præstationer af en karakter, så ingen konkurrenter på hverken to eller fire hjul kan følge den. Vi har prøvet den specialbyggede Carbon-edition. Af Rasmus Thomsen / Uppercars
Kawasaki

Kawasaki H2

Allerede under rutinekørslen kommer den første advarsel, der fortæller hvilket uhyre vi har i hænderne. For normalt kan vi på de kraftige motorcykler klikke dem op i andet gear, dreje let på gassen, mens vi triller gennem byen og fornemmer den nye cykel. Den teknik bruges også her, men nu ryger vi kraftigt fremad, og mærker brutalt hvilke ekstraordinære kræfter der er på spil. 243hk, og 141 nm i træk, hvortil skal lægges et uhørt bredt arbejdsområde, der sikres via kompressoren. Designmæssigt er der en futuristisk halvkåbe, der rummer systemet RAM-air, som sikrer de sidste kræfter ved høje hastigheder, mens vægten kan hæve det ene øjenbryn – for 238 kilo er meget for en sportslig motorcykel, uanset hvor meget effekt den har at trække med.

Kawasaki
Kompressoren, der åbner en anden verden

Brugbar motor

Det føromtalte arbejdsområde er interessant. På motorvejen spares der virkeligt på gearskift, for allerede omkring 90 km/t er der rigelig effekt til at trække op fra sjette gear. H2 fås i øvrigt som en touringudgave, hvor effekten må give en umanerlig behagelig kørsel. Der er komplet quickshift – sammenligneligt med ægte F1-gear - som i kombination med den elektroniske stabilisering fungerer forbløffende godt, hvorefter accelerationerne sker hurtigt og gnidningsløst. Ingen udskridninger med bagenden, men fuld kontrol. Tilbage til landevejen, hvor vægten i svingene kan mærkes, ikke kritisk, men det er mere trægt end eksempelvis fabrikkens ottende vidunder, oraklet ZX-6R. Vægt eller ej, så står oplevelsen af den endelige styrke i et banebrydende skær, der giver en rolig, stabil kørsel, hvor motoren arrogant leverer den efterspurgte effekt, uden nogen tøven.

Kawasaki
Kælenavnet Ninja er yderst velfortjent

De uendelige kræfter

Tilbage til motorvejen, hvor tiden er moden for at se dens fulde potentiale. Som forventet er det er et spørgsmål om få sekunder, før hastigheden er over 200 km/t. Her fungerer den halve kåbe upåklageligt, hvilket cementerer Kawasaki´s sublime evner indenfor aerodynamik, med noter til produktionen af jagerfly og rumraketter. Stabiliteten er god, også når farten rammer 250. Her er der stadigt er massivt træk og kraftoverskud, men selv testkørere har en kæreste de vil se igen, eller en nevø og niece at købe julegave til, så det bliver her vi slipper gassen og luftbremser med overkroppen. Affjedringen indstillelig, bremserne fra markedets ypperste aktører. Facit er som forventet, at der ved enhver given fart, uanfægtet maskinens vægt, bremses uovertruffent.

Kawasaki
Kawasaki er aerodynamikkens mester

Den ny æra

Udover statussen som markedets kraftigste vare, har japanerne også åbnet en ny æra i motorcyklernes verden. En æra hvor kompressorer nu også kan anvendes, i udgaver der tilmed serieproduceres. Brug af turbo har været problematisk grundet deres tøven, som kan være fatal for en motorcyklist, men med Kawasaki´s succes vil det ikke være urealistisk, at i hvert fald kompressorer bliver mere udbredt.

Kawasaki
Et overflødighedshorn af sofistikeret teknik

Nok kan H2 anfægtes for dens vægt, men overfor det står de systemer som imødekommer denne. Summen af kardemomme er derfor ikke blot et kraftmæssigt uhyre, men tilmed et ganske velkørende eksemplar af slagsen. Og med H2 Carbon sætter Kawasaki punktum for diskussionen om den hurtigste konstruktion på to hjul. Samtidig åbner de næste kapital i motorcyklens historie, hvor brug af kompressorer, og måske endda også turbo, kan sættes i serieproduktion.

Kawasaki Ninja H2 Carbon

Motor: 998 ccm, 4 cylindret rækkeformation. Kompressor.
Effekt: 243 hk, 141 NM.
Pris: Fra 625.000 dkr.