En legendarisk bil

Der er nogle få biler, der skiller sig ud og hæver sig over selv dyre luksusmærker. Det er legenderne: Biler, der er forbundet med en særlig aura af fornemhed. Biler, som mænd drømmer om at køre, at eje. Sådan en bil er engelske Aston Martin. Det er en bil for mænd, den taler med sine smukke harmoniske linjer, sin smidighed og sin styrke – og måske især til gentlemen. Da Ford Motor Company i 1987 overtog aktierne genskabte de Aston Martins position som luksusbil.

Aston Martin

Indbegrebet af et britisk adelsmærke

Aston Martin har igennem de sidste 9 årtier gennem­gået mange forandringer, men deres udgangspunkt om, at en sportsvogn skal have både distinkt og individuel karakteristika, er der ikke lavet om på.

Den er håndbygget, håndsyet og dertil højteknologisk på den britiske måde, der er kælet for detaljerne og den er eksklusiv. Bilens klassiske proportioner, de skulpturelle former og de brede hjul får den til at se fantastisk ud. Den nyeste flagskibsmodel, Vanquish, er en 12-cylindret lækkerbisken til mere end 5 millioner kroner, og har man en snert af jet-setter i sig, er der ikke noget bedre end at suse af sted i sådan en.

Der er ingen tvivl om, at det er Agent 007, James Bond, der bærer en stor del af æren for Aston Martins mytologiske status. Selvom den kendte agent har kørt både BMW og Lotus, er det Aston Martin, han især for­bindes med.

Den ultimative Aston Martin model er derfor også DB5’eren, i den civile udgave en smukt designet bil med masser af ydeevne og køreglæde og ikke mindst med de tre vigtige S’er, som er en del af brand’et: Styrke, Skønhed og Sjæl – men i Bond-udgaven derudover naturligvis forsynet med revolverende nummerplader, to maskingeværer, skudsikre vinduer, radar i instrumentbrættet og – skjult i baglygten: røg- og oliekanon til at gøre tilværelsen meget vanskelig for eventuelle forfølgere.

DB5eren var Bonds første Aston Martin. Han kørte den i filmen Goldfinger i 1964 og det blev begyndelsen på et ikonisk partnerskab, der strakte sig over 11 Bond-film og 50 års filmhistorie.

100 år

Men det hele begyndte for 100 år siden og længe før, mr. Bond kørte stærkt på det hvide lærred. Aston Martin blev grundlagt i 1913 af bilentusiasterne Lionel Martin og Robert Bamford. Lionel Martin deltog i racerløbet Aston Hill Climb, og bilen, de to forretningspartnere skabte, blev således opkaldt efter både et stednavn og den ene af stifterne. Målet, de to gentlemen satte, var, at en Aston Martin skulle have en ekstraordinær kvalitet og uforlignelige køreegenskaber. I de følgende år blev der produceret flere racerbiler, som satte hastighedsrekorder, og i 1924 deltog en Aston Martin for første gang i 24-timers løbet på Le Mans.

Røde tal

Men selvom Aston Martin hurtigt blev et adelsmærke, var det ingen stor forretningssucces. Op gennem det 20. århundrede var der masser af røde tal i regnskaberne, og firmaet har haft en lang stribe ejere, som, selvom alle har været dybt entusiastiske omkring produktet, ikke har kunnet tjene penge på det. Det skyldes muligvis, at der blev tænkt mere i følelser end økonomi hos de skiftende ejere. Aston Martin er aldrig blevet massefremstillet. I de første mange år fremstillede man udelukkende hurtige racerbiler, men i 1936 besluttedes det at koncentrere produktionen om gadebiler. Bilerne var fantastiske, og alligevel fortsatte de finansielle problemer for Aston Martin, og på et tidspunkt besluttedes det at standse produktionen og koncentrere sig om vedligeholdelsen af eksisterende modeller.

Fremgang og succes og danske linjer Først da Ford Motor Company i 1987 overtog aktierne og genskabte Aston Martins position som luksusbil, begyndte der for alvor at ske noget. Man lancerede med held Aston Martin Virage i 1988 og V 12 Vantage i 1999, og den nye V 12 Vanquish fra 2001 var med til at løfte mærket endnu en tand. James Bond kørte igen Aston Martin i ”The Living Daylights” i 1986 og senest har den berømte agent kørt en Aston Martin DBS i ”Casino Royale” og i ”Quantum of Solace”. Men først med modeller som V8 Vantage fra 2005 begyndte der for alvor at ske ting og sager, ikke mindst godt hjulpet af den danske designer Henrik Fisker, der med de unikke og smukke linjer på DB9 og V8 Vantage-modellerne skabte nye forbilleder. I 2007 fik Aston Martin atter nye ejere, da Ford Motor Company solgte Aston Martin til konsortiet Prodrive. Prisen blev rapporteret til 925 millioner dollar svarende til 5,2 milliarder kroner. Igennem de 100 år, der er gået siden starten, har Aston Martin gennemgået mange forandringer. Men det faktum, at mærket har overlevet, er et vidnesbyrd om dets særlige egenskaber. Producenterne bag den legendariske bil er passionerede, og køberne deler passionen. Bilerne bliver stadig håndbygget, og de principper, som stifterne lagde til grund for produktionen, håndhæves stadig: En Aston Martin skal bygges efter de højeste standarder, den skal være en fornøjelse at køre, den skal være distinkt og ikke ligne alle andre biler og så skal den have styrke, skønhed og sjæl.