Gratis levering i DK ved køb over DKK 499
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage
Altid 14 dages returret
Gratis levering i DK ved køb over DKK 499
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage
Altid 14 dages returret

YouTube er kommet i TEENAGE-ALDEREN

Elsket og hadet. YouTube er på blot 13 år blevet en af klodens vigtigste kommunikationskanaler. Hvad enten du kan lide det eller ej, er den Google-ejede videoplatform blevet en global markedsplads for kristne hardliners i det amerikanske bibelbælte til radikaliserede muslimske unge. Fra de sidste nye musikvideoer til stand-up komikere, der ikke kunne finde en scene i virkelighedens verden. Fra uddannelseskanaler til desinformation. Måske ikke så underligt, når du og næsten to milliarder andre besøger YouTube hver måned året rundt. AF CLAUS VESTERAGER MARTINUS FOTO: POLFOTO.
Youtube
Tidligere præsident Bill Clinton sammen med to af YouTube-grundlæggerne Chad Hurley og Steven Chen (de to i midten) og Google’s grundlægger Larry Page. Google opkøbte YouTube for næste 10 mia. kr. blot et år efter lanceringen af videoplatformen i 2005.

Superbowl 2004. Finaleshowet er i fuld gang. Janet Jackson og Justin Timberlake fyrede op under publikum med ’Rock Your Body’. Et intenst sceneshow, der slutter da Timberlake river et stykke af hendes tøj af og blotter hendes ene bryst.

Det blaserte USA gik amok. Og episoden – der i øvrigt hurtigt blev døbt Nipplegate – blev hurtigt søgt bortforklaret med begrebet ´wardrobe malfunction'. Oversat betyder det noget i retning af garderobe funktionsfejl. Men måske er Nipplegate på forunderlig vis en af årsagerne til en af de mest bemærkelsesværdige og profitable nyskabelser på internettet, nemlig videoplatformen YouTube.

Året efter var den dengang 25-årige Jawed Karim nemlig dybt frustreret over, at han ikke kunne finde klippet med Jackson’s bryst på nettet. I det hele taget var han dybt irriteret over, at det var så svært at finde og dele video-klip med vennerne.

Det var bestemt ikke fordi, han manglede evnerne. Som college drop-out havde han landet et job hos den store internetbetalingsportal PayPal. Og her løb han ind i kollegerne Chad Hurley og Steven Chen. Om de også havde problemer med at finde videoklippet med Jackson og Timberlake, melder historien ikke noget om. Og i øvrigt var Hurley og Chen måske endda de drivende kræfter bag YouTube.

Men på Valentins Dag i 2005 registrerede de tre domænenavnet YouTube. Og så gik det ellers stærkt: Den 23. april samme år blev den første video oploadet: En 18 sekunder lang filmbid, hvor Jawed Karim i San Diego’s zoologiske have foran elefanterne proklamerer sin store interesse for deres snabler. Videoen er i dag blevet vist næsten 60 millioner gange.

YouTube blev officielt lanceret i december måned. Allerede 10 måneder senere havde den nye videoplatform sat sig så grundigt på markedet, at internetgiganten Google sort set opgav deres eget projekt, og i stedet opkøbte YouTube. Fra den ene dag til den næste blev Chad Hurley, Steven Chen og Jawed Karim milliardærer. Købsprisen endte på en fantastisk sum på næsten 10 mia.kr. Og hvad angår Jawed Karim søgning efter Janet Jacksons bryst, ja, så er det i dag et tophit på YouTube med over seks millioner visninger.

Youtube

Ændrede mediebilledet

Den digitale udvikling har revolutioneret hele tv-industrien. Hvor en times færdig tv-udsendelse tidligere var en dyr og omstændelig proces, der krævede en mindre hær af kamerafolk, lyssættere, lydfolk, klippere og journalister, betød digitale kameraer og redigeringsmuligheder nu, at det blev nemmere og ikke mindst billigere at producere og distribuere levende billeder.

I dag er det muligt at optage high-definition videoer med smartphones. Og dét med en billedkvalitet, der får 90-ernes tv-billeder til at fremstå grynede og utydelige. Men den helt store betydning – og her kommer YouTube ind i billedet – var, at almindelige mennesker nu kunne producere og distribuere alt fra underholdning, gags, undervisningsmateriale og nyheder uafhængigt af de store mediekoncerner.

Youtube Felix Kjellberg
Svenske Felix Kjellberg er kontroversiel og har forarget med udtalelser, der kunne tolkes som racistiske. Ikke desto mindre har han skabt en millionformue via reklameindtægter genereret fra YouTube.

Og det er kun gået en vej: Opad! Antallet af brugere er på 14 år vokset, så der i dag er mere end 1,5 milliarder brugere. Fra den første 18 sekunders video i 2005, bliver der i dag fremvist en milliard timers video hver eneste dag året rundt. Mængden af brugere – både dem der oploader videoer og dem der ser dem – gør det til et uhyre interessant marked for annoncører verden over. Faktisk skovler Googler-ejerne ca. 90 milliarder kroner ind i annonceindtægter om året! I dag har alle de etablerede medier også deres egen YouTube-kanal. Simpelt hen fordi ’gammeldags’ flow-tv ikke længere hitter blandt de unge. De gider ikke vente på nyhederne eller underholdningen. Den skal være parat og tilgængelig, når de har tid og lyst.

YouTube skaber et interaktivt forum, hvor også børn og unge kan opleve et ’vi’ og ’vores’. Selv ganske små børn bruger via tablets og smartphones mere tid på YouTube end på de traditionelle medier.

Talentfabrik og politisk indflydelsesrig

YouTube har ganske enkelt skabt en scene, hvor almindelige mennesker har kunnet prøve deres talenter af. Se bare på pop-idolet Justin Bieber. Hans mor havde næppe drømt om konsekvenserne, da hun oploadede en video af hendes syngende søn på YouTube. Tanken var blot at dele sønnens talent med venner og familie. Men en talentspejder så videoen. Og resten er blot historien om en ung dreng, der blev en verdensstjerne.

Læring og politik

Selvom det kan være lidt af et minefelt at skulle betræde for den almindelige folkeskolelærer, er og bliver YouTube et vedkommende og effektivt undervisningsredskab i skoler, gymnasier og sågar på universiteterne. Der ligger naturligvis et stort arbejde i at skille skidt fra kanel.

Men samfundsfagslærere kan eksempelvis trække på folketingets YouTube-kanal, hvor der er mange undervisningsvideoer. Andre eksempler er Danske Domstole, Udenrigsministeriet, Læger uden grænser, The White House og Danmarks Statistik. I udlandet er der sågar også videregående uddannelsesinstitutioner, der baserer forelæsningerne på YouTube videoer.

Også politikere har fundet ud af, at YouTube er umulig at komme uden om, hvis de vil have succes. Hvis ikke de brugte YouTubekanalen aktivt, ja, så ville de være prisgivet de mange tusinde ’private’ oploads af videoer, der bliver optaget ved valgmøder eller andre steder, hvor kandidaterne møder deres vælgere.

Da præsident Obama i 2012 søgte genvalg, var YouTube en aktiv del af hans kampagne. Hver eneste gang hans republikanske modkandidat optrådte i medierne, blev det optaget, redigeret og oploadet til YouTube i løbet af nulkomma- fem. Det gav især pote blandt de yngre vælgere.

Også Donald Trump bruger YouTube aktivt som præsident. Taler, vælgermøder og kommentarer om alt lige fra latin-amerikanske immigranter til hans kongstanke om en grænsemur langs grænsen til Mexico strømmer ud i Cyberspace fra Det Hvide Hus. Ikke underligt at mange taler om et nyt ’videokrati’. Og så ikke et ord om fake news.

Youtube

Så meget tjener YouTube STJERNERNE

Med mere end 1,5 milliarder brugere på globalt plan, er der naturligvis langt mellem snapsene. Men i toppen høster stjernerne enorme lønninger fra de produkter de promoverer. Svenske Felix Kjellberg er med på Top-10-listen med en årsindtægt på mere end 70 mio. kr.

YouTube rummer alt lige fra politiske budskaber til børn, der viser deres kunnen. Om det så er med sang, spil eller noget helt tredje. Men faktisk er noget af det mest populære at se på folk, der pakker legetøj ud. Og den mest populære YouTube-kanal hedder noget så simpelt som Ryan ToysReview..

Her kan både børn og deres forældre finde inspiration til nyt legetøj og andre fritidssysler til guldklumperne. Kanalen viser den 7-årige Ryan og hans familie, der udgiver en ny video hver eneste dag. Et ganske givtigt forehavende. For annonceindtægter og sponsorater fra de store legetøjsfabrikanter indbringer familien intet mindre end 145 millioner kroner om året..

Herhjemme kender mange sikkert svenske Felix Kjellberg, der er en af de mest populære ’youtubere’. Under navnet PewDiePie har han mere end 80 millioner abonnenter på sin YouTube-kanal. Hans årsindtægt er på godt 100 mio. kr. om året. Felix Kjellberg er en noget kontroversiel person, der har oplevet store problemer i forhold til en række udtalelser, der af mange opleves som stærkt racistiske..

Blandt andet er Felix Kjellberg faldet i unåde hos mange efter han i en række indslag bruget N-ordet om mennesker af afrikansk oprindelse. Selv undskyldte han sig med, at det var en ’finke, der røg af panden’. Og det har tilsyneladende ikke haft effekt på et støt stigende antal følgere.

Fakta om YOUTUBE

ANTAL BRUGERE: Omkring 1.9 milliard brugere pr. måned, der i snit oploader én times video hver. ANTAL VISNINGER: En milliard timers video bliver set hver dag. GLOBALT: YouTube er til stede i 91 lande og er tilgængeligt på 80 sprog. PENGENE: YouTube er et pengetræ. Business Insider estimerede sidste år, at alene annonce-omsætningen rundede 15 milliarder dollars – eller ca. 90 milliarder danske kroner. OVERSKUD: Svært at sige præcist, da selskabets tal er en del af det samlede regnskab for Google. Men det skønnes at ligge i omegnen af 25 milliarder danske kroner.