Sportsvogn. Gennem marv og ben

Porsche 911 GT3RS er markedets mest kompromisløse sportsvogn. Faktuelt er der tale om en konstruktion, der kan køre direkte fra civil vej ind på racerbanen, for at deltage i et, som navnet indikerer, GT3 racerløb. Det er ikke udpræget komfortabelt, og det kræver koncentration i cockpittet. Men det er en oplevelse helt udover det sædvanlige. Af Rasmus Thomsen / Uppercars.
Porsche 911 GT3RS

Porsche 911 GT3RS

Når vi klapper på styrtbøjlen fremkommer den stumme, kolde, korte metalliske lyd, som beviset på dens enorme styrke, dermed den reelle funktion. Det samme med hækvingen, ventileringerne til bremserne, indsugningen og specialfæstningerne til hjulene, der ikke blot er design, eller imaginære detaljer der skal give indtryk af en sportslig bil. Det er funktionelle detaljer, virkelige installationer, fordi der er tale om en vaskeægte racerbil. Bag rattet, med blikket ind i instrumenteringen, er skalaen på omdrejningstælleren udvidet markant, således det røde felt først begynder ved 9.000.

For helt som i overensstemmelse med GT3-reglerne er der tale om en ren sugemotor, ingen turboladning, ingen kompressorladning, hvilket giver mulighed for at komme væsentligt højere op i omdrejningerne. Det er nu alvoren begynder at trænge ind under huden, nu vi begynder at forstå det fascinerende, nemlig at vi skal køre som rigtige racerkørere, opleve den ægte vare på vores egen krop.

Porsche 911 GT3RS
Styrtbøjlen er obligatorisk i en racerbil

Den vidunderlige larm

Lydtapetet fortsætter fortællingen om en helt unik bil. Det kræver tilvænning, men bliver herefter til et ufortolket, råt, og decideret smukt indblik i bilens hjerte – således kan slagene fra gearkassen høres i så høj grad, at vi i starten tror det er noget galt med den. Men det er der ikke, tværtimod. Og ned ad den tyske autobahn med retning mod Porsche´s hjemland Østrig, kan vi så småt begynde at varm bremserne op. Vores testmodel er udstyret med keramiske bremseskiver, der kræver en given arbejdstemperatur, før de fungerer optimalt, samtidig med bilen er udstyret med ventilering til disse. Kombinationen kan være problematisk på motorvej, når der køres længere perioder uden nedbremsninger, hvilket ofte sker ved kørsel om natten.

Porsche 911 GT3RS
Hækvinge, indsugning og specialfæstninger

Men det tilgiver vi, for når bremserne er varme, er deres effektivitet og ensartethed ubeskrivelig, de fungerer i en sikker ligefrem proportion, komplimenteret af GT3´erens vægtfordeling med hækmotor og vinge. En hård nedbremsning fra 297 km/t til 0 sker sikkert, stabilt, formodentligt under 10 sekunder. Det er helt enestående.

Porsche 911 GT3RS
Instrumentering, bemærk skalaen

Den hårde, unikke føling

De obligatoriske køreprogrammer er som sådan underordnede, for det er i sportsprogrammering bilen udfolder sit potentiale, sit inderste DNA. Her vi kan mærke den hårde præcise styring, hvordan affjedringen nærmest føles som ikke eksisterende. På de små, snoede østrigske landeveje bobler følelsen af styring, engagement og glæde sig i hjertet. Baghjulstrækket skal tumles, det kræver koncentration når motorens over 500 hk for alvor tager fat højt oppe i omdrejningerne. Omvendt, er det netop i dette inferno, larm, og acceleration at bilen lever, og vi lever med den. Den bringer os i øvrigt til 100 på lidt over 3 sekunder, med et ganske fornuftigt træk op til 230 km/t. Og da ørepropperne tages ud sidst på eftermiddagen, mens der holder hvil ved Neusiedler See, er brystet mærket af sikkerhedsselen, musklerne ømme efter affjedringen, og sindet klar til hvile efter så intens kørsel. Oplevelsen af racerbil er en åbning til en ny verden.

Porsche 911 GT3RS

Enestående mulighed

Efter fire dage bag rattet står det klart, at dette er valget for den absolutte entusiast. Hvor 911 serien helt overordnet er kendetegnet som en sportsvogn med praktisk anvendelse, forholder det sig anderledes med denne version. GT3 RS har som sådan ingen praktisk anvendelighed, men derimod giver den entre til en drømmeverden som rigtig racerkører, både når der betragtes den umiddelbare følelses af at have racerbil i hænderne, men også konkret muligheden for baneløb. Prisen starter omkring 1,5 mio kr. uden afgifter, og hertil skal der lægges 400.000 kr. til ekstraudstyr. Regningen understreger blot den dybe sandhed, at forskellen på drenge og mænd er prisen for deres legetøj. Og bag rattet i GT3´eren bliver voksne mænd så gjort til små legesyge drenge igen.

Data

  • Motor: 6 cylindret, boxermotor, 3.996 ccm slagvolumen
  • Effekt: 520hk / 470nm
  • Præstationer: 0-100 Km/t 3,2sek., topfart 312 km/t
  • Pris: 1,9 mio. dkr., incl. et habilt lag udstyr, men uden afgifter.
Porsche 911 GT3RS
41-årige Rasmus Thomsen er testkører af kraftige sportsvogne og motorcykler Foto Uppercars