Den hårde mellemvare

Ducati Monster 821 er naked bike i den mest sofistikerede og moderne fortolkning. Det er Italiensk passion, kombineret med design og erfaringer fra alverdens racerbaner. Facetter, der skaber en motorcykel til intens landevejskørsel, alt imens de forbipasserende kigger småforelsket over skulderen. Af Rasmus Thomsen / Uppercars.
Ducati

Suset i mellemgulvet, da dækkene et splitsekund forlader den Nordsjællandske bakketop, sætter en streg under hvor vellykket Ducati Monster 821 er. Bygget i snittet under de tunge muskelmaskiner, men over de mindre caferacere. Resultatet er en letkørt maskine, der med udmærket effekt indbyder til leg og køreglæde på landevejene. Det sker med en konstruktion i Ducatis rørramme og den velkendte buldren fra motoren. Dens 821 kubikcentimeter er i L-2 formation, som leverer 109 HK og 86 NM i trækket. Fuld tanket er vægten 206 kilo, men et lavt tyngdepunkt betyder den føles lettere.

Ducati
Eminent motor, i æstetisk fremtoning.

Eminent motor

Netop motoren er værd at dvæle lidt ved. Effekten topper mellem 7 og 10.000 omdrejninger, men fra 4.000 er der et godt, habilt træk, hvilket reducerer gearskiftene. Ved lidt højere hastigheder på landevej gør bundtrækket det ligeledes muligt at køre roligt ved de lave omdrejninger. Som ekstraudstyr tilbydes quickshift til både op- og nedgearing, som i praksis er at sammenligne med vaskeægte formel-1 gear, hvor der skiftes uden af brug af kobling. Det er kraftigt anbefalelsesværdigt, da legen og intensiteten yderligere forstærkes. Funktionaliteten af quickshiftet reflekterer tydeligt Ducati´s triumfer indenfor motorsport. Det virker, og det virker godt.

Ducati
Italienerne er stolte. Med god grund.

Udmærket komfort

Bevæger vi os ud på motorvejen, bliver den nøgne konstruktion mærkbar. Overfor de aerodynamiske sportsmaskiner skal der arbejdes for at holde retningen, specielt når farten kommer op omkring de 130 km/t. På landevejen kan der siddes fint oprejst over længere stræk, hvilket gør den brugbar til behagelig persontransport. Muligheden for passager er der også, men selv en kvinde med slank skikkelse påvirker kørslen væsentligt. Størrelsen på bagsædet, samt det faktum der holdes fast om føreren, ansporer til en flirtende kørsel, hvilket bogstaveligt talt kan være charmerende. Men udgangspunktet er solokørsel på landeveje, som et sandt eldorado. Klikke et gear ned, hører den brøle op i omdrejningerne, angribe svingene. Det er her den lever så meget, vi nærmest går i et med motorcyklen.

Ducati
Klassisk, men sofistiskeret snit.
Ducati
Farvespil

Den de vil se

Fakturaen for Monster 821 starter ved 165.700 dkr. Quickshift er ekstraudstyr til blot 2.500, hvilket bør være en selvfølge at føje til regningen. Pengene veksles til en unik køreoplevelse, med stil og klasse. Når der trilles i solnedgangen langs cafeerne er blikkene intense, for alle øjne fænges af det mekaniske kunstværk, minimalistisk farvespil, præsenteret i en kompakt, smuk silhuet. Endeligt kommer opmærksomheden på benzintanken eller foran iskiosken, i særdeleshed når der flankeres af andre motorcykler. Her manifesterer Ducati gang på gang sin skønhed, for uanset hvor mange maskiner der er linet op, så er det den de nysgerrige vil se.

Data:

Ducati Monster 821.
Motor: 821 ccm, L-2 formation.
Effekt: 109 HK, 86 NM.
Pris: Fra 165.700 dkr.