Gratis levering i DK ved køb over DKK 499
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage
Altid 14 dages returret
Gratis levering i DK ved køb over DKK 499
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage
Altid 14 dages returret

Livsfarlig drøm

Thomas Kongshøj, 40, kunne nytårsaften gøre en af sine helt store drømme til virkelighed. Denne dag kunne han nemlig på sin Husqvarna 450 rally replica-motorcykel begive sig ud på det 8.528 km lange Dakar Rally i den saudiarabiske ørken. Et løb, han fuldførte med fire brækkede ribben. Af Claus Vesterager Martinus, Foto: Michael Ellehammer & Rallyzone
Dakar Rally
Thomas Kongshøj kørte i januar sit første Dakar Rally.

Dakar Rally

Første gang han satte sig overskrævs på en motorcykel var han blot syv år gammel. Det var hjemme i hestefolden på hans forældres husmandssted i Sorø. Hans far havde fået en lille motorcykel med sidevogn til reparation, og Thomas Kongshøj fik lov til at køre et par runder. Det var den spæde start, der tændte en drøm om at køre med i de helt store Off Road-løb.

En drøm, der kulminerede, da han nytårsaften rullede ned ad startrampen til dette års udgave af Dakar Rally i Saudi-Arabien. Det blev et løb, der på alle måder blev hans hidtil største udfordring. Mentalt såvel som fysisk.

Men drømmen begyndte i Sorø, da han fik overtalt sin far til at pille sidevognen af den motorcykel, han baksede med i værkstedet. ”Jeg kørte rundt hjemme på marken. Det var noget, der for alvor begyndte at interessere mig. Jeg havde jo også set, at nabodrengene, der godt nok var noget ældre end mig, også fræsede rundt på deres motorcykler. I starten var jeg faktisk lidt bange for at spørge, om vi skulle køre sammen. De kørte jo rigtigt godt – og jeg var ærligt talt lidt usikker på, om jeg var god nok,” fortæller Thomas Kongshøj.

Men med årene viste han både sig selv og nabodrengene, at han var mere end god nok. Og som 13-årig fik han sin licens til at køre MC-løb i Næstved Motorklub, hvor han kørte i drengeårene.

Dakar Rally

Ulykken

Thomas Kongshøj kørte ræs i drengeårene. Han var hurtig. Men det var lige ved at gå galt. For som 18-årig og nyuddannet tømrer var han impliceret i en alvorlig bilulykke, der kunne have stoppet hans karriere på stedet. ”Jeg var på hjem i en fladnæset Toyota Hi-Ace varebil, da jeg kolliderer med en tung lastbil. En af den slags, der kører med betonelementer. Jeg har fået at vide, at det kun var fordi, at jeg ramte et af lastbilens støtteben, at jeg ikke blev dræbt,” fortæller han og fortsætter: ”Det var en barsk tid. Med stor usikkerhed og smerter. Det var også et uheld, der mentalt bragte mig til et sted fyldt med sorte skyer og med frygten ligesom frosset ind i kroppen.”

Ulykken betød også, at han i de kommende år kørte med frygten for styrt og ulykker som en blind makker. Resultatet var dårligere resultater – og ikke mindst masser af styrt med brækkede arme og ben som konsekvens. ”Men allerede dengang var jeg en del af Team Danmark og fik et tilbud om at tale med en af deres mental-trænere. Det blev guld værd. Jeg fik et lysere mindset gennem samtalerne og fik fokus på min sport igen. Jeg fik ganske enkelt samlet puslespillet både fysisk og mentalt, så jeg kunne præstere optimalt.”

Dakar Rally
Thomas Kongshøj, 40, er den første dansker i 11 år som her gennemført Dakar Rally. Men en bilulykke som 18-årig kunne sagtens have sat en stopper for karrieren.

Og det kunne han. I årene efter gik han fra Off Road-disciplinen til Enduro. En gren af motorsporten med lange ræs i øde landområder. Ganske som Dakar Rallyet, hvor udholdenhed og evnen til at læse landskabet er vigtige elementer. Et godt valg, for ti gange i træk blev han dansk mester i Motocross og Enduro.

Thomas Kongshøj har desuden med succes kørt med om både Europa- og verdensmesterskaber. Blandt andet med World Cup-løb i Abu Dhabi, Qatar og Marokko. ”Det er hårde løb. Men jeg har fået bugt med eftervirkningerne fra bilulykken, og i Qatar lå jeg længe til en samlet fjerdeplads i løbet. Men jeg blev nødt til at standse for at yde førstehjælp til en anden kører, der var styrtet. Så det blev kun til en 11. plads!”

Vejen til Dakar Rally

De internationale løb gav ham mod til endelig at gå efter at indfri sin drengedrøm: At køre Dakar Rally. ”Det var en lang rejse, som vel egentlig startede tilbage i 2018 med, at jeg satte mig ned og planlagde, hvordan jeg kunne komme med på det løb, der er det hårdeste og vildeste ræs i verden.”

For det er ikke nok at være en dygtig kører. Det kræver, at man har et internationalt team, som man kan blive en del af. Med sine ti Danmarksmesterskaber i rygsækken og en række gode præstationer i internationale løb blev han inviteret til prøvekørsler hos det spanske team Joy Ride. ”Det var ligesom det første nåleøje. Hertil kommer kravet om gode resultater, som jeg indfriede med en tredjeplads i World Cup-løbet i Abu Dhabi i 2021. Og så har det vel også kostet mig en investering på 200.000 kr. for at få lov til at skrive kontrakt med Joy Ride.”

Men en femårig kontrakt kom i hus. Så nu er der bedre styr på logistik, teknik og mulighederne for at køre med i Dakar Rally.

Dakar Rally
1. Thomas Kongshøj med den hjelm, han kørte med i Dakar Rally. Han kørte de 8.528 km i regn og kulde i den saudiarabiske ørken.

Brækkede fire ribben

Debuten fik han så i dette års udgave af Dakar Rally, der blev kørt i den saudiarabiske ørken. I alt 8.528 kilometer fordelt på en prolog og 14 etaper. Lange etaper. Ikke mindst de klimatiske udfordringer var til at tage og føle på. ”Det var koldt og vådt. Ikke lige det, man måske forventer, når man taler om ørkenen. Men om morgenen var det faktisk frostvejr. Minus to-tre grader. Op ad dagen stiger temperaturen måske til 9-10 grader. I hvert fald i de nordlige egne. Men der var store udsving. Helt nede sydpå kørte vi rundt i 31 graders varme. Faktisk kørte jeg etaperne med en elektrisk opvarmet undertrøje!”

Udfordringerne stod nærmest i kø. For allerede på den anden etape styrtede han og brækkede fire ribben. Smerten og ubehaget ved at køre på en ørkenrute fuld af sten var lige ved at tage modet fra Thomas Kongshøj. Men også kun næsten. ”Der var et tidspunkt, hvor jeg sad og klappede motorcyklen lidt, mens jeg mumlede, at det var OK, hvis den gik i stykker. Men smertestillende medicin gjorde sit – og et par dage senere klappede jeg cyklen og bad til, at den ville holde hele vejen hjem.”

Det gjorde den. Thomas Kongshøj sluttede med en samlet placering som nr. 40 ud af de 93 kørere, der gennemførte løbet. I sin motor-klasse sluttede han på en 20. plads. Og blandt The Rookies vandt han en 6. plads. ”Det var et enormt udmarvende løb. Kulde, regn og smerter fra de brækkede ribben. Når man så også tænker på, at det var 14 etaper, hvor der kun er indlagt nogle få pauser á 20 minutter til optankning og til at spise lidt energibarer i, så er man ganske mærket, når man kommer i mål. Det var virkelig en tur, hvor man mentalt er presset helt i bund.”

Fremtiden

Foreløbig har Thomas Kongshøj kontrakt med Team Joy Ride, så han kan se frem til at køre Dakar Rally også i 2024. Og sikkert også i 2025. Men der kommer også en tid efter motorcykelløbene. ”Da vi blev lagt ned af corona-pandemien, fik jeg etableret Thomas Kongshøj Adventure, hvor vi tilbyder coaching og teambuilding-kurser. Vi giver deltagerne mulighed for at køre på vores el-motorcykler ude i terrænet. Det giver en helt speciel oplevelse for den enkelte at kunne måle sig selv i mødet med motorcyklen og naturen. Her er der ingen andre at klandre for en dårlig præstation,” fortæller Thomas Kongshøj, der også ofte er ude for at holde foredrag i foreninger og virksomheder.

Thomas Kongshøj har været på en målrettet rejse siden drengeårene i Sorø. Kulminationen nåede han, da han gennemførte Dakar Rally denne vinter. Men en ny drøm er lige så stille ved at bundfælde sig: ”Jeg har gået og puslet lidt med tanken om at køre Dakar Rally i bil. Og er så småt gået i gang med at teste mulighederne af i praksis.”

Så selvom vi nok får Thomas Kongshøj at se på motorcyklen i de næste par udgaver af Dakar Rally, er det bestemt ikke udelukket, at han skifter den to-hjulede ud med fire hjul.