Maskulint, mandigt og majestætisk

Når de ikoniske engelske fabrikker viser deres fulde potentiale, åbnes porten til et eventyr, hvor kræfter, design, elegance og æstetisk sammenfattes til kongernes foretrukne valg. Bentley Continental Cabriolet er blandt disse. Af Rasmus Thomsen / Uppercars
Bentley Continental Cabriolet

Bentley Continental Cabriolet

Med rolig, ensartet tempo føjer kalechen sig af. Motorens fjerne snerren bliver mere nærværende, og øjeblikket efter må vi slukke kraftværket igen. Og tænde det igen. For at opleve lyden, når de 900 newtonmeter, fulgt af mere end 600 hestekræfter vågner. Lydtæppet er massivt, alt imens kræfterne synes beherskede, kontrollerede, hvilket blot gør dem yderligere frygtindgydende. Vi befinder os i en cabriolet, der er meget mere end det. Alene vægten, op mod 2500 kilo. Den mærkes som stabilitet, samtidig med den uvirkeligt står overfor letheden vi kører med. For perspektivet mellem muskler og masse, står stadigt mere adræt end de fleste. Så vi tager til 100 km/t, på under fire sekunder.

Bentley Continental Cabriolet
Cockpit. Lounge. En konge værdig.

Gentlemens Lounge

At sidde i kabinen er som at befinde sig Gentlemens Lounge. Valget af træ er symmetrisk, hvilket forstås bogstaveligt. Er der en knast i det ene panel, skal der tilsvarende være en i det modsvarende. Vi fænges af disse detaljer, der langsomt får omhuen til at omfavne os. Syningerne i rattet, sat i tydelige kontrastfarver, så vi med et øjebliks lukkede øjne, ser skrædderen med nål og fingerbøl, sirligt, omhyggeligt ære sit hverv. Betjeningsgrebene fornemmes massive, fungerende perfekt i samspillet med den digitale instrumentering. Sædernes elektroniske systemer støtter, tilpasser sig både føreren og passageren. Glem ærten under madrassen, for den standard overgås af den ægte prinsesses forstand på siddekomfort – og her vil denne cabriolet uden tvivl efterlade hende måbende.

Bentley Continental Cabriolet
Detaljer. Med stolthed.

Landvindingernes undervogn

Det er ikke den kompromisløse sportsvogn vi befinder os i, men den kompromisløse cabriolet. For vender vi for en stund blikket tilbage mod præstationerne, så kunne disse måske optimeres med et andet gearsystem. Men i stedet er skiftene så blide, at vi ikke bemærker dem, effekten er tilstede og giver de sikre overhalinger med massiv acceleration op til 200 km/t, hvorefter det blot er forunderligt faktum, at hastigheden kan runde 333 km/t. Det aktive 4-hjulstræk placerer effekten mest hensigtsmæssigt, hvilket skaber letheden, på trods af den anseelige vægt. Endeligt, har Bentley trukket motoren tilbage, så vægten fordeles bedre. Mærkes det? Med udgangspunkt i bilens dimensioner, så overraskes vi uden tvivl positivt.

Bentley Continental Cabriolet
Det ydre, bag det indre styrke.
Bentley Continental Cabriolet
Bagsæder, med reference til himlen.

Forårets bebuder

I den smukkeste, klareste februar sol indtager vi fiskerlejet. Silhuettens klassiske tilgang, de ydre detaljer. Diskretion er en dyd, i særdeleshed når den rummer så ekstravagante elementer som Continental. Dette er valget for manden, der ønsker indbegrebet af finesse, luksus, køreegenskaber, konstrueret i en detaljegrad af ubeskrivelige dimensioner. Med kalechen oppe er den i øvrigt brugbar året rundt, og kan mageligt rumme hele familien, også til brug for mere konventionelle formål. Endegyldigt er dog, at det som understreger dens enorme mandighed og maskulinitet, er kræfterne, styrken, der i deres blide fremtoner og luksuriøse kabine, gør sig værdigt til selv den allersmukkeste prinsesse.

Bentley Continental Cabriolet
Tænk, at sidde der.

Bentley Continental GTC

  • Konstruktion: Cabriolet, 4 sæders.
  • Motor: V12, dobbelt turbo, 5950 ccm.
  • Effekt: 900 nm, 626 hk.
  • Præstationer: 0-100 km/t 3,8 sekunder, topfart 333 km/t.
  • Vægt: 2414 kilo.
  • Pris: Efter forespørgsel hos importøren.
Bentley Continental Cabriolet
Solen, der anerkender skrædderens metier.
Bentley Continental Cabriolet