Tougher than the rest
Clint Eastwood
Han brænder igennem, hvad enten han er westernhelt, ensom hævner i Dirty Harry eller romantisk helt i Broerne i Madison County. Han har lavet film i mere end 60 år og han gør det stadig, og selvom han er ældet, er man ikke i tvivl om, at den mand har set ualmindeligt godt ud.
Det var selvfølgelig også hans gode udseende, der var årsagen til, at han i første omgang kom til filmen. Mens han var i hæren havde soldaterkammeraterne opfordret ham til at tage til Hollywood for at blive filmstjerne, og efter soldatertiden fulgte han deres råd. I 1953 arbejdede han på en tankstation i Los Angeles om aftenen, og der blev han spottet af en filmfotograf, der syntes, han var en flot fyr, der ville gøre sig godt på det hvide lærred.
Det kunne de også godt se på Universal Studios, hvor han blev præsenteret for instruktøren Arthur Lubin, der fandt ham både ”høj, slank og flot”, men også amatøragtig, landlig, stiv og akavet og dertil uopfindsom og ret overraskende dårlig til, at spille overfor kvinder. Det var uden tvivl hans flotte ydre, der gjorde, at Lubin alligevel opfordrede ham til ikke at give op, men i stedet tage dramatimer og ikke mindst arbejde med sin måde at tale på. Eastwood knoklede løs både hos dramalærere og talepædagoger og fik sin første rigtige rolle i en film med titlen Revenge of The Creature. Derefter havde han en række mindre roller i B-film til 75 – 100 dollars om ugen, indtil en eller anden i studiet pludselig mente, at den ellers så flotte mand, der typemæssigt blev sammenlignet med ikoner som både Gary Cooper og James Dean, havde et adamsæble, der var for stort til film og gav ham en fyreseddel.
Mens han ventede på nye muligheder i filmbranchen, tjente Clint Eastwood sin løn ved at grave swimmingpools ud for sine mere heldige kolleger i Hollywood Hills. Gennembruddet kom i 1958, hvor han fik en stor birolle i western- TV-serien Rawhide, der dog aldrig ramte de danske tv-skærme. Til gengæld må den på en eller anden måde have nået ned til Italien, hvor instruktøren Sergio Leone ledte efter en mand til hovedrollen i den spaghettiwestern, han skulle i gang med. På det tidspunkt var Clint Eastwood 34 år, og det var lidt af en chance, han tog, da han krydsede Atlanten for at iføre sig poncho og cigarillo i En Nævefuld Dollars. Clint Eastwood var glad for sin tavse, navnløse rolle som lonely cowboy, for han var træt af at være den bløde westernhelt, der altid var galant overfor kvinderne og rar ved dyr og gamle mennesker. Det blev til tre Sergio Leone- film. Toeren hed Hævn for Dollars og treeren Den Gode, Den Onde og Den Grusomme. Dollarstrilogien gjorde ham til en international filmstjerne.
Spaghettiwesterns var en ny genre, og kombinationen af Leones stærke instruktørhånd, Clint Eastwoods version 2.0 af den klassiske amerikanske cowboy og Ennio Morricones fantastiske musik ramte plet. Der gik dog nogen tid, før amerikanerne fik filmene at se, for En nævefuld dollars var en remake af den japanske mesterinstruktør Kurosawas Yojimbo, og et rettighedsspørgsmål forsinkede filmens amerikanske premieredato. Men Leones spaghettiwesterns gav nyt liv til en genre, der måske var blevet lidt træt, og de sendte Clint Eastwoods navn direkte op på stjernehimlen.
Herefter tog karrieren fart. Der var rift om manden, der snart spillede i både westerns, musicals, komedier, thrillers m.m. Næste højdepunkt var i rollen som den meget kontroversielle politimand Harry Callahan i Don Siegels Dirty Harry fra 1971, formentlig Clintens mest ikoniske rolle. Resten er historie. Clint Eastwood har været en af Hollywoods mest eftertragtede stjerner lige siden Ingen overgår ham i maskulinitet, og han rangerer i en liga, hvor der ikke er ret mange andre end ham.
Instruktøren Clint Eastwood
Clint Eastwood kan lide at have kontrol, og han havde ikke arbejdet ret længe som skuespiller, før han begyndte at drømme om også at instruere. Det var Dirty Harrys instruktør, Don Siegel, der gav ham muligheden for at tage springet om bag kameraet. I 1971 instruerede han thrilleren Play Misty For Me, der blev endnu et højdepunkt i skuespilkarrieren og dertil også startskuddet til en imponerende instruktørkarriere. De færreste er formentlig klar over, at Clint Eastwood har instrueret flere film end Steven Spielberg. Spielberg har 30 film på samvittigheden, mens Eastwood har hele 35. Han har instrueret film inden for mange genrer, men næsten alle tager udgangspunkt i store amerikanske emner. Han laver film om USA’s krige og følgerne af dem, om soldater og veteraner, men også om store amerikanske ikoner som Charlie Parker (Bird) og J. Edgar Hoover (J Edgar). Fremfor alt er han forblevet tro mod sit udgangspunkt, og nogle af hans bedste film er westerns med High Plain Drifters, (1973) The Outlaw Josey Wales (1976) og mesterværket Unforgiven (1992) som topscorere.
Helterollen
I langt de fleste af sine film spiller Clint Eastwood en helterolle. Med Leones tre spaghettiwesterns kom han til at give helt nyt liv til den klassiske cowboy. Helten blev til en antihelt, en ensom ulv, der aldrig kan blive en del af samfundet, som ikke gifter sig eller finder fast arbejde, som søger retfærdigheden, men aldrig kan slå sig ned som sherif, fordi han er kompromisløs. Som altid må videre og altid må ride alene. I de westerns, Eastwood selv har instrueret, udforsker han helterollen i figurer, der er drevet af værdier, der aldrig rigtig harmonerer med den moderne sociale orden, men snarere hører til en uropfattelse af manden som en, der bestemmer selv og ikke lader sig diktere af en given samfundsorden.
Dirty Harry filmene er Clint Eastwoods helterolle blevet mere diskutabel. Serien er blevet kaldt et fascistisk mesterværk og personen Harry Callahan for en fascistisk og – efter 2eren, Magnum Force – også racistisk helt. Selv har Clint Eastwood udtalt til avisen Los Angeles Free Press: “Folk siger, jeg er racistisk, fordi jeg i rollen skyder sorte bankrøvere. Men sorte røver faktisk også banker, og ingen skriver noget om, at jeg på den baggrund sikrede fire sorte stuntmænd arbejde i flere dage. Først blev jeg kaldt højreorienteret, dernæst racist. Og så macho eller mandschauvinistisk. Det er virkelig blevet in at få folk til at føle skyld over hvad som helst. Det generer mig ikke det fjerneste, for jeg ved godt, hvor jeg selv hører til her på planeten. Harry Callahan er blevet en helt for den helt almindelige amerikaner, der har lyst til at sige et par sandheder eller to til sin chef.”
En af de seneste film fra Eastwoods ferme hånd er ”America Sniper” fra 2015. Den handler om snigskytten Chris Kyles liv før, under og efter Irak-krigen, og de kloge diskuterer stadig, om Chris Kyle er en kynisk dræbermaskine, der med stor glæde mejer irakere ned, fordi han ser dem som undermennesker, eller om figuren er skabt af Clint Eastwood som en hyldest til de amerikanske soldater, der tog til Irak med livet på spil og vendte hjem, ødelagte og svigtede af det land, de kæmpede for. Sandheden er måske, at Clint Eastwood er lykkedes med at lave et mangesidet mesterværk, ikke kun er en voldelig actionfilm, men også et vigtigt indslag i debatten om krig og nødvendigheden af at føre den. Faktum er at amerikanerne elskede filmen, der indspillede over 200 millioner dollars.
Der står 5 Oscar-statuetter hjemme på hylden, og det er flere end de fleste kan prale af. De står ved siden af et væld af andre priser, og der kommer sikkert flere.
I dag er Clint Eastwood en gammel mand med et ansigt, der ser ud som om, det er skåret i granit. Men han har ikke trukket sig tilbage. Han mener stadig en masse politisk, og han instruerer stadig. Den seneste er en film om piloten Sullenberger, som det lykkedes at nødlande sit fly på Hudson River i New York og redde alle 155 passagerer. Sullenberger spilles af Tom Hanks.
Blå bog
Fulde navn: Clinton Eastwood Jr
Født: 31.5.1930 i San Francisco, Californien, USA
Nationalitet: Amerikaner
Ægteskaber: Maggie Johnson (1953-1984), Dina Ruiz (1996-2014) Børn: Kimber Eastwood, Kyle Eastwood, Alison Eastwood, Scott Eastwood, Kathryn Eastwood, Francesca Eastwood, født 1993 og Morgan Eastwood
Kariere: Skuespiller, instruktør, producer, musiker/komponist, politiker og forretningsmand.
Oscars for bedste instruktør: 1992: De Nådesløse, 2004: Million Dollar Baby
Oscar for bedste film: 1992: De Nådesløse, 2004: Million Dollar Baby, 1994: Irving G Thalberg Memorial Award