Manden der skabte Nike
Bill Bowerman
Historien om et designgeni, der gik til kanten for sit design
Krig og jogging
Kort efter sin hjemkomst fra 2. Verdenskrig som dekoreret krigshelt, rakte den unge Bowermans ambitioner længere end til det gamle job som footballtræner på den lokale high school, og da jobbet som atletiktræner på University of Oregon, hvor han også selv havde studeret, blev ledigt, slog Bowerman til. I løbet af sine 24 år i stillingen sikrede han universitetet en masse succeser indenfor atletikken, men Bowermans nysgerrighed og dedikerede væsen, rakte endnu videre og gjorde hele hans liv til en lang række af bemærkelsesværdige bedrifter. Bill Bowerman kan blandt andet tage æren for at have introduceret fænomenet “jogging” som en motionsform, da han ovenpå en tur til New Zealand fik øjnene op for konceptet og efterfølgende skrev artikler og bøger om emnet.
Heriblandt bogen Jogging fra 1966, som blev solgt i over 1 million eksemplarer, og som siges at være årsagen til fænomenets massive udbredelse i USA og resten af verden. Men Bowerman er allermest kendt for, sammen med løberen Phil Knight, hans ven og protege, at være ophavsmand til Blue Ribbon Sports, der siden skulle udvikle sig til verdensfirmaet, vi i dag kender som Nike.
Tog skoen i egen hånd
Skoeventyret begyndte i 1950, da coach Bowerman fattede pennen og skrev rundt til adskillige skoproducenter med idéer til forbedringer af de sko, hans atleter løb rundt i. Da der ikke kom noget ud af henvendelserne, tog han sagen og skoen i egen hånd, og lærte af den lokale skomager at konstruere, eller måske nærmere at dekonstruere sko. Ved at save skoene i stykker, kunne Bowerman undersøge deres anatomi og finde frem til, hvordan man kunne skabe en sko, der var så let som overhovedet muligt. Bowerman forsøgte sig med mange forskellige materialer, heriblandt kænguru-, fiske- og slangeskind, for at finde den helt rigtige kombination af holdbarhed og lav vægt, og med sko syet til hver individuelle løbers fod, blev hans mange prototyper hele tiden bedre. Bowerman gik helhjertet til værks, og bl.a. hustruen Barbaras vaffeljern måtte lade livet, da der skulle eksperimenteres med sålerne.
Japansk Alliance
Det blev efterhånden klart for Bowerman, at han havde fat i den lange ende. Han mente selv at have lavet verdens bedste løbesko, og nu skulle han blot alliere sig med en mere etableret producent. Men at overbevise de amerikanske virksomheder om et samarbejde, skulle vise sig sværere end som så. I 1964 fik partneren Knight heldigvis kontakt til japanske Onitsuka, hvis sko, selvom de var billigere, gav løberen samme fordele som de mere udbredte tyske modeller. Knight og Bowerman begyndte en import af Onitsuka-skoene, og Bowerman satsede på et nært samarbejde med den japanske virksomhed for også at kunne påvirke med sine egne erfaringer. Under De Olympiske Lege i 1964 i Tokyo, hvor tre af Bowermans løbere fra Oregon deltog, mødtes Bowerman med Onitsukas grundlægger og direktør, Kihachiro Onitsuka. Amerikaneren fik indblik i produktionen og mulighed for at præsentere sine egne idéer, og således fik han langt om længe knyttet stærke bånd til en skoproducent.
Held i uheld
Bowermans måske vigtigste gennembrud kom som følge af et uheld på løbebanen. Han og partneren Phil Knight var kommet til at sælge Onitsuka-skoen TG-22, der ellers ver beregnet til højdespring, til løberen Kenny Moore, og da Moore pådrog sig en stressfraktur under træning, flåede Bowerman skoen i stykker, for at undersøge sagen nærmere. Frustreret over især skoens manglende svangstøtte, sendte han modificerede tegninger til Japan, og i dag, 50 år senere, sælges skoen stadig under navnet Nike Cortez.
Nike
Bowerman og Phil Knight havde i 1964 stiftet firmaet Blue Ribbon Sports, som langsomt men sikkert voksede sig til en succes. I 1971 brød Bowerman forbindelsen til japanske Onitsuka. Blue Ribbon Sports kunne stå på egne ben, og i 1971 lancerede Bowerman og Knight deres første skoserie. Skoene var alle forsynet med et mærke, designet af Carolyn Davidson, det såkaldte Swoosh, som i følge Phil Knight symboliserer lyden af hastighed. Firmaet tog navn efter den græske sejrsgudinde Nike, og resten må siges at være historie.
Ol 1972, München
Tilbage på University of Oregon vandt hans atleter stadig medaljer på stribe, og Bowermans innovative træning af dem før OL i Mexico City i 1968, gjorde at han i 1972 kunne tage afsted til München som olympisk landstræner. Olympiaden i 1972 blev som bekendt ramt af terror, og Bowerman blev samme nat vækket af den israelske kapgænger Shaul Ladany, som var stukket af fra sine gidseltagere. Snarrådig som Bowerman var, ringede han straks til det amerikanske konsulat, og en halv time senere kunne den dekorerede krigshelt tage imod en håndfuld marinekorpssoldater, som kom for at beskytte de jødisk-amerikanske deltagere, indtil der igen var faldet ro over den olympiske landsby.
Skoen blev hans skæbne
Eksemplerne på Bowermans handlekraft og evne til at innovere er mange. Men hans passion, drømmen om den perfekte løbesko, fik tragiske konsekvenser og kostede ham i sidste ende førligheden. Omkring 1980 fik Bowerman problemer med balancen. Hans ven, lægen Bill McHolick, insisterede på at sende Bowerman til nærmere undersøgelser, men det var kun ved at følge Bowerman nøje gennem hans daglige rutiner, at lægen kunne regne sig frem til årsagen. I mere end 20 år, havde Bowerman designet de fleste af sine sko i et lille, uventileret rum derhjemme, og med limen, han havde brugt, endte sportskoene med at gøre ham ude af stand til at bevæge sig uden hjælpemidler. Den før så adrætte mand havde beskadiget sit nervesystem. Få dage før årtusindeskiftet, sov løberen, træneren, forretningsmanden og opfinderen, som 88-årig ind i sit hjem i Oregon. Han efterlod sig et nærmest monumentalt sportsog mode-imperium.
Verdens største
Nike er verdens største producent af sportstøj. Der er ikke det sted i verden, hvor Swoosh-logoet ikke pryder såvel professionelle sportsudøvere som de millioner og atter millioner, der bare elsker sport. Virksomheden, som Bowerman skabte, oplever stadig vækst. I dag leverer Nike et årligt nettooverskud på omkring en milliard US dollars, alene det nordamerikanske salg ligger på godt 3 milliarder, verden efterspørger sportstøj fra Nike, og ikke mindst i Kina stiger salget astronomisk. Bill Bowermans værk er fuldbragt.
Tinker Haven Hatfield Jr – manden bag sneakerskulturen og Bill Bowermans opfindelse
Det er meget vanskeligt at finde en sneaker i dag, som ikke er udsprunget af Tinker Haven Hatfield Jr’s designs. Manden med det iørefaldende navn har skabt en sneakerkultur, der ikke er til at slå ned, og han er stærkt skyldig i det faktum, at vi alle har mindst et eller, langt mere sandsynligt, flere par sneakers i skabet. Hatfield er en af Bill Bowermans løbere fra tiden, hvor Nike-stifteren var atletiktræner på universitetet i Oregon. Bowerman tog Hatfield med til Nike i 1981 som firmaets arkitekt, og i 1985 blev han, efter en konkurrence, en af Nikes nye skodesignere.
Herefter gik det stærkt. Efter kun 3 år var Hatfield sneakerdesigner nr 1 i verden. Han er manden bag Air Max og ikke mindst Air Jordan, basketstøvlen til basket-ikonet Mike Jordan. Air Jordan blev en af Nikes mest betydningsfulde serier. Hatfield designede den revolutionerende Air Jordan III på et kritisk tidspunkt, hvor Mike Jordan var på vej til at forlade Nike, men den geniale Air Jordan III fik ham til at ændre mening og blive. Reklamefilmen for Air Jordan III med Spike Lee i hovedrollen blev en af Nikes mest succesrige. Og Hatfield gjord et endnu engang og igen og igen med Air Jordan IV, V, VI og VII. Teknologien i skoene blev mere og mere avanceret, og Mike Jordan syntes ustoppelig. Med modellen med nummeret IX fra 1993 havde skoen imidlertid overlevet Mike Jordan, der på det tidspunkt havde trukket sig tilbage. Nikes succes skyldes Bill Bowerman og Tinker Haven Hatfield Jr. – og også Mike Jordan. Men Hatfield har designet meget andet end Jordansneakers. Nike Air Max, Nike Air Flight Huarache, Nike Zoom Talaria og mange flere. Det er i det hele taget påfaldende hvordan Nike for alvor fik succes, da Hatfield satte sig til tegnebordet, og succesen fortsætter, ikke mindst efter at retrobølgen inden for sportssko er opstået. Det er Hatfields modeller, der hitter, og der er ingen tvivl om, at hans sko vil være at finde på hylderne, også når han en dag trækker sig tilbage. Men hvornår det sker, er et stort spørgsmål. Hatfield har været på nippet til at stoppe mange gange, men hver gang er han blevet overtalt til at blive. Så mens Bill Bowerman har forladt denne verden, er Hatfield, der er født i 1952, stadig aktiv og en levende legende.