Gratis levering i DK ved køb over DKK 499
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage
Altid 14 dages returret
Gratis levering i DK ved køb over DKK 499
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage
Altid 14 dages returret

Horologi - Tid er penge

Tiden står aldrig stille. Og i vore dage er tid hovedsageligt noget, der handler om digitale tal på en skærm. Næsten som et stressmoment i en fortravlet hverdag. Men tiden kan nydes. Ikke mindst med et smukt, eksklusivt armbåndsur – og behøver ikke at koste hele pensionsopsparingen. Af Claus Vesterager Martinus

Vi tjekker tiden. Hele tiden. På vores smartphone. Ovnen, fjernsynet og alle mulige og umulige gadgets viser konstant tiden som et digitalt fingeraftryk på vores virke. Så måske det ikke er så underligt, at stadigt færre går med et ’gammeldags’ armbåndsur.

Men et smukt, eksklusivt ur er så meget mere end blot en måde at måle tiden på. Og heldigvis er armbåndsuret for mange mænd en væsentlig – for ikke at sige uundværlig – del af påklædningen. For dem gælder det om at have lige netop det ur, som ingen andre har. Eller i det mindste alt andet end et digitalt Apple Watch eller et tilfældigt masseproduceret købt i supermarkedets kiosk.

For det skal ikke kun være eksklusivt og dyrt. Det skal afspejle ens personlighed og måske endda ens succes her i livet. Derfor er især schweiziske urproducenter som Rolex, Omega og Breitling stadig populære. Og for folk med en ekstraordinært velpolstret tegnebog og horologisk samlermani skal det være endnu mere unikt: som for eksempel et kompromisløst ur som Minute Repeater fra Patek Philippe til 2.992.200 kr.

Men det behøver ikke slå bunden ud af pensionsopsparingen, når drømmen om et smukt armbåndsur skal indfris. Og hvem ved? Måske det bliver starten på en ny privat ursamling.

Først og fremmest er det gode råd fra eksperterne at købe med hjertet. Men også med et godt blik for, hvornår det nye armbåndsur skal spændes på håndleddet. Der er forskel på, om det skal bruges sammen med et klassisk jakkesæt, på jagtturen eller på golfbanen.

”For 10 år siden kunne urene næsten ikke blive store nok. En diameter på +50 mm og en tykkelse på op til 14-15-16 mm var ikke usædvanligt. Det var uret, der kom med manden,” fortæller Zabrina Gregersen fra Juveler Klarlund i København. ”Lige nu oplever vi, at urene bliver mindre, eller måske bare mere moderate i størrelsen, omkring de 40-42 mm i diameter. Det er det praktiske, der tæller. De massive ure fungerer bare ikke særligt godt sammen med skjorte og jakkesæt. Så det er de mere klassiske og måske mere ’dressy’ ure, der er populære i dag.”

Hun understreger, at selv om man er på jagt efter et eksklusivt ur, der ikke sidder på alle de andres håndled, ja, så behøver det ikke koste en formue. Der er et smukt ur til enhver pengepung. Vi har fundet fem ure, der matcher den moderne mand.

Horologi - Tid er penge

1. TAG Heuer: Et godt sted at starte

I og med at færre og færre mænd går med armbåndsure til daglig, er det heller ikke uoverkommeligt dyrt at komme i gang med ursamlingen. Eksempelvis med et sporty ur fra TAG Heuer. Her får man ikke alene et ur fra en schweizisk kvalitetsproducent. Man får også historien med i købet. Det er historien om Edouard Heuer, der grundlagde firmaet Uhrenmanufaktur Heuer AG i St-Imier. Gennem årene har TAG Heuer produceret ure til blandt andet Luftwaffepiloter under krigen og til racerkørere. Det mest berømte er nok TAG Heuer Monaco, som Steve McQueen bar i kultfilmen Le Mans fra 1970. Det rektangulære ur er stadig i produktion og kan erhverves for ca. 40.000 kr.

TAG Heuer er indbegrebet af klassisk design, stil og fart. Et godt eksempel er TAG Heuer Formula One Chronograph. Et flot ur i stålkasse og med en størrelse på 43 mm i diameter. Komplet med tachymeter (hastighedsmåler) og vævet rem i blå, hvid og orange. Til en pris på ca. 10.000 kr. er det bestemt et ur, der bliver lagt mærke til.

Horologi - Tid er penge

2. Omega: Moonwatch

Er det historien, der tæller mest, kunne et Omega Speedmaster Moonwatch være sagen. Det er en replika af de ure, de amerikanske astronauter bar under Apollo-missionerne i 1960'erne. Omega producerede en lang række ure til NASA. Det mest berømte kom ovenikøbet på rumvandring med Neil Armstrong og Buzz Aldrin, da de landede på månen den 20. juli 1969.

Det ikoniske ur med det hvælvede glas kan i dag fås i en udgave i stål med en størrelse på 42 mm og sort gummirem. Prisen ligger på godt 45.000 kr.

Horologi - Tid er penge

3. Panerai: Italiensk elegance

Panerai er også et brand, hvis historie trækker tråde tilbage i tiden. Det er italiensk design og schweizisk urmageri i topklasse. Historien starter i Firenze i 1860, hvor Panerai fremstillede præcisionsinstrumenter til den italienske flåde. I dag er det præcisionsure, der er Panerais metier. Eksempelvis et Panerai Submersible 42 mm, der er en videreudvikling af et ur, firmaet designede til den egyptiske flåde i 1950'erne. For godt 72.000 kr. får man et ikonisk ur med den karakteristiske kronebeskytter, der sikrer, at der ikke sætter sig ting fast omkring kronen, eller at kronen ved en fejl trækkes ud, og der kommer vand i uret under dykning. Uret kan holde tæt indtil 300 meter under havets overflade.

Horologi - Tid er penge

4. Glashütte Original: Tysk præcision

Glashütte er en lille by syd for Dresden i det sydøstlige hjørne af Tyskland. Det er et urmærke med en noget tumultarisk historie. Trådene strækker sig faktisk helt tilbage til 1845. Men det er efter anden verdenskrig, det begynder at blive rodet. For i 1951 gennemtvinger Østtyskland en fusion med ni andre urmagere i området. Først efter murens fald i 1989 optræder Glashütte Original som et selvstændigt brand. Og nu er vi oppe i en klasse, hvor urene snildt koster 100.000 kr. eller mere.

Et smukt eksempel er Glashütte Original Senator Chronograph i stål og med en diameter på 42 mm. Prisen er lige godt 105.000 kr.

Horologi - Tid er penge

5. Blancpain: Verdens første brand

Med et Blancpain Villeret Quantième er vi oppe i en prisklasse – og horologisk kvalitet – der tiltrækker samlere, der vil have et helt særligt ur. Urkassen er i rosaguld, remmen er i aligatorskind. Der er tale om et månefaseur, der udover klokkeslættet også viser månens rejse fra nymåne til fuldmåne. Selvom det i dag mest af alt har betydning for surfere og fritidssejlere, der har behov for at følge månens påvirkning af høj- og lavvande, er det stadig et eksklusivt ur, der er eftertragtet blandt samlere.

Blancpain blev grundlagt så tidligt som i 1735 af Jehan-Jaques Blancpain. Det er ganske enkelt verdens første registrerede urmærke. Produktionen er samlet i de to schweiziske byer Le Sentier og Le Brassus, hvor urmagerne skaber de smukke ure. Villeret Quantième koster ca. 182.000 kr. Men så får man også fire års garanti!