Gratis levering i DK ved køb over DKK 499
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage
Altid 14 dages returret
Gratis levering i DK ved køb over DKK 499
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage
Altid 14 dages returret

Byen med flest Rolls Royces i gaderne

Du kan få en fodmassage klokken 3 om morgenen og blive vækket med oksehalesuppe klokken 7. Hong Kong er bare stedet, siger den kendte belgiske actionskuespiller Jean Claude Van Damme. Og han ved det, for han har boet der i 8 år. Han forelskede sig i den pulserende asiatiske storby under optagelserne til filmen ”Bloodsport” og han er blevet ved med at vende tilbage lige siden. Et af de steder, han efter sigende hænger ud, er natklubben Dragon-i, hvor han hygger med folk som Dr. Dre, Michael Jordan og LeBron James.
Hong Kong
Hotel Peninsula i Hong Kong har verdensrekord i Rolls Royce-bestillinger.

Hong Kong

Priserne peaker på The Peak

Det er ikke kun celebrities, der mødes i Hong Kong, hele verdens mødes der. Og har man penge, og vil man gerne vise det, køber man en af verdens dyreste lejligheder. Den ligger på The Peak i Hong Kong, og fra sine panoramavinduer har man så muligheden for at opleve noget så særegent som at kunne se NED på en kæmpe skyskraberby, vel at mærke uden at skulle op i en helikopter.

Men priser på op til halvanden million pr. kvadratmeter betyder nok, at det mest er nyrige kinesere, der får fornøjelsen. Det kunne for eksempel være milliardæren Jack Ma, grundlægger af Alibaba, der foruden en af de dyreste ejendomme på The Peak også har købt vinslotte i Europa. Men alle kan tage en tur op på The Peak og nyde udsigten. Ikke at gøre det vil være det samme som at tage til New York uden at se Empire State Building.

Selvom priserne er lige nu på vej ned i takt med at Kinas økonomi vakler, er byen stadig på top 5 over verdens dyreste. Severn Road, der slynger sig op ad en af Hong Kongs bjergsider, er verdens dyreste vej. Priserne er ikke mindst høje, fordi Hong Kong er en af verdens tættest befolkede byer. Højhusene står tæt på øer og stejle bjergsider, og lægger man nakken tilbage, bliver det klart, at her er rigtig, rigtig mange mennesker stuvet sammen. Det er dyrt at bygge på klippegrund, og havet begrænser den plads, der er at bygge på, og det holder priserne oppe.

Som udgangspunkt er der boliger til de rige, mens der mangler tag over hovedet til de fattige, og hele 40% af indbyggerne bor i socialt boligbyggeri, små lejligheder stablet oven på hinanden, hvor vasketøjet hænger i svimlende højder. Kontrasterne i Hong Kong er enorme. Byen kan prale af at have den største forskel mellem rig og fattig sammetlignet med andre I-lande i. I et af verdens førende finanscentre lever især mange gamle mennesker i ydmygende fattigdom. De samler skrald i den by, hvor der kører flest Rolls Royces i gaderne.

Originaler og kopier

Causeway Bay har overtaget Manhattans Fifth Avenues position som verdens dyreste shoppinggade, Der er ikke færre end 7 Louis Vuitton-butikker i Hong Kong, hvor nyrige kinesere står i kø for at købe den ægte vare. Samtidig kan man på byens utallige markeder og outlets utallige finde de samme varer i fake kopiversioner, made in China. I Kowloon finder man et nærmest uendeligt antal discountbutikker med elektronik, tilsyneladende med bundpriser på alt, hvad der kan køre på batterier. Men det er ikke sikkert, man gør en god handel. Måske er det ikke direkte kopiprodukter, men der er stor risiko for, at man får købt en udgået model eller en model, der aldrig ville have nået butikkerne herhjemme.

Hong Kong
Hong Kongs skyline set fra The Peak, der rejser sig op over byen, og hvor nogle af områdets allerdyreste boliger er at finde.

Lidt geografi

Hong Kong er delt op i forskellige øer og halvøer. I gamle dage landede man nærmest inde midt i Hong Kong, når man ankom med fly. Det føltes som om man næsten kunne røre ved vasketøjet, der var spændt ud mellem husene, når flyet lagde an til landing. I dag lander man i den britiske stjernearkitekt Norman Fosters hypermoderne Chek Lap Kok-lufthavn, med fantastiske shoppingmuligheder, luksuriøse lounger og restauranter med lækker mad, live jazz og udsyn til det sydkinesiske hav. Lufthavnen ligger på øen Lantau Island, hvor også verdens største Buddha ligger sammen med det lokale Disneyland. Herfra kan man køre over Tsing Ma broen til fastlandet som består af New Territories og Kowloon. På den anden side af vandet ligger selve øen Hong Kong Island, hvor briterne først slog sig ned under den 150 lange kolonisering.

Hong Kong
En berømt gade i Hong Kong, hvor alle butikker handler med elektronik. Men man skal dog være årvågen, for selvom det ser billigt ud, er der risiko for, at produktet er ukurant, udgået eller på anden måde uinteressant for en vestlig køber.

Nej, det er ikke Manhattan

Der er nok ingen steder i verden, hvor øst og vest mødes mere spektakulært end i Hong Kong. Det er i særklasse en kulturel smeltedigel, hvor mennesker fra hele verden mødes for at handle med hinanden. Fortiden som britisk kronkoloni fornægter sig ikke, og det er en stor fordel at alle taler engelsk, men det er ikke London, man tænker på, når man står i et af verdens mest travle forretningscentre. De høje skyskrabere står tæt, og står man på den det pakkede Times Square, hvor neonreklamerne blinker, kan man godt føle, at man står på pladsen af samme navn på Manhattan. Men alligevel ved man med det samme, at man ikke er i New York. Det er lugten af de mange gadekøkkener, der gør forskellen. Dufte af krydderier blander sig med lugten af mad, der bliver stegt og kogt. Der er frit udsyn, når slagteren svinger øksen over halsen på en and, der om lidt skal blive en af de mange af slagsen, der i stegte udgaver hænger slapt ned fra kødkrogene. Kinesiske kvinder laver nudelretter i og overalt hænger der døde dyr af kendte og mindre kendte racer. Udover at være et af verdens mest hektiske internationale forretningscentre, er Hong Kong også et veritabelt madmekka, og byen er en gastronomisk rejsedestination med restauranter overalt. Der er hele fire trestjernede michelinrestauraner og der er ydmyge gadekøkkener, og det er oven i købet let at få noget godt at spise til en overkommelig pris, selv på michelinrestauranterne. På Bo Innovation serverer den legendariske køkkenchef Alvin Leung hvad han selv kalder X-treme chinese cuisine, og på det elegante hotel The Langham finder man T’ang Court, hvor de kulinariske traditioner fra Tang dynastiet holdes i hævd. I det hele taget dominerer det asiatiske køkken i Hong Kong, helt i overensstemmelse med geografien.

Rule Briannia

Hong Kong er en ultramoderne by, men med masser af mindelser om tidligere tider. Har man lyst til at krybe ind i en tidslomme, kan man vælge at drikke high tea på Peninsula Hotel og få et kig i det britiske imperiums storhedstid. Hotellet blev bygget i 1928 og er indbegrebet af kolonitid. Det har verdensrekorden i bestillingsordrer på Rolls Royce. Hotellet har til hver en tid haft en betydelig flåde af de klassiske engelske biler, og der er da også dem, der siger, at der kun er én rigtig måde at ankomme til Hong Kong på, nemlig i en af The Peninsulas grønne Rolls Royces.

Men moderniteten har også ramt The Peninsula. Ikke bare er Rolls’ene altid opdateret, restauranten på 28. etage er designet af Philippe Starck, hvis interiør spiller stærkt sammen med et berusende vue ud over millionbyen. En anden britisk inspireret lomme er passionen for hestevæddeløb. Hong Kong er en af verdens absolut førende netop på det punkt. På væddeløbsbanen Hong Kong Jockey Club med plads til 80.000 tilskuere bliver der spillet igennem, indsatserne er store, og der bliver heppet på hestene og deres jockeys, når de ræser gennem banens kurver på vej i mål.

Hong Kong
Også i byens ældre boligkvarterer bor man tæt og højt.

Rundt i Hong Kong

Der er mange måder at komme rundt i Hong Kong på. Dobbeltdækkersporvogne er en af dem. En anden og meget overraskende måde er Central-Mid-Levels Escalators, et 800 meter langt system af rulletrapper/rullende fortove, der fører dig gennem smalle, stejle gader, forbi butikker, caféer, restauranter og eksklusive boliger.

En tredje er Peak Tram, kabelbanen over de fleste af verdens kabelbaner, der kravler op til Victoria Peak. Da den blev bygget sidst i 1800-tallet, var det udelukkende for at servicere den britiske guvernør, George William Des Væux og hans embedsmænd. I dag betages hvert år mere end 4 millioner besøgende af udsigten over Hong Kongs skyskraberlandskab. Skal man fra Hong Kong til fastlandet, går turen gennem tre tunneller men især med den uundværlige og Star Ferry, som siden 1888 har transporteret folk, nærmere betegnet 26 millioner hvert år, fra Hong Kong til Kowloon og tilbage igen. Trofast tøffer færgen henover Victoria Havnen, det koster næsten intet og turen er absolut en oplevelse.

Hong Kong
I Hong Kong kan spise på alle tider af døgnet. Her arbejder en kok på Temple Street Night Market.

Kaufmann anbefaler - Spis i Hong Kong

RESTAURANT WOOLOOMOOLOO er australsk og glimrer ved – udover en fantastisk steak – at have en helt fantastisk tagterrasse med en fabelagtigt udsigt over Hong Kong. Restaurant WoolooMooloo · Nathan Road 100, 21. etage (Rooftop bar/restaurant) · Wan Chai · Hong Kong · +852 2870 0087

VA BENE er det bedste bud, når man får lyst til italiensk mad midt i Hong Kong. Indretningen er både funky og fantastisk, og signaturretten er så italiensk som den kan blive: risotto med rødebede og gorgonzola. Restaurant Va Bene · Lang Kwai Fung 17-22 · Hong Kong · +852 2845 5577

CAFÉ RITZ i det fashionable Ritz Carlton Hotel mødes Paris og det fjerne østen. Caféen ligger på hotellets 103. etage med en formidabel udsigt over Victoria Harbour og udsøgt servering. Der er lige præcis så elegant som man håber på, og fornemmelsen af at være gæst er uforlignelig. Restaurant Café Ritz · Hotel Ritz Carlton · International Commerce Center (ICC) 1, Austin Road W · Hong Kong · +852 2263 2263

RESTAURANT ZUMA er en smuk og sofistikeret japansk restaurant, beliggende for enden af en dramatisk udformet vindeltrappe. Restauranten er udformet som en traditionel japansk have, hvor centrum er et køkken i sten. Zuma ligger i det centrale Hong Kong. Restaurant ZUMA · Landmark Level 5/6 16, Queens Road · Central · Hong Kong · +852 3657 6388

Hong Kong
En tur gennem Hong Kongs madmarkeder byder på nyslagtede høns og andet godt.

Lidt Historie

I dag er Hong Kong tilbage under kinesisk herredømme ligesom den var indtil midten af 1800-tallet. Dengang havde Kina stort set ingen forbindelse til omverdenen, der betragtede kineserne som barbarer. Kun i havnen Gangzhou, uden for bymuren, havde det siden 1600-tallet været tilladt for udenlandske handelsmænd at slå sig ned, og havnen blev et livligt handelscentrum med forbindelse til resten af verden.

Der var handelsmænd fra mange lande, men englænderne dominerede i antal. Og til deres store ærgrelse solgte kineserne mere end de købte. Englænderne ledte efter en vare til at rette op på handelsbalancen, og valget faldt på opium, dyrket i kolonien Indien. Det var ikke populært i den kinesiske regering, og den første opiumskrig brød ud. Kineserne beslaglade en anselig mængde opium, og briterne, under ledelse af Lord Palmerston, slog tilbage ved at angribe de forter, der passede på indsejlingen til Gangzhou. Krigen endte med en aftale om, at øen Hong Kong blev overdraget til englænderne.

I omkring 100 år var havnen en af verdens mest travle, og byen en vigtig og livlig havneby, men selvfølgelig langt, langt fra hvad den er i dag. Under anden verdenskrig havnede Hong Kong under et meget brutalt japansk herredømme med plyndringer, drab og voldtægter i titusindvis.

I 1945, efter at USA havde kastet atombomberne over Hiroshima og Nagasaki, vendte Hong Kong tilbage til engelsk herredømme og byen fandt langsomt tilbage til sit gamle jeg. Men da Kina blev kommunistisk i 1949, skete der noget. Et stort antal kinesiske forretningsfolk flygtede til Hong Kong, og da vesten i 1950 boykottede Kina, voksede Hong Kong til et af verdens mest livlige handelscentre. På 30 år tredobledes indbyggertallet. Skyskrabere skød op mellem de lave traditionelle kinesiske bygninger. Børsen er verdens tredjestørste.

Tilbage til Kina

Hong Kong er ikke længere end britisk kronkoloni, men blev i 1997 overdraget fra Storbritannien til Kina. Ifølge traktaten mellem landene er Hong Kong i dag en Special Administrative Region, forkortet SAR. Det er uklart hvor stor indflydelse Beijing har på administrationen af Hong Kong, men der er ingen tvivl om, at indflydelsen er større end det, der står på papiret med aftalen. Da det engelske flag første gang blev planet i kolonien, var indbyggertallet ca. 7.000, heraf mest lokale fiskere. I dag bor der 7 millioner mennesker i Hong Kong.