110 år med skjorteflipper og international herremode

I Detroit kørte de første Ford T-modeller af samlebåndet. Herhjemme fik kvinderne stemmeret – omend kun til kommunalvalgene. Mændene gik med hat, og løftede den gerne til hilsen. Lige over for banegården i Aarhus, så en ung mand muligheder i et ledigt butikslokale, tømte portemonnæen og købte Flip Centralen, der skulle blive startskuddet til en landsdækkende forretningskæde med herremode. Navnet var Kaufmann. Axel Kaufmann. Året var 1908.
Missing image alt text
Flip Centralen blev med sin centrale placering på hjørnet af Banegårdspladsen og Ryesgade startskuddet til den landsdækkende Kaufmann kæde. Axel Kaufmann overtog butikken i 1908 en dag, hvor han gik og ventede på toget til Paris.

KAUFMANN

Det nye århundrede var stadig ungt og ufordærvet. Tiden, der lå foran danskerne var lys og lovende. Første verdenskrigs rædsler lå endnu nogle år ude i fremtiden. Det var de nye teknologiske landvindinger som automobilen, telefonen og den trådløse telegraf, der begejstrede folk. Almindelig god opdragelse fik herrerne til at træde velopdragent til side og holde døren for kvinderne. Og naturligvis rejse sig, når et fruentimmer steg op i en af de nymodens elektriske sporvogne, der få år forinden også var kommet til Aarhus.

En dag i 1908 hang damplokomotivernes røgfaner tæt over banegården i Aarhus. Den 18-årige Axel Kaufmann havde spenderet de 65 kroner på en togrejse på 3. klasse til Paris for at studere handelslivet i byernes by.

Som søn af en købmand fra Skælskør – og med en handelsuddannelse fra Skive i bagagen - var det en ung mand, der havde større forventninger til fremtiden end en stilling som kommis i en købmandshandel, der spottede et ledigt butikslokale lige over for banegården på hjørnet af Ryesgade.

Forretningen – Flip Centralen – søgte ny indehaver. Prompte ofrede han sine rejsepenge, og overtog forretningen samt et parti regnfrakker og paraplyer. Først på lejebasis. Men allerede den 11. maj 1910 kan man i Aarhus Stiftstidende se en notits under ’Retslige bekendtgørelser’, at Axel Kaufmann har overtaget Flip Centralen fra den tidligere ejer.

Missing image alt text
I samtiden var Axel Kaufmanns butikker indrettet, så alle varer kunne overskues af kunderne: En sektion for skjorter, en for bukser, en for jakker og så videre. Butikken i Viborg, der åbnedes i starten af 1930’erne og præsenterede kunderne for engelsk herremode.

Axel Kaufmanns debut i forretningslivet var på forholdsvis sikker grund. Skjorteflipper var en vare, som stort set alle mænd var tvunget til at købe fra tid til anden. I hvert fald var det en del af borgerskabets uniform – og også en nødvendighed, når det arbejdende folks sønner nåede skelsår og skulle konfirmeres. Desuden solgte unge Kaufmann også over- og regnfrakker formedelst 12 og 11 kroner.

Trods verdenskrigen hærgen i Europa viste det sig hurtigt, at Axel Kaufmann havde set rigtigt, da han i 1908 overtog Flip Centralen i Aarhus. Det gik ham godt og midt i de svingende tyvere solgte han Flip Centralen. Og i 1926 flyttede Kaufmann sin forretning fra Ryesgade de knap 300 meter op ad gaden til det splinternye Hotel Regina, hvor der blev indrettet en ny herretøjsforretning med navnet ’Herremagasin Regina’. I starten ganske beskedent i omfang. Men forretningen blev i bedste Matador-stil udvidet i flere etaper til den store butik, der endnu ligger her.

Missing image alt text
I 1908 var skjorten ikke en beklædningsgenstand, der blev vasket hver dag. I øvrigt skjult bag bedsteborgernes jakke og vest, blev den måske heller ikke helt så slidt. Ved formelle lejligheder blev den sågar gemt af vejen bag skjortebryst og flip. Slips og butterfly var prikken over i’et.

Efter udvidelserne kom Axel Kaufmanns navn til at pryde butiksfacaden. Forretningen udvikledes til et fashionabelt herremagasin, hvor det var muligt at indkøbe moderne herrebeklædning med et internationalt tilsnit. Og lokalerne kom også til at bære præg af de internationale tendenser fra Berlin, Paris og London, som Kaufmann sugede til sig under sine studierejser i Europa. Måske har han i særlig grad været imponeret af Kaufhaus Des Westens, der med pomp og pragt var åbnet i den tyske hovedstad få år inden han selv købte Flip Centralen i Aarhus.

Missing image alt text

Depression, ekspansion og Harley-Davidson

I 1929 smadrede krakket i Wall Street de europæiske økonomier. Resultatet var til at føle på: I Tyskland steg priserne dramatisk. Pludseligt kostede et enkelt brød kostede flere millioner mark. Herhjemme eksploderede arbejdsløsheden, så hverdagen for tusinder af familier blev en kamp for overlevelse. Det meste af årtiet og den efterfølgende verdenskrig skulle overstås inden der atter kunne tales om fremskridt og forbedrede levevilkår.

Alligevel blev 30-erne det årti, hvor Axel Kaufmann for alvor udvidede. De løse skjorteflipper var på vej ud til fordel for skjorter med fast flip. Så det logiske skridt var at producere sine egne skjorter. Det skete med etableringen af en skjortefabrik, der i starten lå i Jægergaardsgade i Aarhus, men som senere flyttede til Fredensgade, hvor den blev etableret på 2. sal i en bagbygning.

Missing image alt text
Axel Kaufmann forsynede selv butikkerne med nye varer, som han fragtede rundt med sin Harley-Davidson motorcykel.

Axel Kaufmann havde fart på. Som den stolte ejer af en Harley-Davidson motorcykel styrede han snart mod nye mål. Med en max-fart på 90 km/t åd Harley’en kilometer efter kilometer på de jyske landeveje på jagt efter nye forretningslokaler. Snart strakte Kaufmann-kæden sig fra Fredericia og Kolding mod syd til Aalborg og Viborg i nord. I 1935 kunne han slå dørene op til den store moderne hovedforretning på Strøget i Aarhus.

Med vareforsyninger i Harley’ens sidevogn sørgede Kaufmann selv for, at alle varehylder i filialerne til stadighed bugnede af tidens herremode. Og mens verdenen i slutningen af årtiet bevægede sig mod en ny verdenskrig, åbnedes butikken på hjørnet af Nygade og Skoubogade i København. En fornem adresse, der i dag måske er bedre kendt som Strøget.

Missing image alt text
I 1935 kunne Kaufmann slå dørene op til den nye hovedforretning i Hotel Regina i Aarhus midtby.

Butikkerne var strømlinede. I tidens ånd var alt udstillet i butiksvinduerne, montrer og stativer: Sokker i alskens mønstre og farver, skjorter, veste og jakker. Det var også her smokingen og butterflyen til livets store fester, fandt vej til butikken. Alt var organiseret så kunderne kunne få overblikket over hver enkelt varegruppe, hvor dygtige ekspedienter stod klar med vejledning og gode råd.

Da butikken i Viborg i 1937 blev åbnet, var det blandt andet med et specielt sortiment i engelsk herremode, som blev importeret direkte til Kaufmanns magasiner. Et godt eksempel på den fremsynethed, der prægede Axels Kaufmanns købmandsskab og sans for at tilfredsstille tidens behov. Den dag i dag er Kaufmanbutikkerne i høj grad præget af netop evnen til at kunne sælge de store internationale modemærker som Boss, Burberry og Polo Ralph Lauren.

Efterkrigstiden – nye filialer

Besættelsestiden betød nye udfordringer. Varemangel og sabotage gjorde det vanskeligt at opretholde regelmæssige forsyninger. Men Kaufmanbutikkerne overlevede. Også selv om butikken i Guldsmedegade i Aarhus i den sidste krigsvinter blev svært beskadiget af en kontra-sabotageaktion udført af den tyske Petergruppe.

Efter befrielsen – og med massiv økonomisk støtte fra USA via den såkaldte Marshall-hjælp – gik Danmark mod lysere tider. Op gennem 50erne og 60erne udvider kæden med endnu flere butikker. I dag består Kaufmann-kæden af 17 butikker rundt om i Danmark. Hertil kommer den landsdækkende kæde Quint og Axel-butikkerne i København og Aarhus. En stor del af Kaufmanns aktiviteter foregår i dag online via web-shops. Men selvom Kaufmann er fulgt med tiden, handler det stadigt mest om herremode. Butikkerne er organiseret omkring de store modebrands. Men modsat Kaufmann seniors ideer præsenteres tøj nu som outfits, hvor kunderne finder alle varer til et bestemt look samme sted.

Bestemt herre

Axel Kaufmann kunne såmænd godt have været forbillede for Lise Nørgaards tekstilhandler i Matador-serien. For virkelighedens Mads Andersen-Skjern kunne også være ganske påholdende. Måske netop derfor – og fordi Kaufmann-kæden gennem en menneskealder holdt fast i et koncept, der fordrede godt købmandsskab og et skarpt blik for herremodens udvikling – fik Axel Kaufmann skabt en kæde af butikker, hvor mænd kunne lade sig ekvipere med stil. Axel Kaufmann døde i 1970. I dag drives Kaufmannkæden af børnebørnene Mette og Henrik Kaufmann.

Missing image alt text
Kaufmanns Skjortefabrik i Jægersgaardsgade, Aarhus. Senere flyttede den til et baghus i Fredensgade.

Herremode - Ny tendenser du måske kommer til at se i Danmark

Ny teknologi. Nye strategier og evne til hurtig omstilling er nogle af de værdier, der har betydning for fiasko eller succes, når vi taler om salg af modetøj. Og succes kræver i dag en effektiv web-shop. Men vigtigst er det, at forretningerne kender forbrugerne og deres behov.

Det kommer måske som en overraskelse for dig, men mænd køber mere tøj i web-shops end kvinder. Faktisk bruger danske mænd i gennemsnit over 2.500 kr. om måneden på online indkøb. Og da mere end hver anden dansker regelmæssigt køber tøj på nettet, er det måske knap så overraskende, at alle de store kæder satser massivt på at forbedre og udvide deres web-shops. For væksten er gigantisk på et marked, hvor milliarder af kroner er på spil. Selv om mange fysiske butikker i disse år må dreje nøglen om, er det ikke alle, der udelukkende satser på et liv i cyberspace.

Kaufmann har kombineret sin specialviden med internethandel på kaufmann.dk så man kan tilbyde det bedste fra begge verdener. Alene i Danmark er e-handlen siden 2013 steget med 78 pct. Vi køber varer, tjenester og rejser via nettet for 83,8 milliarder kroner om året. Et tal, der ser ud til kun at gå i én retning: Op!

Missing image alt text
Den moderne KAUFMANN butik, hvor alt tilbehør til et outfit er placeret samme sted.

For modebranchen gælder det gælder det om at bruge ny teknologi til at lære deres kunder og deres behov at kende. Vi har samlet et udpluk af de tendenser, der måske bliver styrende for de kommende års udvikling, når det handler om salg af herremode.

Adidas sko med indbygget abonnementskort til metroen

I Berlin har Adidas koncernen og byens kollektive trafiksystem kombineret to varer, som mange bruger dagligt, nemlig sko og en togbillet. Ganske vist er skoene forholdsvis dyre – omkring 1.400 kr. – men set i forhold til, at et årsabonnement til U-bahn’en i den tyske hovedstad koster 5.000 kr., er disse Adidas-sko en ganske god investering. De giver nemlig fri adgang til hele undergrundsbanen, busser og sporvegne frem til den 31. december 2018.

I første omgang blev der i januar måned sat 500 par sko til salg, men det er et godt eksempel på, hvordan mærkevarer kombineres med ny teknologi – og tilfredsstiller flere behov på samme tid.

Missing image alt text
Efterårets mode samlet så kunderne har overblik.

The Tie Bar kommer tilbage til virkeligheden

The Tie Bar startede sit liv i cyberspace. Men slips og andet tilbehør blev med tiden også solgt i såkaldte Pop-up-shops, hvor levetiden skulle have været ganske kort. Men de tjente penge på de fysiske butikker og gjorde dem permanente.

Kæden bruger butikkerne aktivt til at forbedre de tilbud, de har online. De tester nye produkter og bruger erfaringerne fra de personlige stylister, der er ansat til at hjælpe kunderne. Samtidig bruger kæden online-data om kundernes bopæl til at beslutte, hvor nye butikker skal åbnes. Et eksempel på, hvordan dataindsamling og fysisk tilstedeværelse er med til at forfine brugernes oplevelse.

Missing image alt text
Lounge stemning fra butik. En behagelig nødvendighed, når der skal prøves sko.

Kunstig intelligens vælger dit tøj

Stitch Fix er en amerikansk platform, der anvender en kombination af personlige stylister og kunstig intelligens til at hjælpe dig med at finde det rigtige tøj. I stedet for at browse på et næsten uendeligt antal hjemmesider efter tøj og mode, vil systemets kunstige intelligens lære dine behov at kende. Simpelt hen ved at registrere, hvilke online-køb, du returnerer og dem du beholder. Med tiden bliver systemets anbefalinger mere præcise og personlige i takt med, at det lærer dine præferencer at kende.