Gratis levering i DK ved køb over DKK 499
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage
Altid 14 dages returret
Gratis levering i DK ved køb over DKK 499
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage
Altid 14 dages returret

Ikonisk bil vender tilbage

En af verdens mest berømte biler er nu på vej tilbage til asfalten. Aston Martin fabrikkerne producerer 25 eksemplarer af bilen, der gjorde James Bond udødelig. Den kommer med roterende nummerplade og alle specialeffekterne. Prisen runder 22 millioner kroner før afgifter – og så er den ikke engang lovlig at køre med på gaden. Af Carl Mikkelsen - Foto: Getty Images
Aston Martin DB5

Aston Martin DB5

James Bond-fans kan godt begynde at glæde sig. Især hvis de har en formue på mindst 22 millioner kroner. Plus nogle millioner til registreringsafgiften. Så kan de nemlig forsøge at købe sig en nøjagtig kopi af 1964-udgaven af Aston Martins klassiker: DB5’eren – bilen som var James Bonds foretrukne køretøj i Goldfinger.

Aston Martin vil i alt bygge 25 eksemplarer af bilen, der leveres med roterende nummerplade, en titaniumplade, der skydes op fra bagsmækken, så man undgår at blive skudt bagfra og et katapultsæde i passagersædet. Alle specialeffekter er udviklet i et samarbejde mellem Aston Martin og Oscar-vinderen Chris Corbould, der er special effects supervisor på James Bond-filmene.

De 25 nye biler bliver udelukkende lakeret i én farve, nemlig Silver Birch. Akkurat som den bil Sean Connery kørte i Goldfinger-filmen fra 1964.

Aston Martin-modellen DB5 fra "Goldfinger" med Sean Connery i hovedrollen har været brugt i flere James Bond-film, siden den første gang optrådte i Goldfinger i 1964. Senest fik den et comeback i "Spectre", hvor Daniel Craig kørte den sammen med M.

Aston Martin DB5 Goldfinger bliver produceret som en fortsættelse af den originale produktion på fabrikken i Newport Pagnell syd for Northampton i Midtengland.

Motoren er en seks cylindret rækkemotor på 3.995 cm3, der yder 282 HK. Den klarer 0-100 km/t på 7,2 sekund og har en topfart på 238 km/t. Den originale DB5 blev i årene efter præsentationen og frem til 1965 bygget i 898 eksemplarer.

Koblingen mellem Aston Martin og James Bond-universet er så stærkt, at Aston Martin har etableret en hel afdeling kun med dette formål. Afdelingen hedder meget passende "Q by Aston Martin" og refererer til den lettere gale mand i kælderen under MI5, der konstruerer alle de specielle våben og biler til Bond.

Den nye DB5 bliver håndbygget. Og fabrikken oplyser, at der bruges 4.500 arbejdstimer på at skabe en DB5 Goldfinger.

Prisen bliver astronomisk: Godt 22 millioner kroner før afgifter. Så der skal graves dybt i lommerne for at få sin egen udgave af Bond-bilen. Ovenikøbet for en bil, der ikke lovligt kan køre i trafikken: Alle de forskellige specialeffekter som kopierne af de indbyggede maskingeværer, katapultsædet og forsvarsmekanismen, der sprøjter olie ud på vejen for at få forfølgere til at skride ud gør, at bilen ikke kan godkendes til almindelig trafik.

Det holder nok ikke entusiaster tilbage. Da Aston Martin for et par år siden lancerede 25 reproduktioner af DB4’eren blev alle 25 eksemplarer solgt næsten i samme øjeblik de blev udbudt til salg.

Aston Martin DB5
Sean Connery gjorde Aston Martin DB5 mere end kendt. Nu kan en klon af den originale bil erhverves for 22 mill.kr.