Marc Jacobs

Udtalelsen ’Luksus Hip’ klæber sig til den amerikanske modeskaber Marc Jacobs. Et udtryk han i sin tid opfandt under sin ansættelse som chefdesigner hos Louis Vuitton. Men inden fyren fra New York slog igennem som en af verdens signifikante modedesignere og stilikoner, skulle han lige fyres på gråt papir, og efterfølgende ansættes som kreativ chefdesigner hos et af verdens mest kendte brands.

Den mest indflydelsesrige designer lige nu

Jacobs blev født i 1963 i New York. Da han var syv år gammel, døde hans far, og hans mor var mentalt ustabil. Derfor voksede Jacobs op hos sin modebevidste bedstemor, som desuden lærte ham at strikke og var en sand inspirationskilde for den lille dreng. Som teenager var han allerede særdeles interesseret i mode, og til jul ønskede han sig ikke en ny cykel som de fleste andre børn, men en designertrøje. Han gik på High School of Art and Design, og som 18-årig blev han optaget på den prestigefyldte Parsons New School for Design. Under sin studietid vandt han allerede adskillige priser for sit talentfulde design, og han dimitterede i 1984. Første skridt på vej mod succes var ansættelsen som designer hos herretøjsmærket Perry Ellis, og i 1987 modtog han, som den yngste designer nogensinde, ’The Perry Ellis Award for New Fashion Talent’. Imens lancerede han i 1986 sammen med forretningsmanden Robert Duffy sin første kollektion under eget navn, ’Marc Jacobs’, som også er hans grundpille i dag.

Gennembruddet

Under sit ophold hos Perry Ellis opfandt Jacobs hele ’grunge­looket’, og prøvede sig med en sådan kollektion hos Perry Ellis. Det blev for anderledes for det klassiske herretøjsfirma, og resulterede i en bortvisning fra Perry Ellis. Derefter arbejdede Jacobs i nogle år på, at styrke sit eget brand, og fik stor succes med det. Rygtet gik i modekredse om den unge amerikanske rebel, der var blevet fyret på gråt papir fra Perry Ellis, på grund af hans ustyrlige kreativitet, fandt flere modehuse interessant. Efter flere succesfulde år med sit eget brand, blev han i 1997 kontaktet af franske Louis Vuitton, der havde et tilbud han ikke kunne modstå. Jacobs blev tilbudt stillingen som kreativ direktør i det traditions­bundne modehus, der hidtil kun var kendt for deres produktion af tasker. Lige siden har han regeret som en af de vigtigste modedesignere i Paris. Han rykkede med succes ved brandets samlede udseende, og tilføjede bagage og tilbehør til kollektionen. Amerikaneren forvandlede det traditionsbundne ’taske-modehus’ til en mere individuel stil, kendt som ’Luksus Hip’. Jacobs fik bl.a. stor succes med sin ready-to-wear linje, og han revolutionerede billedet af Vuitton huset, mens han designede mindre kommerciel mode under sit eget navn – og lancerede desuden sit andet brand, det lidt mere prisvenlige ’Marc by Marc Jacobs’ i 2001.

Han var således den anden amerikanske designer efter Tom Ford, der formåede at vende et traditionelt brand til et mere cool og nutidigt brand, som dermed appellerede bredere rent aldersmæssigt. Hvad Tom Ford var for Gucci, er hvad Marc Jacobs var for Louis Vuitton. Men mens Ford moderniserede det klassiske 60 år gamle modehus Gucci, nød Jacobs en større frihed og definerede luksus på sin helt egen måde. ”Luksus er ikke nødvendigvis noget, man skal forbinde med økonomiske omkostninger, men mere at det er friheden til at vælge,” udtalte han.

På egne ben

Jacobs høstede stor succes for sit arbejde hos Louis Vuitton, men efter 16 års ansættelse var han mættet. I 2013 forlod han Louis Vuitton for i stedet at fremme sine egne to mærker ’Marc Jacobs’ og ’Marc by Marc Jacobs’, der endvidere blev introduceret på børsen. I dag høster Jacobs som selvstændig designer stor aner­kendelse verden over og hører til i den absolutte elite. Hans forståelse for kundernes behov er medvirkende til hans succes. ”Kjolen er ikke sexet, hvis kvinden iført kjolen ikke føler sig sexet” – forklarede han. Især det yngre publikum elsker ham og er trofaste kunder, og blandt hans fans kan nævnes Natalie Portman, Scarlett Johansson og Selma Blair. Jacobs er selv som person et stilikon. Især i bøssemiljøet, hvor han opholder sig, er han tredsættende. Med sit smukke ydre optræder han også gerne som model i sine reklamekampagner, og på den måde bliver hele Marc Jacobs-brandet personligt for kunderne. Når han viser sig på den røde løber i sin individuelle stil, kan det desuden afkodes i modebilledet. Om det er i et turkis jakkesæt eller med blå highlights i håret – alt hvad Jacobs rører ved lige for tiden, bliver en succes.

www.marcjacobs.com

Blå bog

Navn: Marc Jacobs
Profession: Designer
Født: 1963, New York City, USA
Aktuel med: Sine egne to mærker, Marc Jacobs og Marc by Marc Jacobs
Forretningsemperie: Ejer over 200 butikker i 80 lande
Tidligere erfaring: Kreativ direktør hos Louis Vuitton fra 1997 – 2013
Inspiration: Produceren og instruktøren Sofia Coppola, der fungerer som hans muse og personlige ven Coppola instruerede også Tv-reklamen for parfumen ’Daisy – By Marc Jacobs’
Privat: Jacobs var gift fra 2009 til 2010 med Lorenzo Martone
Kendetegn: Som en ægte diva, af den amerikanske modescene, starter hans modeshows altid en time senere end annonceret

Udmærkelser:

1984: Perry Ellis Golden Thimble Award
1984: Chester Weinberg Gold Thimble Award
1984: Design Student of the Year Award
1987: Perry Ellis Award for New Fashion Talent
1992: Kvindens Designer of the Year Award
2007: GLAAD Media Award for Outstanding Reklame
2009: CFDA FASHION AWARDS.