C.P. Company - Bag om historien

C.P. Company

Brandet der skiftede navn

Bag C.P. Company gemmer sig oprindeligt navnet Chester Perry. I 1971 grundlagde Massimo Osti brandet Chester Perry, og fik dermed international anerkendelse og den uformelle titel som ”Godfather of Sportswear”. I 1978 ændredes navnet Chester Perry til det, vi i dag kender som C.P. Company, med initialerne som en reference til det oprindelige navn.

Navneforandringen skyldtes, at Massimo var lidt for flittig med at låne navne, da han skulle navngive sin virksomhed. Brandet er oprindelig opkaldt efter den fabrik, Chester Perry, som hovedpersonen Bristow arbejder på i Frank Dickens legendariske tegneseriestribe bragt i 51 år i engelske Evening Standard. Der opstår problemer, da henholdsvis herreekviperingsproducenten Chester Barry og tennislegenden Fred Perry, og brandet af samme navn, begge gør juridisk krav på navnene, og dermed opstår det nye navn C.P. Company.

C.P. Company

Alternativ tilgang og unik indfarvning

Massimo er egentligt uddannet grafisk designer. Dette medførte blandt andet en for tiden alternativ tilgang til det at producere tøj. Massimo benyttede metoder, han kendte fra sit grafiske virke og som normalt blev benyttet til at printe på papir, såsom fotokopiering, screenprinting og brugen af fire-farverstryk i sit virke i C.P. Company.

Et andet innovativt tiltag var hans forsøg med farvning af den færdige metervare fremfor fremstilling af beklædningsgenstande i en metervare fremstillet af allerede indfarvede garner. Fremfor en metervare af farvede garner arbejde Massimo med metervarer i hvid eller ubehandlede, rå fibre, der så efterfølgende blev indfarvet i den ønskede kulør. Der var ikke som sådan noget banebrydende i brugen af allerede indfarvede metervarer – der, hvor Massimo tager et innovativt greb på tingene, er, da han blander både syntetiske og naturlige materialer. En hidtil uset og i 1970erne banebrydende fremgangsmetode. Det skyldes, at materialerne optager farve forskelligt, og derfor er svære at arbejde med og få et ensartet udtryk på. Men netop denne metode er det, der har ført til den helt unikke og ikoniske farve, der ses hos C.P. Companys produkter, og metoden er en fundamental del af C.P. Companys DNA. Produkterne bærer præg af denne helt særlige indfarvning, der giver dem en monokrom dybde og intensitet i farven. En anden iøjnefaldende faktor er, at hvert enkelt materiales karakteristika og attributter fremhæves. En æstetik der aldrig vil kunne opnås med præfarvede metervarer i ensartede fibre.

C.P. Company

Et ikonisk særpræg

Inspirationen til udtryk og snit finder Massimo i gammelt militært udstyr, ældre arbejdstøj samt i sportens verden. En æstetik der fortsat tydeligt præger C.P. Company. Det er i det militære univers, at vi finder inspirationen til et særpræg, der den dag i dag pryder mange C.P. Company styles; de ikoniske goggles.

Første gang Massimo introducerer dem i en kollektion er i 1987 i en jakke inspirereret af det japanske civilforsvar. Jakken havde en krave med en lynlås og to glaslinser, der gjorde det muligt at gøre kraven og hætten til en lukket maske. En videreudvikling af designet og yderligere inspiration i anti-gas beklædning fører i 1988 til klassikeren ”Google Jacket”. I denne jakke ses også en gennemsigtig plastikkapsel på oversiden af venstre håndled. En detalje, der gjorde det muligt for bæreren, at kunne se sit ur uden at tage den beskyttende jakke af. Denne detalje skal senere vise sig at blive en anden ikonisk, visuel attribut for C.P. Companys produkter – den klare plastikkapsel. I dag er kapslen dog typisk placeret højere oppe på ærmet, på venstre overarm.

Inspirationen hentet på tværs af militært udstyr, arbejdstøj og sportstøj giver metervarerne den fordel, at de typisk har en vis portion funktionalitet, og det nyder C.P. Companys styles godt af. Egenskaber som åndbar, vindtæt, vandtæt og vendbar er blot et par nøgleord, der kan nævnes.

C.P. Companys visuelle identitet kombineret med veludviklede, cutting-edge, italienske metervarer har i mere end 45 år gjort C.P. Company til en favorit blandt alt lige fra intellektuelle og kunstnere til musikere og sportsfolk, såvel udenfor som i den ikoniske beklædnings fødeland, Italien.