HVER JUNI SAMLES MOTORSPORTSENTUSIASTER FRA HELE VERDEN i en lille by sydvest for Paris. Her, på Circuit de la Sarthe, UDSPILLER SIG ET 24-TIMERSDRAMA, hvor fart, holdånd, teknologi og ren vilje afgør, hvem der skriver sig ind i historiebøgerne. LE MANS ER IKKE BARE ET RACERLØB – DET ER EN MYTOLOGI I KONSTANT BEVÆGELSE.
24 timers adrenalinsus
Danskere har haft en særlig plads i Le Mans’ historie – fra John Nielsen og Tom Kristensen til Jan Magnussen og senest hans søn Kevin. Det er et løb, hvor de rød-hvide farver ofte har viftet fra podiet.
Især Tom Kristensen er uundgåelig. Den tidligere taxachauffør fra Hobro gik hen og blev Mr. Le Mans med sine ni sejre – en rekord, der næppe bliver slået. “At vinde Le Mans én gang er stort. At gøre det ni gange er ubegribeligt,” sagde Audis daværende sportschef, Wolfgang Ullrich, efter Kristensens sidste triumf i 2013.
Også Jan Magnussen har sat sit præg. Med fire klassesejre i Corvette Racing blev han en af de mest pålidelige og karismatiske kørere i GT-klassen. Og nu er spørgsmålet: Er sønnen klar til at skrive næste kapitel i familiens Le Mans-historie?
Kevin Magnussen kører Le Mans 2025
Kevin Magnussen, tidligere Formel 1-kører for blandt andre McLaren og Haas, er ikke helt uprøvet, når det gælder udholdenhedsløb. I 2021 kørte han for Peugeot i IMSA-serien og deltog i 24-timersløbet på Daytona – Le Mans’ amerikanske fætter. Sammen med sin far var han tilmeldt Le Mans 2021 for High Class Racing.
I mange år havde Jan Magnussen drømt om at køre på Le Mans sammen med sin søn Kevin, og i 2021 lykkedes det endelig, da de to – sammen med Anders Fjordbach – stillede op i en rent dansk bil for det danske team High Class Racing.
Resultatet blev dog ikke, hvad man havde drømt om. Bilen manglede simpelthen topfart på langsiderne – og netop på Le Mans-banen er det et kæmpe handicap. Dermed var teamet også ekstra sårbart over for andre småproblemer, som opstod undervejs og hver gang stjal kostbar tid.
Det blev således til en sekundær placering bagerst i feltet, men teamet gennemførte, og både for Magnussen-familien og deres mange danske fans var det en stor oplevelse endelig at se far og søn i samme bil.
Men i år vendte Kevin Magnussen tilbage til Le Mans – denne gang i en BMW M Hybrid V8 Hypercar. I et interview med Bilmagasinet i 2025 fortalte Kevin Magnussen, at Le Mans efter ti år i Formel 1 bliver starten på et nyt, spændende kapitel:
“Nu tager jeg hul på et nyt og spændende kapitel, og jeg ser frem til at tage udfordringen op i de mest innovative og avancerede sportsvogne i langdistanceløbets historie.”
Desværre for Magnussen blev det ikke til den ønskede podieplads. Tekniske problemer med bilen betød, at han sluttede langt ned i rækken. Faktisk på sidstepladsen.
                            
                            De største øjeblikke – og det tragiske, det heroiske
Le Mans har leveret nogle af motorsportens mest ikoniske øjeblikke. Det er et løb, der har budt på episke comebacks og teknologiske gennembrud. Det største er måske løbet i 1966, hvor Ford og deres chefingeniør, Carroll Shelby, fik deres største triumf.
Det år kørte Ford sin legendariske 1-2-3-sejr hjem i en direkte duel med Ferrari. Det blev hævnens dag efter italienernes ydmygelse af Ford-teamet året forinden – en magisk duel, der siden blev udødeliggjort i filmen Le Mans ’66 (Ford v Ferrari). Ford gjorde alt for at cementere sejren, så ingen kunne være i tvivl om, at man endelig havde stødt Ferrari fra tronen. I slutningen af løbet blev Ken Miles, der førte, beordret til at falde tilbage, så man kunne få et ikonisk billede af de tre Ford GT40-biler, der krydsede målstregen samtidig. Desværre for Ken Miles, der derfor teknisk set kom i mål som nummer to.
Ken Miles – den uheldige helt
Ken Miles var englænderen med benzin i blodet og en teknisk intuition, der gjorde ham uundværlig for Carroll Shelby og Ford. Fords PR-stunt kostede ham sejren. Tragisk nok mistede han livet blot to måneder senere under testkørsler i Californien.
Siden er han blevet symbolet på alt det, der gør Le Mans så specielt: dygtighed, dedikation og tragedie. Som Shelby senere sagde:
“Ken havde fortjent mere end nogen anden at vinde Le Mans. Og måske var det netop derfor, han ikke gjorde det.”
Fremtiden: Hypercars og grøn teknologi
Le Mans har altid været en legeplads for innovation. I dag ser vi frem mod hybridteknologi, brintmotorer og autonome hjælpemidler. Ferrari er tilbage – det italienske fuldblodsbrand vandt løbet i 2024, blandt andet med danske Nicklas Nielsen bag rattet. Porsche satser også stort sammen med Toyota, og nye teams som Peugeot og Cadillac lurer i baggrunden.
Den nye Hypercar-klasse, som Kevin Magnussen skal køre i, kombinerer bæredygtighed med fart og åbner op for, at Le Mans igen kan blive testbanen for bilindustriens fremtid. Danske Nicki Thiim, Michael Christensen og Marco Sørensen er blandt dem, der allerede har gjort sig bemærket i disse klasser
Et døgn, der former drømme
Le Mans er mere end bare 24 timer på asfalt. Det er sved, søvnunderskud og sekundbeslutninger i høj fart. Det er far-søn-dueller, som Magnussens. Det er hævnens løb, som Ford i ’66. Og det er dyb respekt for de mænd og kvinder, der sætter alt ind på at krydse målstregen – nogle gange i triumf, andre gange i tavshed.