Mercedes-Maybach
Faktisk var der tale om kunstigt åndedræt. Måske ikke af bilen i sig selv. For den var som altid opulent og dekadent med al sin luksus. Men af brandet Maybach. Den seneste epoke af Maybach-historien starter helt præcist i 1997. Det var en tid, hvor du sikkert gik rundt med bøllehat, Dr. Martens-støvler på fødderne, og hvor det engelske band Blur toppede hitlisterne. Det var også en tid, hvor det britiske imperiums stolthed – Rolls Royce og Bentley – havde ualmindeligt røde tal på bundlinjen.
Britiske Rolls Royce og Bentley var helt ude i tovene. Og ejerne ville slet og ret skille sig af med de to luksusbrands til højestbydende. Budkrigen mellem tre tyske bilkoncerner – Volkswagen, BMW og Daimler-Benz – kørte på højoktan.
Det hele endte med en deling: BMW overtog Rolls Royce, mens Volkswagen købte Bentley. Daimler-Benz blev efterladt i vejsiden med en lang næse.
Heldigvis, fristes man til at sige. For det tvang Daimler-Benz til at se indad og udvikle deres eget luksusbrand. Svaret fandt de i en prototype, som var blevet præsenteret året forinden på Tokyo Motor Show. En bil, der var tænkt som en trædesten i forsøget på at overtage Bentley-koncernen. De brugte de næste fire år på at udvikle bilen til en levedygtig dobbelt-turboladet ultra-overdådig V12-luksussalon.
Daimler-Benz sendte i 2002 to biler på markedet med modelnumrene 57 og 62. Væsentligste forskel var bilernes længde: 62’eren var en halv meter længere end den første udgave. Mere interessant for historien er det, at begge biler blev solgt under det genopstandne Maybach-brand. Et navn, der både historisk og teknologisk fik bilentusiaster og connaisseurs til at spærre øjnene op.
Madonna kørte Maybach
Maybach sendte sin første bil på gaden i 1919 lige efter afslutningen på den første verdenskrig. Fredsslutningen i Versailles forbød Tyskland at opbygge et luftvåben. Så Maybach – der både før og under krigen havde produceret motorer til Zeppeliner-luftskibene – kastede sig over produktionen af luksusbiler. Den første bil blev hurtigt efterfulgt af en række biler, der skulle vise sig at opnå kultstatus og placerede sig sikkert blandt fremtidens klassikere. Den mest berømte bar netop typenavnet Zeppelin. Det var en monstrøsitet af en cabriolet på næsten tre ton, der blev produceret i 1933. Den blev en af nazielitens foretrukne køretøjer.
Men tilbage til fremtiden: I 2002 blev Maybach 57 og 62 produceret med den samme dekadence med et 4-zoners klimaanlæg, stemmestyret navigation, luksuslæderstue og et rat i massivt træ. Bilerne var ikke alene dyre. De var uforskammet dyre.
Maybach 57 stod dengang i ca. 240.000 britiske pund – eller næsten 2,8 mio. kr. Trods prisen styrede Maybach direkte tilbage mod toppen. I 2002 lancerede de også Maybach 62, der blev pakket ind i en glasboks, sejlet til New York ombord på luksuslineren Queen Elisabeth II, hvorpå den blev air-liftet med helikopter ind til byen, hvorpå den blev kørt det sidste stykke til Wall Streets Regent Hotel.
Det blev startskuddet til en ny epoke, hvor Maybach generobrede sin status som verdens førende luksusbil. Og stjernerne stod i kø for at købe den: Jay Leno, Woody Allen, Charlie Sheen og selv Madonna har ejet en Maybach 62. Daimler-Benz’ fusion med Chrysler gjorde sit til, at især amerikanske kunder havde travlt med at slippe deres kontanter til fordel for en Maybach 62. De betragtede ganske enkelt Maybach-brandet som værende amerikansk. Og et godt alternativ til fordum tiders britiske overklasse-tilbøjeligheder
Samuel L. Jackson kunne ikke vente
I 2005 præsenteredes Maybach 57S – ‘S’ for Special – på The Geneva Motor Show. En bil, som blev drevet af Mercedes’ nye 6-liters motor, der kunne drive den tons tunge bil fra 0 til 100 km/t. på under fem sekunder. Samuel L. Jackson hentede nøglerne til sit eksemplar som en af de første. Det samme gjorde rapperen Kanye West.
Daimler-Chrysler solede sig i succesen og forudså, at halvdelen af et anslået fremtidigt salg på næsten 2.000 biler ville ske i USA.
I 2007 var det Kinas tur til at blive erobret. Og allerede året efter lancerede Maybach deres mest opulente bil: Den klassiske Landaulet-stil blev genoplivet, hvor førerpladsen er isoleret fra kabinen. Maybach 62 Landaulet var komplet med et gigantisk soltag og dobbelt turboladet V12-motor. Den blev et hit hos kendte rappere som Birdman, DJ Khaled og Jay-Z. Folk, der ikke havde problemer med at smide op mod en million dollars for nøglerne til en Maybach.
Finanskrisen slukkede lyset
Men så sluttede festen, før den for alvor var kommet i gang. Og de gode tiders forventninger om et salg på op mod 2.000 Maybach-biler blev gjort grundigt til skamme. Allerede inden finanskrisen i 2007 gik det dårligt for luksusbilen over dem alle. I 2006 blev der blot solgt 164 biler – og kurven gik stejlt nedad. Finanskrisen klarede resten.
Stemningen var på drastisk vis vendt 180˚ på hovedet. En artikel i magasinet Fortune karakteriserede pludselig Daimler-Benz’ forretningsstrategi som bemærkelsesværdig klodset, og kritiserede koncernen for at have skabt Maybach-bilerne på basis af et forældet Mercedeshjulophæng i stedet for at skabe en 100 pct. ny og innovativ bil.
Desuden blev motorjournalister forhindret i selv at prøvekøre Maybach-bilerne. Daimler-Benz insisterede på, at en Maybach var skabt til at blive kørt i. Ikke til selv at køre. Alt i alt blev det skæbnesvangert for det tyske luksusbrand. I 2011 blev der således blot solgt 44 eksemplarer. De blev de sidste Maybach-biler, der blev produceret.
De sidste ni år har Maybach-navnet været en del af Mercedes Benz-familien, hvis topmodeller i dag bærer dobbeltnavnet Mercedes-Maybach. Dog stadig med det ikoniske dobbelt-M-logo, der ikke – som man kunne forledes til at tro – står for Mercedes-Maybach. Det er den sidste reminiscens af Wilhelm Maybachs geniale ingeniørkunst, nemlig Maybach Motorenbau.
2020: Mercedes-Maybach lever
I 2013 ophørte Maybach Motorenbau som selvstændig virksomhed. I stedet blev brandet helt og holdent inkorporeret i Mercedes Benz-familien. Allerede i 2016 løftede koncernen sløret for, hvad fremtiden ville bringe. En elegant coupe med navnet The Vision Mercedes-Maybach 6 og Mercedes-Maybach S650. Sidstnævnte kom så sent som november 2020 i en opdateret version, der drives af en 6-liters V12-motor, der yder vanvittige 630 hk. Naturligvis med baghjulstræk, der er i stand til at skyde den 2,3 tons tunge og 5,46 meter lange limousine afsted til 100 km/t. på blot 4,7 sekunder. Intet under, at topfarten elektronisk er begrænset til 250 km/t.
Men selv om Mercedes-Maybach S650 har en imponerende samling heste i motorrummet, er det naturligvis de små afvigelser, der gør denne bil til noget helt særligt. Det er en bil, der skriger på en professionel chauffør: Bagsædet er erstattet af to magelige lænestole – naturligvis med massagefunktion og benstøtte. Bilen rummer alt i elektronik – både i form af skærme ved bagsæderne til underholdning samt et infotainmentsystem til chaufføren, der smyger sig fra midterkonsollen op langs instrumentbrættet. Selvsagt er bilen udstyret med state of the art-kørelys med ikke mindre end 253 led-pærer. Bilen genkender selvsagt alle færdselstavler og kan selv holde afstand til forankørende. Privatlivets fred kan sikres med et tryk på en enkelt knap, hvorefter rullegardiner diskret ruller op for bagdørens vinduer og bagruden.
Intet under, at dette monster i Danmark koster rundt regnet fire millioner kroner. Og skulle det være lidt over din økonomiske formåen, er det da muligt – i hvert fald kort før jul – at indkøbe et brugt eksemplar af bilen (2018-udgaven) formedelst 1,75 mio. kr. Før registreringsafgiften! Intet under, at Mercedes-Maybach er et sjældent syn på danske veje …