Kattedyrets habile elektriske debut

Jaguar I-Pace er fabrikkens første fuldstændigt elektrisk drevne bil. Den er konstrueret som en SUV, og indenfor de forudsætninger elbiler nu engang har, lægger det ikoniske mærke absolut habilt fra land. Af Rasmus Thomsen / Uppercars
Jaguar L-Pace

Jaguar I-Pace

Antallet af eksklusive elbiler er steget de senere år, og med Jaguar I-pace er feltet yderligere vokset. Et kritikpunkt mod tidligere elbiler har været, at producenterne mangler erfaring indenfor elbilsproduktion, hvilket har afspejlet sig i både køreegenskaber og interiør. Hvad angår sidstnævnte, er det absolut lækkert i en I-Pace. Det er gennemført elegant som altid i Jaguar, og emmer af kvalitet. Cockpittet har – som følge af status som elbil – naturligvis en række modifikationer i forhold til en fossil drevet bil. Startknappen er bevaret, og styring af gearet, parkering, neutral, frem og tilbage, er helt simpelt med knapper. Ikke noget påtaget designstunt, men enkelt og ligetil. Tak Jaguar!

Jaguar L-Pace
En bil, der emmer af finish

God stabilitet

Hurtigt mærkes stabiliteten. Ganske logisk, når batteriet er placeret midten og bunden, og der ikke er en tung motor ude i fronten, som er tilfælde på langt de fleste biler. Det føles stabilt og håndterbart, også i svingene, ikke fuldstændigt som en sportsvogn med centermotor, men der mærkes en god balancering og kontrol med styringen. I den sammenhæng skal bilens vægt tages med i perspektivet, idet batterier vejer, og store batterier vejer meget. Den samlede vægt er godt 2200 kilo, væsentligt tungere end fossilt drevne køretøjer. Det er ikke problematisk, og det er primært ved nedbremsninger at det fornemmes. Det kan i sig selv også være fatalt, men i det daglige mærkes den øgede vægt ikke.

Jaguar L-Pace
Potent attitude

Elbilseffekten

Efterhånden er det velkendt, at elbilers acceleration er kraftig. Dette er ingen undtagelse, og på blot 4,8 sekunder nås 100 km/t. Unikt er det at fornemme vejgrebet, hvor antispin-systemet fungerer langt mere effektivt end på fossile biler. Når foden så slippes fra speederen bremses der moderat, for at den kunne genlade energien. De hårde opbremsninger klares uden bemærkninger, dog som nævnt in mente at det er en tung bil. Det er nærmest mediterende at køre uden nogen motorlyd, blot trille udover vejen, hvilket gøres yderligere elegant af Jaguars inderste dyd, komforten. Det er en i forvejen komfortabel bil, uden støj fra motoren, så det endelige facit er som følge deraf rigtigt lækkert. Adaptiv fartpilot gør motorvejskørsel mere behagelig end nogensinde.

Jaguar L-Pace
Enkelt, overskueligt instrumentering

Sportsvogn?

Jaguar har markedsført bilen under termen ”Performance SUV”, underforstået en hurtig bil, med sportslige køreegenskaber. Accelerationen til 100 er definitivt blandt de kraftige sportsvogne, og balancen er udmærket. Men over 130-140 km/t stopper festen, og her begynder der 2200 kilos vægt at mærkes, blandt andet i svingene, samt nedbremsningerne. Vægten er fordelt fint i bunden, men den kan logisk nok mærkes. Det er heller ikke en sportsvogn, men en SUV, der har god plads til mor, far og tre børn, i absolut luksuriøse omgivelser. Måler vi køreegenskaberne ud fra dette, er det virkeligt en sportslig, velkørende og underholdende en af slagsen.

Jaguar L-Pace
De klassiske Jaguar-linjer genkendes

Tager elbilen et skridt videre

Med I-pace har Jaguar løftet elbilerne et skridt videre. Ved køb følger der en CLEVER ladeboks med, til installation i hjemmet, hvilket er nødvendigt hurtig opladning. Prisen? Omkring 900.000 kroner incl. et fint lag udstyr, hvor det bemærkes at den stort set er fritaget for afgift. Der fås altså virkeligt meget bil for pengene, for var den beskattet som de fossil drevne, ville regningen være et stykke over de 2 mio. kroner. Diskussionen om elbilers fremtid er på det seneste blevet mere nuanceret, med et mere kritisk syn på den reelle reduktion af forurening, samt generel etablering af infrastruktur til opladning. Men om det bliver fremtiden eller ej, har Jaguar med I-Pace taget el-bilen et skridt videre, til et eksklusivt, lækkert og brugbart køretøj.

Jaguar I-pace HSE:

  • Motor: 400EV AWD Auto
  • Effekt: 400HK / 700NM
  • 0-100 km/t: 4,8 Sekunder
  • Pris fra kr.: 713.880