End of Season - Spar 20 - 60% | Shop her
Gratis levering i DK ved køb over DKK 499
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage
Altid 14 dages returret
End of Season - Spar 20 - 60% | Shop her
Gratis levering i DK ved køb over DKK 499
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage

Gelandewägen: En udødelig offroader

Helt tilbage i 1979 lancerede mercedes-koncernen deres firhjulstrækker g-wagon – eller som den kaldes syd for grænsen: en geländewagen. et terrængående køretøj, der kunne overleve alt. på en eller anden måde er det netop dét, den har gjort. Af Laurids Bertelsen, Foto: Alamy
Geländewagen
Gennem sine mere end 40 år på markedet har Mercedes G-Wagon ikke ændret meget på sit ydre. Det er stadig de lige linjer og vinkler, der dominerer.

Mercedes-Benz Geländewagen opstod først som en tanke i begyndelsen af 1970'erne. Ideen var at skabe et robust, brugervenligt og let transportabelt køretøj med firhjulstræk, der ville være lige så behageligt på slagmarken, som det kunne transportere skiløbere op til deres alpine hytter. På en eller anden måde blev G-Wagon et statussymbol. Det foretrukne køretøj for urbane berømtheder, mødre og alle, der i weekenden ville ud i den rå natur på fiske- eller jagtture. Gennem en kombination af klog markedsføring, uhyrlige priser, begrænset produktion og et retlinet udseende blev den med det samme en succes.

Selvfølgelig er der andre terrængående biler på markedet. Eksempelvis Land Rover og Toyota Landcruiser. Men G-Wagon skiller sig alligevel ud: Den fremstår stort set uændret trods dét, at den nu har mere end 40 år på bagen. I hvert fald stod den uændret helt frem til 2018, hvor den forud for sit 40-års jubilæum fik sin første større overhaling.

Bilen blev først skabt tilbage i 1973 som en model i træ. Lidt aparte. Alle andre modellerede nye biler i ler på det tidspunkt. Men det gav god mening for en bil, der bestemt ikke havde tidens bløde kurver eller former. G-Wagon’en skulle være retlinet.

De første håndbyggede eksemplarer rullede ud af fabrikken i Graz i Østrig i 1979. Der var to hovedlinjer i produktionen: en militær og en civil udgave. Og kun tre modeller: en åben cabrioletagtig model samt en todørs- og firdørs wagon-model. Interiøret var mildest talt skrællet ned til et absolut minimum. Det var ikke overdreven komfort, bilen skulle sælges på.

En af de første større ordrer kom fra den iranske shah. Men det satte den islamiske revolution en stopper for.

Geländewagen
Mercedes Geländewagen er skabt som en ægte offroader. Den har med tiden fået et mere luksuriøst præg. I hvert fald indvendigt.

G som i Gud

I 80'erne blev den desuden verdenskendt, da Vatikanstaten købte et eksemplar, der i medierne straks blev omdøbt til Popemobil. Bilen var udstyret med en glaskasse, så paven kunne stå oprejst under kørslen og velsigne folket. Kassen blev først senere gjort skudsikker.

Først i 1990'erne mente Mercedes-Benz-folkene, at det var på tide at tage et opgør med bilens spartanske interiør. Det betød mere luksus i form af bedre (læderbetrukne) sæder, midterkonsol med ægte træ samt paneler, der svingede ud under døren for at gøre ind- og udstigning lettere. Desuden blev det muligt at få automatgear, ligesom ABS-bremserne blev introduceret.

Det blev startskuddet til en periode, hvor der for hver ny modelårgang blev tilført stadig mere komfort og teknologiske gadgets. Helt frem til 2018, hvor den første helt gennem-fornyede G-Wagon kom på markedet.

Selvom 2018-modellen næsten ligner originalen, er de eneste dele, den deler med den første G-Wagon, dørhåndtagene og reservehjulsdækslet i rustfrit stål. Den nye version er længere, bredere, mere luksuriøs og sofistikeret. Men fremfor alt er den langt mere stabil. Alt er sket uden at gå på kompromis med den robuste fremtoning, denne Geländewagen blev født med i 1979. Den nye G-Wagon er faktisk fornøjelig at køre på moderne veje uden at miste noget af sin oprindelige nærmest anakronistiske tiltrækningskraft.