Gratis levering i DK ved køb over DKK 499
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage
Julegaver byttes til d. 31. januar 2023
Gratis levering i DK ved køb over DKK 499
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage
Julegaver byttes til d. 31. januar 2023

WINTER TRAVEL - PULVERSNE OG UBEGRÆNSET LUKSUS

Én ting er kravet om pulversne og ikke alt for overbefolkede løjper, hvor man kan slippe sin indre slalom-specialist løs. Mindst lige så vigtigt er det at kunne nyde livet i fulde drag efter i timevis at have været spændt ned i et par stive skistøvler. Det handler om massage, dampbade og gourmetmiddage. Vi har fundet et par lækre chalets og et 5-stjernet skihotel i Italien. Af Laurids Bertelsen.
Winter luxury
En luksusskiferie i de italienske alper på et 5-stjernet hotel som her på Montana Lodge & Spa i La Thuile er en oplevelse i sig selv. Eller hvad med at leje sit eget chalet komplet med privatchauffør og michelinkok i køkkenet?

Der er naturligvis næsten uendelige muligheder for at arrangere en glimrende skirejse, når vintersneen falder over alperne eller de norske fjelde. Og det kan være til at betale.Ikke mindst hvis man vil rumle i en langtursbus i halve eller hele dage. Eller vil tage til takke med en sovesal på et vandrehjem.

Det vigtigste er trods alt at komme ud på løjperne og mærke pulversneen under skiene. Men hvis det ikke lyder tillokkende, er der i den anden ende af skalaen mulighed for at leje et helt chalet i de schweiziske alper med komplet tjenerstab og gourmetkok i køkkenet. Prisen er derefter. Op til et par millioner kroner for en uges tid med alpin luksus.

Et privat chalet eller 5-stjernede hoteller med alt, hvad det indebærer af luksus i form af velgørende massage efter en lang dag på ski, tyrkisk dampbad og lækker mad, er for mange en integreret del af begrebet skiferie.

Og de steder findes. Både i Nordamerika og i Alperne. Det koster, men der er også danske kunder, der er villige til at betale for luksus ud over det sædvanlige.

”Det er et nicheprodukt. For det koster naturligvis, når man vil gå ud ad hoveddøren på sit chalet og suse direkte ned ad løjperne. Men selv om det måske koster 100-150.000 kr. pr. nat, har vi ikke svært ved at sende folk af sted på deres livs skiferie,” fortæller Glenn Retz, der er direktør og grundlægger af Sne & Snö.

”Ofte ser vi, at virksomheder kombinerer arbejdsrelaterede opgaver med det behagelige, hvor de lejer et helt chalet komplet med wellness-afdeling og en italiensk michelinkok i køkkenet. Det kan være ledelsesgrupper, der er vant til at rejse meget, og som har mange overnatninger på hoteller verden over. Når de så samler konsulenter og udvikler nye forretningsstrategier, må det gerne forgå i luksuriøse omgivelser lidt væk fra alfarvej.”

Og trods øjeblikkelige udfordringer har Sne & Snö ikke problemer med at booke disse luksusture til de schweiziske alper eller de udfordrende luksusresorts i Nordamerika. ”Faktisk sender vi i højsæsonen 6-10 grupper af sted om ugen. Og vi ser også, at flere og flere topledere gerne betaler for at komme lidt på afstand af de mest befolkede områder.”

Winter luxury
Luksus i Val d'Isere til 900.000 kr. for en uge.

Val d’Isere: Chalet i særklasse

Chalet Lafitenia i Val d’Isere er i en klasse for sig. Med sine seks soveværelser er der plads til den store familie, der vil have en oplevelse lidt ud over det sædvanlige.

Ud over de rummelige opholdsstuer er dette chalet fuldt udstyret med en wellness-afdeling. Og bliver man hængende nede i byen til lidt afterskiing, er det ikke noget problem.

Privatchaufføren står nemlig til rådighed til kl. 02.00. Hver aften vil husets kok tilberede en 5-retters gourmetmiddag ledsaget af nogle af Frankrigs bedste vine, inden man trækker sig tilbage til opholdsstuen med den åbne pejs og (fri) bar.

Prislejet for en uge i Chalet Lafitenia ligger på ca. 900.000 kr.

Val Thorens: White Dream

Chalet White Dream er et chalet langt ud over det sædvanlige. Vil du have det absolut mest luksuriøse og ekslusive chalet, så er dette valget.

Trukket en smule tilbage fra byen Courchevel på en bjergside med fantastisk udsigt og med skiløb til og fra chalettet får du en ikke mindre end fabelagtig placering til en skiferie i verdensklasse.

Chalettet er smagfyldt indrettet med fokus på velvære og luksus i højeste klasse, og med sine 450 m2 er der rigelig plads til grupper på op til 10 voksne fordelt på 6 soveværelser.

Hver morgen vil der blive serveret morgenmad fra chalettets egen husholderske, og derefter er det blot at hoppe i skiene lige uden for døren til en fabelagtig dag fyldt med skiløb i verdens bedste skiområde.

Efter en dag på ski kan man nyde udsigten med et gals champagne fra chalettets eget overdådige wellness-område, og ønsker man massage, kan dette tilkøbes.

Om man er familie eller en gruppe venner, som ønsker en privat ferie på absolut højeste niveau, så er Chalet White Dream svaret – det bliver ikke bedre! 

 

Winter luxury
Chalet White Dream i Courchevel 1850 nær Val Thorens.
Winter luxury
Montana Lodge & Spa i Aosta-dalen er flere gange bleve kåret til det bedste skihotel i Italien. Her er den personlige service helt i top. Og så er det muligt at leje en chalet-lejlighed med plads til hele familien til en pris på 75-80.000 kr. for en uge i højsæsonen.

Italiensk luksus

I Aosta-dalen tæt på grænsen til Frankrig og blot 45 km nord for Val d’Isere ligger et af verdens bedste skihoteller: Montana Lodge & Spa i den lille by La Thuile.

Allerede året efter åbningen i 2014 blev det kåret til Best New Mountain Hotel og er fire gange kåret som Italiens bedste skihotel.

Her er der selvsagt tale om 5-stjernet luksus af den fineste karat.

 

Winter luxury
Winter luxury

Selvom priserne ikke kommer op på samme niveau som et privat chalet, er der her også mulighed for at leje en eksklusiv chalet-lejlighed, hvor der er mulighed for at opleve 5-stjernet luksus i en lejlighed i to etager med flere soveværelser, stue, køkken og to badeværelser.

Selvsagt råder hotellet over en privatchauffør, der fragter både gæster og ski frem og tilbage til skiliften.

Morgenmad kan indtages i hotellets restaurant. Det samme gælder middagen. Hvis man da ikke vælger selv at stå for gastronomien i chalet-køkkenet.

Montana Lodge & Spa er rendyrket luksus i et fantastisk område med fine løjper i de italienske alper. Og priserne? En uge i en suite på hotellet ligger i omegnen af de 35.000 kr. – en 3-værelses lejlighed i hotellets chalet koster ca. 70-80.000 kr. pr. uge.

Winter luxury

DE 3 MEST tjekkede SUV’ER

Sport utility vehicle. Det er et bildesign, der går sin sejrsgang verden over. En biltype med tilstrækkelig komfort og plads til livet i storbyen. Og til livet ude i naturens mere barske kørebaner. Vi har set nærmere på nogle af de SUV’er, der scorer topkarakterer på alt lige fra luksus, komfort, teknologi og køreglæde. Af Laurids Bertelsen.

Et eller andet sted har det næppe været svært for Range Rover at forestille sig, hvordan en moderne SUV skulle skrues sammen. Ingeniører og bildesignere har under alle omstændigheder kunnet trække på arven fra Land Rover.

Den lidt kantede firehjulstrækker, der i slutningen af 1940 blev udviklet som en ’arbejdshest’ til det britiske landbrug. En bil, der stort set ikke undergik væsentlige forandringer, før fabrikken i Solihull ved Birmingham i 1970 fik behov for at tilføre bilen lidt mere elegance, komfort og luksus.

Resultatet blev Range Rover. Og en af koncernens signaturdesign er Range Rover Autobiography.

Og selvom vi ikke er samme luksusklasse som hos onklerne i Rolls-Royce, så er der her tale om en luksus-SUV, der trods alt koster fra ca. 2,2 millioner danske kroner. En pris, der med diverse tilvalg nemt kan pumpes op til over 3,5 millioner kroner.

Men så får man også en luksus-SUV med en V8-motor med automatgear og 530 hk under hjelmen. Det skulle klare de fleste bakker herhjemme.

Og så er den proppet med lækkert udstyr som køleskab, lædersæder med indbyggede massagekugler og en kæmpe infotainment-skærm.

Her er firehjulstræk og flere elektroniske spær, adaptiv luftaffjedring og køreprogrammer for hvad som helst. Ovenikøbet drejer den faktisk på alle fire hjul. Baghjulene kan nemlig dreje 7,3 grader på både asfalt og i terræn. Det gør, at Range Rover Autobiography (i hvert fald i udgaven med lang akselafstand) kan vende på blot 11,3 meter. Ganske flot for så stor en bil.

Tjekkede SUVer
Range Rover Autobiography, mens koncernen stadig testede deres SUV nord for Polarcirklen.

Designmæssigt er der tænkt på alt. Det er en høj bil. Næsten to meter høj. Så med et tryk på en knap kan du sænke bilen ned på ’maven’ for at lette ind- og udstigning. Eller tilkøbe et elektrisk trinbræt.

En anden mulighed, der i hvert fald beskytter mod ridser, er en rampe, så hunden kan spadsere ned på jorden uden at komme i karambolage med den fine lakering. Og så er der naturligvis – fristes man næsten til at sige – skabt et automatisk støjreduktionssystem, hvor sensorer i motorrum og undervogn sender signaler til et lydsystem, der består af 35 små højtalere, der er gemt rundt om i bilen.

Designmæssigt er Range Rover Autobiography så langt væk fra de oprindelige Land Rovere, der rullede ud fra fabrikken tilbage i 1950’erne, som man næsten kan komme.

Der er ikke gået på kompromis med hverken kraftoverskud eller kravet om moderne komfort. Og dét endda som en moderne grøn SUV’er, der i plug-in-versionen kan køre op til 113 km på ren el.

Range Rover Autobiography er en naturlig del på listen over de tre mest tjekkede SUV’er lige nu.

 

Aston Martin med på vognen

Range Rover kom med på SUV-bølgen med afsæt i sit historiske ophav. Det samme gælder ikke nødvendigvis for Aston Martin.

For Agent 007’s foretrukne køretøj var alt andet end en gumpetung firehjulstrækker. Det var en forfinet sportsvogn, der fremfor alt var hurtig – og udelukkende designet til James Bond og hans kvindelige medpassager. Ja, og så de indbyggede våben, radarskærme, og hvad nu ellers Q kunne finde på.

Men SUV-markedet er så hastigt voksende, at ingen af de store bilfabrikanter vil lade en stor markedsandel gå dem næsen forbi. En ting er, at vi herhjemme oftest vælger de mindre modeller, når vi køber bil. Afgifter, trængsel i byerne og benzinprisernes himmelflugt forklarer meget.

Men ser man på bilimportørernes statistikker, tegner SUV’erne sig i marts måned 2022 for hele 51,1 pct. af det samlede bilsalg. Det dækker naturligvis også over såkaldte mikro-SUV’er.

Men det vidner om, at danske bilister værdsætter de gode køreegenskaber og en lidt højere kørestilling med godt udsyn. Det tæller sikkert også, at en moderne SUV ikke alene er komfortabel.

I dag er den også proppet med sikkerhedsudstyr som vognbaneskift, automatisk nødbremsning og overvågning af de øvrige trafikanter.

Og selvom det er de store SUV’er, der først og fremmest bliver solgt herhjemme, så er det ikke mange Rolls-Roycer, Range Rovere eller Aston Martin’er, der ruller ud fra bilforhandlerne. Men markedet er i vækst.

Tjekkede SUVer
Aston Martin er endnu et luksusbrand; med deres DBX er de hoppet på SUV-bølgen.

Og også Aston Martins DBX 707, som blev præsenteret for offentligheden sidste december, kommer sikkert til at rulle på dansk asfalt.

I foråret fik den første britiske kunde overdraget nøglerne til det første håndbyggede eksemplar fra fabrikken i Wales. DBX707 er lidt af monster at skulle tæmme. Hele 707 hestekræfter lurer under motorhjelmen, hvilket giver fantastisk acceleration, der driver den tunge SUV fra 0 til 100 km på bare 3,1 sekunder.

I forhold til den forudgående version er det lykkedes for Aston Martins teknikere at trække hele 157 hk mere ud af V8-motoren. Det gør i al sin enkelhed DBX707’eren til verdens stærkeste seriefremstillede SUV lige nu.

Som hos forgængeren er den udstyret med et dynamisk firehjulstræk, der evner at sende alle kræfterne direkte til baghjulene for at øge accelerationen. En motorjustering, to nye turboladere og en bedre indstilling af gearene i den 9-trins automatiske gearkasse har gjort underværker.

Når man har styr på teknologien under motorhjelmen, skal man åbenbart ikke prøve så hårdt på at blive fantastisk på alle de andre områder, der tilsammen udgør en moderne luksus-SUV.

Aston Martin ser ganske enkelt sig selv som lidt af alfahan i SUV-klassen. Dermed ikke sagt, at DBX707 ikke er en smuk bil. For det er den. Lækre detaljer i indretningen, superb teknologi og vanvittige præstationer.

Men først og fremmest er det en bil, der er skabt for at give sin ejer den optimale køreglæde. For fuldt oktan! For selvom Aston Martin som alle de andre roder med elbiler, er det først noget, vi kan se frem til om et par år. Så indtil videre drives James Bonds familiebil af højoktan benzin. I rigelige mængder. 

Tysk vej til en tjekket SUV

De traditionsrige britiske brands har haft hver deres tilgang til at skabe en moderne SUV. Men hvorfor ikke bare tage en succes og gøre den endnu større?

Og så naturligvis tilføre den lidt mere wow-faktor. Det var den opskrift, som Bodo Buschmann og Klaus Brackmann sammen udviklede i Bottrup lidt nord for Essen, Tyskland.

Siden har deres firma, Brabus, især kastet sig over biler fra Mercedes-Benz-koncernen. Selvom en enkelt Smart mini-bil også har fået ny energi på deres værksted.

Brabus-udgangspunktet er ganske enkelt, at man tager en egentlig velfungerende bil – og gør den bedre. Det kan være en veteranbil, der for længst er gledet ud af produktionen.

Eller en mere ny model. Som eksempelvis Brabus 800 Adventure XLP. Fundamentet for dette alpine mesterstykke er en Mercedes-AMG G63.

Fra at være en forholdsvis ordinær størrelse er der nu tale om en V8-motor på 4,0 liter, der yder vanvittige 800 hk. Et kraftværk, der kan rykke denne tonstunge bil fra 0-100 km/t på under fem sekunder.

Tjekkede SUVer
Brabus 800 Adventure XLP er bygget op fra en standard Mercedes G-Class til dette monster af en alpin bil, der leveres med et indbygget drone-fly.

Og så kommer vi til alt ekstraudstyret. Her skorter det ikke på noget til en rask lille tur op i alperne. Hvad med en drone, der kan transportere seks kilo tunge pakker via luften det sidste stykke til skihytten?

Der er blevet kræset for alle detaljerne på denne specielle udgave af G-klassen. Den har fået monteret alt det rigtige lir og gejl i form af elektrisk spil til at trække dine venner fri med og store LED-lygter til de helt mørke skovture.

Bagagerummet er blevet erstattet af et lad, der kan rumme alt overlevelsesgrejet. Ladet er meget flot udført med Brabuslogoer i gulvet. V8-motoren er Mercedes egen 4-liters udgave med twin-turbo.

Men er der noget, tyskerne er gode til, er det at hive de sidste hestekræfter ud af motoren. Og det er i en sådan grad, at denne offroader kan prale af næsten 800 af slagsen. En tjekliste? Skulle der så ikke have været et resultat? Hvor man får mest for pengene og så videre? Måske.

Men sandheden er, at selvom disse luksus-SUV’er på overfladen ser meget ens ud, så kan de noget forskelligt. Og hvordan skulle man også kunne sammenligne på fornuftig vis, når alle tre biler står i skærende kontrast til vores – nok så dyre – masseproducerede biler? Så hvorfor ikke bare konstatere, at de er de tre mest tjekkede SUV’er?